טסלה נואשת: מבקשת מהספקים החזר כספי כדי לעבור לרווחית

מניית החברה איבדה הערב 3.3% בתגובה. החברה תפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה ביום רביעי הבא
נועם בראל |

יצרנית הרכבים החשמליים, טסלה, מבקשת מהספקים שלה להחזיר חלק מהכספים אותם שילמה להם מאז שנת 2016, כדי שהחברה תוכל להגיע לרווחיות.

על פי הדיווח, החברה שלחה מכתבים לספקים, בהם ביקשה חלק משמעותי מהסכומים ששילמה להם בחזרה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, צייץ בחשבון הטוויטר שלו ביום ראשון ואמר כי "רק הוצאות שקשורות לרבעון השלישי ולאחריו ילקחו בחשבון" לדבריו, "זה לא יהיה נכון לכלול הוצאות שנועדו לחסוך עלויות ברבעון הנוכחי". 

טסלה מצידה סירבה להגיב לגבי התזכיר, אך אמרה כי היא מעוניינת לקבל הפחתה במחיר על פרויקטים מסוימים, כולל כמה מ-2016, וכמה שעדיין לא הושלמו. לטענת החברה, בקשות מהסוג הזה הן דבר שבשגרה ונועדו לחזק את היתרון התחרותי של החברה בשוק, ובייחוד כעת כשמודל 3 של החברה נכנס למתכונת ייצור גבוהה.

ההערכה היא כי הספקים יתמכו בטסלה, בהתחשב בכך שחלקים גדולים מהייצור של החברה שונה מאוד משאר החברות ובחלק מהמקרים טסלה היא הלקוחה היחידה של של חלקי הרכב שמיוצרים על ידי הספק, כך שבמידה וטסלה תיפול, חלק מהספקים עלולים לאבד הכל.

החברה, אשר צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות ביום רביעי הבא (1 באוגוסט), התמודדה ברבעון השני עם הדלפת מידע של אחד העובדים, כשלדבריו של מאסק, מדובר במידע יקר ערך שפגע בחברה בצורה קשה. ועם זאת,  טסלה הודיעה מוקדם יותר החודש כי הגיע ליעד של ייצור 5,000 רכבי מודל 3 בשבוע, אותו הציבה השנה.

במקביל, מלחמת הסחר שמשפיעה על כל ענף הרכב האמריקאי, נתנה את אותותיה גם על החברה, אשר על פי הדיווחים מתכננת הקמת מפעל לייצור מכוניות בסין עם יכולת ייצור של כ-500 אלף רכבים בשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".