הפירמידה שנבנתה בשנים האחרונות בשוקי האג"ח באירופה קורסת
הנפילה של איטליה בימים האחרונים צפויה כעת להתגלגל למשבר בנקאי. ע"פ מחקר של הקרן המטבע שפורסם לאחרונה, אגרות החוב האיטלקיות מהוות כ-20% מסך הנכסים של הבנקים במדינה. בסה"כ, יש כ-10 בנקים באיטליה, שסך אחזקותיהם באג"חים הממשלתיות של איטליה מהווה כ-100% מההון הראשוני שלהם (tier-1 capital, אמצעי למדידת יכולת הפירעון של הבנק). הרשימה כוללת את 2 הבנקים הגדולים במדינה, Unicredit ו-Intesa Sanpaolo. נציין כי מדד הבנקים באיטליה ירד יותר מ-20% בחודשים האחרונים. אבל זוהי רק תחילת הבעיה עבור סקטור הבנקאות באירופה. מערכת הבנקאות בצרפת חשופה גם היא לאג"חים של איטליה, כאשר הדו"ח האחרון של הבנק המרכזי מראה כי החשיפה של הבנקים הצרפתיים לאגרות החוב האיטלקיות נאמדת בכ-40 מיליארד אירו. נציין את הבנק BNP פריבה, שמחזיק ב כ-16 מיליארד אירו. בנוסף, בנק דקסיה (בנק צרפתי- בלגי), מחזיק כ-15 מיליארד אירו באגרות החוב האטלקיות. הבנק הספרדי, Banco Sabadell, מחזיק כ-10.5 מיליארד אירו באג"חים האיטלקיים, המהווים כ-40% מסך נכסיו. ובכך נוצר מצב שבו למרות הזרמה של יותר מ-2.5 טריליון אירו ע"י הבנק המרכזי בשנים האחרונות, סקטור הבנקאות באירופה צפוי כעת לספוג סחרור נוסף. גרמניה איננה חסינה מפני המשבר המסתמן. מניית דויטשה בנק (סימול:DB), הבנק הגדול במדינה, איבדה הערב כ-6.2% והשלימה במהלך המסחר צניחה של 45% מתחילת פברואר. ענקית הבנקאות הודיעה בשבוע שעבר על גל פיטורים, ואזהרה רווח (לכתבה המלאה). ברקע לסחרור בימים האחרונים בשוק האג"ח, הצפי לפגיעה ברווחיות של הבנק עולה.who will buy the debt? pic.twitter.com/e14BdfEiCO
— Amit Tal (@amital13) 26 בדצמבר 2017
- 11.שט 30/05/2018 08:52הגב לתגובה זוומדינות מנוצלות כאשר המדנות המנצלות העיקריות הן גרמניה וצרפת. כעת המדינות המנוצלות מתקרבות בהדרגה למצל של חדלות פרעון לאחר שהניצול הרס אותן. ראינו את התסריט הזה במשבר הכספים של יוון. גם שם יוון נוצלה במסווה של מתן הלוואות נוחות שאותן לעולם לא היתה מסוגלת להחזיר. אז ניטפלו ליוון וטענו ששם כולם בטלנים , עכשיו מה יגידו ? יגידו שגם איטליה בטלנים וגם ספרד בטלנים אבל כל האשמות הללו (השקריות לא יועילו). המדינות שנוצלו על ידי גרמניה וצרפת יפסיקו את הנצול מחוסר ברירה, פרה שאין לה מספיק מזון לא יכולה לתת חלב למי שחולב אותה בצורה נצלנית.
- 10.מלא קישורי אגו ואף קישור למניה או לאגרות החוב !!!!!!!!! (ל"ת)HAKY1 30/05/2018 05:37הגב לתגובה זו
- 9.עמית טל עוד לא מאוחר לקבל שיעורים פרטיים משלמה גרינברג (ל"ת)ישראל 30/05/2018 03:23הגב לתגובה זו
- 8.שואל 29/05/2018 21:47הגב לתגובה זולא הבנתי מה האינטרס של הניסוי של הפד.
- 7.תודה אבל תמיד יש מצב לאיזה שפן מדראגי (ל"ת)ג 29/05/2018 21:22הגב לתגובה זו
- 6.אלון 29/05/2018 20:25הגב לתגובה זואני עוקב אחר כתבותיך כבר כמה חודשים ומסכים לגמרי עם מסקנותיך ותחזיותך. פשוט צריך להמתין בסבלנות עד שאירועים שחייבים לראות יקרו. המידע שאתה נותן בכתבות מוסיף הרבה. אנא המשך בבקשה. תודה רבה!
- 5.נס פח השמן 29/05/2018 20:25הגב לתגובה זוובכל זאת היורו קפץ מ1-1 יורו-דולר ל1-1.2. והשקל פחת מרמה של 3.86 עד ל4.4 כרגע 4.14. כל הדיבורים הללו בדרך על משבר באירופה עשו את ההפך נתנו ליורו לתקן בזמן עליות ושבוע אחרי הכתבות החלו זינוקים אדירים. יורו לא שווה יותר מדולר ועדיין לכו תבינו, ואם ניקח את המיתון בגוש היורו פלוס ריבית שלילית מזמן הייתי זורק אותו מכל המדרגות גם 1ל1 דולר יורו לא הייתי נותן.
- שט 30/05/2018 08:55הגב לתגובה זולעשות מניפולציות כדי שיעלה אבל העאת ערך המטבע אינה מועילה כאשר המשבר הוא בכלכלה. שער מטבע זה כמו חום: נותניפ אקמול והוא יורד, אבל המחלה נשארת עם אקמול ובלי אקמול.
- 4.דרור 29/05/2018 20:18הגב לתגובה זועוקב אחרי הכתבות שלך כבר זמן רב. מהלכים כלכליים הם קשים לחיזוי בגלל הפרמטרים הרבים ופסיכולוגית השוק, אבל הניתוחים שלך בדרך כלל קולעים.
- 3.אודי 29/05/2018 20:01הגב לתגובה זוזה עבד?
- טל 30/05/2018 08:29הגב לתגובה זועד שעמית ועדר משקיעיו יחזרו לקרן צריך עוד 2-3 אחוז ירידות
- 2.Roi Druker 29/05/2018 19:20הגב לתגובה זואיזה אודם. פיינלי.
- 1.הכל בגלל אקיבוש של ישראל (ל"ת)שלמה 29/05/2018 19:09הגב לתגובה זו
- דבריך לא מובנים הסבר. (ל"ת)לשלמה 29/05/2018 21:40הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
