הדמיית תכנית בנייה  הגליל המערבי
צילום: משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין

אושרה תכנית לבניית 15 אלף דירות למגזר הערבי בצפון

התכנית משתרעת על פני כ-5,300 דונם וכוללת דירות קטנות ודיור מוגן; "התכנית תמומש בטווח קצר ותספק פתרונות דיור באיכות גבוהה"

מורן ישעיהו |

בשורה לאוכלוסיה הערבית. הותמ"ל, החליטה היום (ג') על הפקדת תוכנית להרחבת היישוב ג'דידה מכר שבגליל המערבי הכוללת תוספת של כ-15,000 יחידות דיור בהן דירות קטנות ודיור מוגן ומשתרעת על פני כ-5,300 דונם. מדובר בתוכנית הגדולה ביותר שמתוכננת בצפון לחברה הערבית.

במרכז מתחם המגורים החדש תוקם שדרה עירונית ראשית ובה יוקמו מבנים של עד 7 קומות בעירוב שימושים של מגורים, מסחר, משרדים ומבני ציבור. הרחובות במתחם, כוללים מדרכות רחבות, שבילי אופניים ושטחים פתוחים.

התוכנית, המקודמת ע"י משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, ממוקמת בגבעות טנטור שמדרום לישוב ג'דידה מכר, ובנגישות לכבישים ארציים - כביש 85 מדרום, כביש 70 ממזרח וממערב חלקו הצפוני של כביש 6 שצפוי להיבנות בעתיד ומקושרת לתחנות הרכבת באזור באמצעות רשת קווי מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים).

 

בנוסף למתחמי הדיור החדשים, מקודמות ביישוב כיום תוכניות מפורטות נוספות וכן תוכנית מתאר כוללנית ליישוב המקודמת ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון. מטרת תוכנית המתאר הינה לייצר ראיה כוללת לפעילויות המתוכננות במרחב, לחבר את כל חלקי היישוב לידי יישוב אחד וככזה המתפקד כישות אורבנית אחת.

 

בחיבור שבין הישוב הקיים ומתחם המגורים החדש, יוקם פארק עירוני על שטח של 160 דונם לרווחת כלל תושבי היישוב. הפארק מייצר חיבורים רבים בין שני חלקי הישוב, הסדרה של נחל עכו, ושילוב מבני ציבור תוך שימור שטחי החקלאות באזור.   

 

בחלק המזרחי והמערבי של היישוב ובסמוך לכביש 70 וחלק כביש 6 המתוכנן, יוקמו שני אזורי תעסוקה חדשים, הכוללים יחד כ-600,000 מ"ר. אזורי תעסוקה אלה יכללו משרדים ומסחר כמו גם תעשייה חקלאית אשר לה צורך רב במרחב. אזורי התעסוקה יוקמו על צירים ראשיים, ומיקומם האסטרטגי יסייע בהתפתחותם כעוגן כלכלי לצמיחת הישוב. לצד שירותים עירוניים, התוכנית כוללת גם הקצאת שטחים עבור מבני ציבור כלל-אזוריים. 

 

בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת את הרחבת ושדרוג כבישים 70 ו-85. כמו כן, התוכנית כוללת מערך של תחבורה ציבורית עירונית וחיבור של מתחם המגורים החדש לתחנת הרכבת החדשה המתוכננת בעכו-מזרח ולמרכז תחבורה משולב שבסמוך אליה.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר: "התכנית שאושרה היום להפקדה מהווה בשורה של ממש בכך שהיא מביאה עימה פלטפורמה ממשית לפיתוח של אלפי יח"ד, מקומות תעסוקה ופיתוח תשתיות שונות בגליל. אני סמוך ובטוח שהתכנית תמומש בטווח קצר ותספק פתרונות דיור באיכות גבוהה לאוכלוסיה הערבית".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.