נעילה חיובית באירופה: הפוטסי עלה 0.6%, הקאק התחזק 0.7%

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר באירופה ננעל בעליות שערים של המדדים העיקריים ביבשת. הפוטסי עלה 0.6%, הקאק התחזק 0.7% והדאקס הוסיף 0.6%. נזכיר כי אתמול לא התקיים מסחר באירופה בעקבות חג הפועלים (ה-1 במאי), בעוד מדדי ארה"ב רשמו עליות של עד 0.7% בהובלת הנאסד"ק, שננעל בשיא כל הזמנים. 

מאקרו: היום התפרסם כי שיעור האבטלה בגוש היורו לחודש מארס נותר בשיעור של 9.5% בדומה לחודש פברואר. אם כי סך המובטלים ירד בסך של חמשת אלפים בחודש האחרון. 

מדד מנהלי הרכש לחודש אפריל הציג תוצאה גבוהה בבריטניה וגרמניה. מספר חודשים בלבד בטרם יחל תהליך הברקזיט, בבריטניה מדד מנהלי הרכש הגיע לכדי 57.3 נקודות, התוצאה הגבוהה ביותר מאז סוף שנת 2013. בגרמניה מדד מנהלי הרכש הגיע לכדי 58.2 נקודות, תוצאה דומה לזו שנרשמה בחודש פברואר וכזו שנחשבת גבוהה באופן היסטורי. מדד מנהלי הרכש בגוש היורו הגיע לכדי 56.7 נקודות. מדובר בהמשך של הסנטימנט החיובי בגוש כאשר בתחילת החודש תוצאת המדד הגיעה לכדי 56.8 נק'.

במישור הפוליטי, ב-7 במאי יערך סיבוב הבחירות השני בצרפת בין נציג מפלגת המרכז מקרון לבין נציגת הימין לה פן. אתמול, שני היריבים החליפו דברי ביקורת, כאשר לה פן טענה כי מקרון הוא מתמודד שמקדש את ההמשכיות והישארותה של צרפת במצבה הנוכחי. מקרון מצידו טען כי ילחם עד השנייה האחרונה. 

מדדי אירופה

דאקס

פוטסי

CAC 40 0%

בחלקה הדרומי של היבשת שר האוצר של יוון אוקלידס צקאלוטוס מסר כי יוון הגיעה להסכם עם הארגונים שמשמשים כנושיה (האיחוד האירופי וקרן המטבע) בנוגע לתשלומים אותם היא חייבת במסגרת עסקת החילוץ. יוון התחייבה כי לצד ההחזר הכספי, הממשל ינהיג רפורמות בשוק העבודה והאנרגיה, שיעור המס יעלה והפנסיות יקוצצו. 

בתחום החברות: ענקית הנפט האירופית BP (בריטיש פטרוליום) פרסמה את הדו"ח הרבעוני שלה והציגה רווחים והכנסות גבוהות מהצפי. בשורה התחתונה, החברה הציגה רווח של 1.51 מיליארד דולר, לעומת צפי השוק שעמד על 1.26 מיליארד דולר. הרווח למניה הסתכם בשבעה סנט, לעומת צפי של שישה סנט. מניית החברה (סימול: BP) קופצת בשיעור של 2%

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.