דורון שנידמן
צילום: יח"צ

ביטוח ישיר - האם מימון ישיר מוכנה להנפקה? וכמה היא שווה?

ביטוח ישיר דיווחה על הכנסות של כ-756 מיליון שקל; חברת הבת מימון ישיר ממשיכה לגדול ובהתאמה שוויה עולה
נועם בראל |

ביטוח ישיר דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי והציגה עלייה של כ-15% בהכנסות ורווח כולל של כ-50 מיליון שקל לבעלי המניות, לעומת הפסד של כ-12.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. חברות הבת, איי.די.איי, ואדגר סיכמו את הרבעון עם נתונים יפים. אבל הסיפור בדו"חות של מימון ישיר בשנה האחרונה היא האחזקה במימון ישיר.

רגע לפני שנרחיב על מימון ישיר, נדגיש כי ההכנסות של ביטוח ישיר ממגזרי פעילות גדלו ברבעון בכ-15% והסתכמו בכ-756 מיליון ש"ח לעומת כ-657 מיליון ש"ח ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח ממגזרי הפעילות צמח בכ-61% ברבעון והסתכם בכ-136 מיליון שקל לעומת רווח של כ-84 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון בכ-39 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-1.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הכולל המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון בכ-50 מיליון שקל לעומת הפסד כולל של כ-12.5 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. 

מימון ישיר - מוכנה להנפקה; כמה היא שווה?

מימון ישיר של קבוצת ביטוח ישיר (61.5%) גדלה מרבעון לרבעון, ונראה שההערכות בשוק לגבי הנפקתה בבורסה, עשויים להתממש בטווח הקצר או הבינוני. החברה, על פי הנתונים הכספיים, בהחלט מוכנה להנפקה. מימון ישיר היא שחקנית בולטת בשוק האשראי הצרכני, במיוחד בתחום האשראי לרכישת רכבים, כאשר היא מממנת את ההלוואות בין היתר מול לאומי קארד.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרוויחה מימון ישיר  68 מיליון שקל, על הכנסות של 288 מיליון שקל. בתקופה המקבילה אשתקד הרווח הסתכם ב-63 מיליון שקל, על הכנסות של כ-210 מיליון שקל. עם זאת, ברבעון השלישי השנה חלה ירידה ברווח, כאשר במימון ישיר מסבירים שהירידה נובעת מירידה במדד המחירים לצרכן (ההלוואות הצמודות מדד – שהן רוב ההלוואות של החברה - הניבו ריבית נמוכה יותר). כמו כן, הגדילה החברה את ההפרשות בתיק האשראי שלה שמסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון השלישי.

הרווח של מימון ישיר אגב, עולה על הרווח של חברת נאווי שפועלת גם בשוק האשראי החוץ בנקאי. מימון ישיר פונה בעיקר לצרכנים הסופיים (אנשים פרטיים) ואילו נאווי פונה לעסקים. נראה שהפיזור של מימון ישיר בין הרבה לקוחות, מקטין את הסיכון בפעילותה לעומת נאווי, כך שאם נאווי שווי בבורסה כ-500 מיליון שקל, מימון ישיר, עשויה להיות משמעותית מעל שווי זה. למעשה, ברמת הרווח של הרבעונים האחרונים, זה לא יפתיע אם שווי החברה מסתכם ב-800 מיליון שקל (ואפילו יותר). 

אדגר ואיי.די.איי

חברת הבת, אדגר, רשמה עלייה קלה בהכנסות מהשכרת נכסים, אשר הסתכמו ברבעון בכ-57 מיליון שקל לעומת כ-56.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ה-NOI ברבעון הסתכם בכ-52.7 מיליון שקל לעומת כ- 51 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-  3.3%. ה-FFO  ברבעון הסתכם בכ- 15.2 מיליון שקל. בחברה צופים כי ה- FFO לשנת 2017 יעמוד על 60-65 מיליון שקל, בשנת 2018 על 65-70 מיליון שקל ובשנת 2019 70-75 מיליון שקל, וזאת על בסיס שיפור בשיעורי התפוסה והתקדמות האכלוס של הפרויקטים שנמצאים בשלבי אכלוס ושערי החליפין.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

חברת הבת, איי.די.איי ביטוח, רשמה צמיחה של כ-18% במספר הפרמיות ברוטו, שהסתכמו בכ-625 מיליון שקל לעומת סך של כ-530 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המיוחס לבעלי המניות יותר מהוכפל ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ-28.7 מיליון שקל לעומת כ- 12.5 מיליון שקל. הרווח הכולל המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון בכ-47.6 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-6.1 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.