במלאת עשור, מה עשה הביטקוין למערכת הפיננסית?
ביטקוין הוא שינוי קונספטואלי עמוק ועקומת הלימוד של התופעה היא תלולה, אך מרתקת. מבט מקרוב על הטכנולוגיה מסביר מדוע יש הרואים בה את עתיד הכלכלה
למרות הירידות ולמרות המספידים, כבר כמעט עשור שביטקוין צובר תאוצה לתוך הכלכלה הבינלאומית. את ראשית ההיסטוריה של ביטקוין נהוג לסמן באוקטובר 2008, עם פרסומו של "המסמך הלבן" שהתפרסם ברשת תחת שמו של אלמוני העונה לשם סטושי נקומוטו. המסמך תיאר מערכת תשלומים מבוזרת שאפשרת מסחר שאינו תלוי בגוף מרכזי.
הניסיון לפתח מערכת תשלומים עצמאית שאינה כפופה למערכת הבנקאית חוזר אחורה לשנות ה-80 של המאה הקודמת כמדענים החלו לפרסם מאמרים בנושא. ד"ר דיויד צ'אום, מחלוצי התחום, החל באותה תקופה לעבוד על פרוטוקולים שיאפשרו תשלומים אנונימיים ואף פיתח מערכת תשלומים אלקטרונית שנקראה Ecash.
ניק זאבו, מדען מחשב ומשפטן שעבד אצל דר' צ'אום הכיר היטב את הבעיות שהיו ל-Ecash, במיוחד הבעיה של גוף ריכוזי ששולט ומנהל את הרשת ואנחנו חייבים לתת בו אמון. כמו שאנחנו יודעים ומכירים, כאשר גוף מרכזי מחזיק בכוח רב הוא בהחלט עלול לנצל אותו לטובתו ולא לטובת המשתמשים במערכת. מתוך ההנחה הזו פיתח ניק זאבו את הרעיון של מטבע מבוזר שלא נשלט על ידי גוף מרכזי תחת הכותרת ביטגולד.
הרעיון של ביטגולד החל לצבור תאוצה בין המומחים השונים של התחום עד המאמר המפורסם של סטושי נקומוטו שלא במקרה יצא בזמן המשבר הכלכלי העולמי הגדול. להבדיל מכסף שהמדינה מדפיסה בתהליך מורכב שנסתר מעיני הציבור, ביטקוין מוגבל בכמות שלו והפרוטוקול שלו שקוף לכולם, כך שהוא חסין בפני הבעיות שאנחנו מכירים מגופים ריכוזיים.
- לקראת שיא חדש? הביטקוין מזנק על רקע הורדת הריבית של הפד
- בדרך להמשך עליות? הרגולטור מסיר חסמים, וחברות הקריפטו עם ביצועי שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטקוין הופך את המערכת מבפנים
בקרוב יחגוג ביטקוין עשור מאז שיצאו המטבעות הראשונים שהתחילו שנסחרו בערך כמעט אפסי. ביטקוין הוא תנודתי מאוד והמחיר שלו עולה ויורד כמו רכבת הרים. בכל פעם שנבנה סביבו גל תקשורתי נוצר ביקוש רב ומחירו מזנק בהתאם עד שבסוף הגל מתחיל לצנוח בחזרה כאשר כל גל גדול מקודמו. אבל המחיר של ביטקוין אינו לב העניין, ביטקוין מייצג מאחוריו מהפכה כלכלית-חברתית טכנולוגיה שמתאימה למאה ה-21. בעוד שיש מי שמחפשים לעשות מהפכה עם אפודים צהובים, ביטקוין הופך את המערכת מבפנים.
מכיוון שביטקוין הוא מטבע גלובלי שאין לו נקודת כשל בודדת שעליה יכול ממשל כזה או אחר ללחוץ באופן ישיר ומכיוון שאין חברה או אדם שעומדים מאחוריו, אלא כל האנשים והחברות ברשת הוא כמעט בלתי ניתן לעצירה ולא סביר שהוא פתאום יעלם או יפסיק להיסחר.
ביטקוין הוא שינוי קונספטואלי עמוק ועקומת הלימוד של התופעה היא תלולה, אך מרתקת. לכן, לכבוד עשור להולדתו של המטבע תומכיו חוגגים מסביב בעולם וגם פה בישראל מתקיימות חגיגות כמו מסיבת העשור שמארגנן איגוד הביטקוין וועידת הביטקוין הגדולה המתקיימת באוניברסיטת תל אביב בתאריך ה-8 לינואר.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
לסיכום, למרות התנודתיות הגדולה של ביטקוין צריך לזכור שמדובר בשוק קטן הנתון למניפולציות של שחקנים גדולים. אבל, מעבר לניתוח הטכני, כאשר בוחנים את הטכנולוגיה מקרוב ניתן לראות מדוע יש הרואים בה את עתיד הכלכלה ומדוע היא מתאימה למציאות שבה ממשלות מנסות לצמצם את המזומן מסביב לעולם כדי לעקוב אחרי הפעילות הכלכלית. הרעיון שעומד מאחורי ביטקוין הוא לאפשר לאנשים לתקשר בינם לבין על עצמם ללא התערבותו של גורם שלישי.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
הכותב הוא יועץ אסטרטגי בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים
- 5.דליה 27/12/2018 15:09הגב לתגובה זווכל מי שחושב אחרת פשוט לא מבין..
- 4.איציק 26/12/2018 20:39הגב לתגובה זואבל ערך הביטקוין יתכנס בסופו של דבר לאפס
- 3.אמירם 25/12/2018 13:28הגב לתגובה זופושעים היו לפני ביטקוין ויהיו גם אחריו. זה לטיפול המשטרה ואין הצדקה לתת את כל המידע הפיננסי שלנו לבנקים על כל שטות.
- 2.בטקוין יצליח, סוף הבנקים קרב. (ל"ת)א 25/12/2018 12:48הגב לתגובה זו
- 1.אבי 25/12/2018 11:08הגב לתגובה זו"...ומדוע היא מתאימה למציאות שבה ממשלות מנסות לצמצם את המזומן מסביב לעולם כדי לעקוב אחרי הפעילות הכלכלית." - הלו ???זה בדיוק מה שכל כך רע בביטקוין ומשאר המטבעות פיר טו פיר - הוא הרבה יותר גרוע ממזומן ומאפשר ביצוע פשעים נוראיים, העלמות מס ענקיות ושאר עברות, עסקאות נשק וסמים ללא כל פיקוח. הביטקוין הוא רע מאוד לכולם - למעט פושעים ועבריינים למינהם.
- משה פייגלין 26/12/2018 05:22הגב לתגובה זופושע קטן עובר על החוק. פושע בינוני עוקף את החוק. פושע גדול משתמש בחוק. וזאת עובדה.
- גיא 25/12/2018 13:34הגב לתגובה זובינתיים הבנקים הם מלביני ההון הגדולים ביותר. הם מליבינים הון של קרטלי סמים ופשיעה בסכומי עתק וגם כאשר הם נתפסים ומודים לא מקבלים עונש כי הם מעל החוק בעזרת הלוביסטים שלהם. צר ולמד על בנק לאומי שלנו ועוד HSBC שלהבין הון עתק לקרטלים הענקיים של מקסיקו אף אחד אגב לא משלם מחיר על הפשעים הללו.
- ליה 25/12/2018 13:33הגב לתגובה זוצריך רגולציה על כל התחום הזה כדי שלא יהיו עוד מלבינים וסחר לא חוקי

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.