הצבא האמריקני הודיע כי הטיל את "אם כל הפצצות" - והבורסות הגיבו מהר
מדדי המניות בוול סטריט מגיבים לאירוע החריג שמגביר כעת את המתח ברמה הגיאופוליטית
הפנטגון מדווח בשעה האחרונה כי ארה"ב הטילה באפגניסטן על מטרה של דאע"ש את מה שמכונה "אם כל הפצצות". מדובר בפצצת ענק במשקל של מעל 10 טון שלראשונה אי פעם הופעלה מבצעית. למעשה, מדובר בפצצה הגדולה ביותר של צבא ארה"ב שאינה פצצת אטום והינה בעלת יכולת לחדור לעומק של 60 מטר של בטון מזוין.לפי העדכון של הפנטגון, מטרת הטלת הפצצה הייתה פגיעה במנהרות בהן עושים שימוש אנשי דאע"ש.
אבל קשה להתעלם מהתזמון. בהחלט ייתכן שהאירוע החריג הוא איתות לשליט צפון קוריאה במידה וימשיך בסדרת הפרובוקציות כנגד ארה"ב והמערב (ראו התייחסות של טראמפ לעניין בהמשך הכתבה). בכל אופן, מבחינת הסוחרים בוול סטריט האירוע ככל הנראה מאותת על החרפה במצב הגיאופוליטי או לפחות מאותת על כך שטראמפ לא חושש להשתמש בתותחים הכי כבדים שעומדים לרשותו ברמה הצבאית.
בצד השני של כדור הארץ מורגשת העצבנות כאשר המדדים בוול סטריט שנסחרו מוקדם יותר היום בעליות של סביב 0.25% עברו במהירות לצד השלילי וסגרו בירידות של קרוב ל-0.7% (יום שלישי רצוף של ירידות לשפל של חודשיים). מדד הפחד (ה-VIX) שמוקדם רשם ירידה תוך יומית לאחר שטיפס לאחרונה לשיא מאז הבחירות בארה"ב, עבר לעליות אחרי הדיווח על הטלת הפצצה הענקית.
בנפרד, הדולר שנחלש אתמול בשיעור החד מזה 3 שבועות ברקע לדברים שאמר הנשיא טראמפ לוול סטריט ג'ורנל (שהדולר הפך לחזק מידי ושהוא היה רוצה לראות את הריבית נשארת נמוכה) מתחזק כעת מול האירו בשיעור של 0.5% כאשר המשקיעים מחפשים כעת חוף מבטחים בסיטואציה הגיאופוליטית המתוחה. אגב, בראיון שנתן הותיר טראמפ את שאלת המשך כהונתה של הנגידה האמריקנית ג'נט יילן פתוחה. "אני חושב שהדולר שלנו הופך לחזק מידי. בצורה מסוימת זה באשמתי כי אנשים נותנים בי אמון, אבל זה פוגע, בסופו של דבר זה יפגע. קשה מאוד להתחרות כאשר יש לך דולר חזק ושאר המדינות מבצעות פיחות של המטבע שלהם", כך אמר טראמפ לוול סטריט ג'ורנל אתמול והוסיף כי הוא היה רוצה לראות "מדיניות של סביבת ריבית נמוכה".
נציין כי היום זה יום המסחר האחרון לשבוע זה בוול סטריט שכן מחר הבורסות יהיו סגורות לרגל חופשת 'Good Friday' (חג נוצרי המציין את צליבת ישו, למי שמתעקש לדעת) ולכן כבר כעת מחזורי המסחר דלילים באופן יחסי וייתכן שאלו שכן סוחרים מעדיפים לצאת מהשוק לפני סוף השבוע הארוך ברקע להסלמה הגיאופוליטית.
כאשר נשאל היום טראמפ האם הטלת הפצצה למעשה שולחת מסר לשליט צפון קוריאה, אמר הנשיא כך: "אני לא יודע אם זה מסר שאנחנו שולחים, וזה לא משנה אם זה מסר או שלא. צפון קוריאה היא בעיה, והבעיה תטופל".
מעבר לסיטואציה הגיאופוליטית, במרכז המסחר היום בוול סטריט עומדות מניות הבנקים ברקע לדו"חות של סיטי, ג'יפי מורגן ווולס פארגו.
Pentagon says US use of the largest non-nuclear bomb in Afghanistan is the first-ever combat use of the bomb https://t.co/m99tGRjado pic.twitter.com/OJ0qAXs7gq
The Boston Globe (@BostonGlobe) 13 באפריל 2017
- 5.טראמפ לא צפוי ולכן הוא מסוכן לאויביו. (ל"ת)בא 14/04/2017 10:08הגב לתגובה זו
- 4.החליט לחסל את הבורסה .לא ישכחו לו לעולם (ל"ת)טראמפ 14/04/2017 08:30הגב לתגובה זו
- 3.הודיעו על שני פצועים קל ונפגע חרדה אחד (ל"ת)הגון 13/04/2017 22:32הגב לתגובה זו
- 2.פו 13/04/2017 20:37הגב לתגובה זוככה זה מנהיגים חדשים צריכים להראות את כוכם ועושים טעויות שיעלו לנו בשנים.. והיד עוד נטויה.... מטבע שטיפש אחד מטיל לבאר מיים גם 100 חכמים לא יוציאו
- 1.בלבולי ביצים. (ל"ת)דד 13/04/2017 20:26הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
