קנס חסר תקדים של 13 מיליון שקל על נוכל הנדל"ן גיא מונסנגו
משרד הבינוי והשיכון הטיל קנס חסר תקדים של 13 מיליון שקל על גיא מונסנגו (חגי שטראוס) על רקע שורה של עבירות על חוק המכר אותן ביצע החל משנת 2016.
נזכיר כי בחודש שעבר הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום נגד מונסנגו בגין עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאת נושים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף הלבנת הון.
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד לילך שלום, במהלך שנת 2015 גמלה בלבו של הנאשם החלטה להרוויח כסף רב בביצוע מעשי מרמה בתחום הנדל"ן ולשם כך רקם את תכנית המרמה. במסגרת תכנית זו, הנאשם פעל למכור זכויות פרויקטים בנדל"ן ביודעו כי לא יצאו לפועל, בין אם בשל כך שאין לו זכות חוזית בפרויקטים, ובין אם בשל כך שמעולם לא הגיש בקשות להיתרי בנייה לעיריות. מטרת הנאשם הייתה לקבל לידיו במרמה כמה שיותר "דמי רצינות" שגבה מלקוחות הרכישה, שנעו בסכומים של עשרות אלפי שקלים מכל לקוח והגיעו אף ל-200 אלף שקלים מכל לקוח. הנאשם השתמש בכסף שהתקבל לשימושיו האישיים הרבים והשונים, ולא למטרות שלשמן התקבל.
כך פעלה השיטה: לפי כתב האישום, מונסנגו חיפש פרויקטים של תמ"א 38 או פינוי בינוי, נכנס לתהליך של קבלת זכויות מהדיירים בבניינים שונים לביצוע ההליך - ואז החל לשווק את הדירות הנוספות שכביכול ייבנו וזאת מבלי כל כוונה לבצע את הבניה. לצורך כך הקים מונסנגו מערך של סוכני מכירות, טלפנים, נהגים ועובדים, שכל תכליתם לשווק את תכנית המרמה כאשר מטרת העל היא לקבל "דמי רצינות" מרוכשי הדירות. בפני הרוכשים הפוטנציאלים טען מונסנגו (בכתב) כי יתקבל היתר בנייה תוך 12 חודשים והאכלוס יתאפשר תוך 36 חודשים וזאת כאשר כלל לא הוגשה בקשה להיתר מהעירייה וגם לא הייתה כל כוונה להגיש בקשה שכזו.
דוגמה קלאסית, צמד הבניינים ברחוב כ"ט בנובמבר שבבת ים: לפי כתב האישום, ב-2016 הפיץ מונסנגו בקרב מכריו כי הוא מחפש פרויקטים של תמ"א 38. וכך מכרה שלו הציעה להחתים עבורו את הדיירים על הסכם רכישה בפרויקט תמ"א 38 בנכס ברחוב כ"ט בנובמבר 10-8 בבת ים, ולאחר מכן למכור את הזכויות על הדירות החדשות.
- בת 70 נפלה קורבן לעוקץ של קרוביה, תבעה, - וזכתה
- להחמיר באכיפה ובענישה על עוקץ קשישים וזיוף צוואות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מונסנגו הסכים בשמחה והמכרה החלה לפעול מול הדיירים על מנת שיחתמו על הסכם יזמות מולה ומול חברת MDG של מונסנגו (שאותה הקים תוך הסתרת שליטתו בה שכן כבר הוכרז אז כפושט רגל). במהלך החודשים אפריל עד אוקטובר 2016 שכנעה המכרה את הדיירים לחתום על הסכם שלפיו הם מתחייבים לנהל מו"מ באופן בלעדי איתה לגבי חתימה על הסכם יזם (להלן: הסכם NO SHOP). תוך כדי שהמכרה פועלת להשגת החתימות, החל מונסנגו בשיווק אגרסיבי של הדירות החדשות בפרויקט. הוא עשה זאת למרות שידע שלא נחתם כל הסכם ממשי עם הדיירים ומבלי שפנה לעיריית בת ים לברר את היתכנות הפרויקט אותו הוא משווק. אבל הפרסומים באינטרנט, המודעות בעיתונים והודעות ה-SMS ללקוחות פוטנציאלים כבר היו באוויר.
כדי להיראות רציני שכר מונסנגו משרד גדול ויוקרתי במגדל משה אביב ובפני רוכשים פוטנציאלים הציג מצג כוזב לפיו יש סיכוי שיתקבל היתר בנייה תוך שנה, הגם שכלל עוד לא נחתם הסכם סופי עם הדיירים בנכס בכ"ט בנובמבר! מונסנגו הציג גם מצגים כוזבים שונים, לגבי מקום הפקדת דמי הרצינות של הלקוחות הרוכשים – כך למשל הציג מצגים כוזבים לפיהם הכסף יופקד בהמשך, בחשבון נאמנות וקישט את המסמכים בשמות של עו"ד שכלל לא פעלו עימו בפרויקט.
לחץ גדול מאוד הפעיל מונסנגו על הלקוחות הפוטנציאלים לשלם את דמי הרצינות בטענה כי מדובר בדירות אחרונות. לפי כתב האישום, מונסנגו אף שכנע חלק מהלקוחות לנסוע הביתה ולהביא פנקסי שיקים, אם לא היה בידיהם אמצעי תשלום. בחלק מהמקרים, דאג להסעת הלקוחות לביתם באמצעות נהג ורכב מסוג מזארטי, שנרכש מכספי לקוחות חברת MDG בפברואר 2016. בשיטה זו הצליח לקבל מונסנגו סך כולל של 5.84 מיליון שקלים מ-51 לקוחות רוכשים. בכתב האישום מפורט על עוד 4 מקרים דומים.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
כאשר ביקשו חלק מהלקוחות לבטל את עסקת הקנייה, הפעיל הנאשם, בעצמו או באמצעות הסוכנים, לחץ על הלקוחות שלא לבטל, באמצעות שכנוע, הבטחות רבות שאין מאחוריהן דבר, ובחלק מהאירועים אף איים בפתיחת הליכים משפטיים נגד הלקוחות.
- 5.אביגדור שפיצר 29/11/2017 17:43הגב לתגובה זוכעת המדינה חברות וכדומה מקבלים את הכסף שנותר אך חשבו רגע המדינה החברות מבבורסות , האנשים הקטנים השקופים מאות אולי אלפי זוגות צעירים שהיה זה כספם היחיד שיכלו להשיג מה עימם...ההיגיון מתחנן החזירו כספים קודם להם עזרו להם לחזור לחיים יישאר יתנו למי שיש וימשיך בכל המקרה המדינה בנקים חברות אבל במדינה שלנו אני בטח סתם כותב מי מתייחס לברגים הקטנים
- 4.ומה עם החב'שמרמה AIG בפוליסות פקטיביות (ל"ת)גמלאי 29/11/2017 10:23הגב לתגובה זו
- 3.אפי 29/11/2017 09:30הגב לתגובה זוימשיך לעשות עקיצות ומעשים אסורים, צריך לשלם את המחיר בכלא
- 2.מבין טוב בחוקים 27/11/2017 16:02הגב לתגובה זוכמובן המדינה האוצר שלא חסר לו כסף, ובטח לא כל אותם אנשים ששילמו מכספם שלא ראו ממנו כלום ושום דבר
- 1.הבנתי משרד ההשיכון למעשה בעקיפין עיקל את כספי המסכנים (ל"ת)אנונימי 27/11/2017 04:49הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
