סגירה בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 0.2%, הלחץ במניית טבע נמשך

דויטשה בנק ירדה "רק" 1.3%, טסלה זינקה מעל ל-4.7%, יאנוס קאפיטל טסה 12%. הנפט המשיך לעלות
אלמוג עזר | (17)
יום המסחר הנוכחי בוול סטריט נסגר בירידות שערים. הדאו ג'ונס נחלש 0.3%, ה-S&P 500 השיל 0.3% והנאסד"ק ירד 0.2%. מוקדם יותר התפרסמו חדשות מתחום הייצור שהפתיעו לטובה, לצד חדשות מעוררות חשש מסקטור הנדל"ן. בזווית הישראלית, טבע ירדה 0.7%, ופתחה פער שלילי של 4.6% אל מול המניה בתל אביב לאור הירידה בקרוב ל-6% בשלושת ימי המסחר האחרונים בניו יורק. שאר המניות הדואליות הכבדות פתחו את השבוע החדש בוול סטריט בעליות. מניית מיילן עלתה 0.2%. אופקו עלתה 0.9% ופריגו זינקה 1.6%. השבוע החדש נפתח לאחר ששבוע המסחר נסגר בעליות חדות של קרוב ל-1% בניו יורק לאור ההערכות כי החוב של דויטשה בנק יוקטן לכדי 5.4 מיליארד דולר (מחוב קודם של 14 מיליארד) ובכך האיום של הבנק על יציבות המערכת הפיננסית תקטן.  מדדי וול סטריט דאו ג'ונס 0.16% S&P 500 0.13% ​נאסד"ק מדד ה-ISM למגזר הייצור התפרסם והציג תמונה מעודדת על סקטור הייצור האמריקני. ממד מנהלי סקטור היצור לחודש ספטמבר עלה ל-51.5 נקודות. כלומר תוצאה המעידה על התרחבות הסקטור. מדד התעסוקה של הסקטור הציג ירידה בגיוסים.  הוצאות הבנייה בחודש אוגוסט בארה"ב ירדו זה החודש השני ברציפות ובתוך כך הגיעו לכדי שפל של שמונה חודשים. הירידה בהוצאות הייתה משותפת הן לסקטור הפרטי והן לסקטור הציבורי. הוצאות הבנייה בחודש אוגוסט ירדו בשיעור של 0.7% לכדי 1.14 טריליון דולר. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2015. צפי השוק עמד על עלייה בהוצאות בשיעור של 0.2%.  הנפט המשיך לעלות היום ב-1.5% נוספים ומחיר חבית הגיע לכדי מחיר של 49 דולר. נזכיר כי בשבוע שעבר נציגי אופ"ק הודיעו על הקפאה של קצב הקידוחים בכדי לתמוך במחיר הנוזל השחור.  מניות בכותרות  דויטשה בנק (סימול:DB) - פוליטיקאים בגרמניה האשימו את ארה"ב על כך שהכריזו מלחמה כלכלית נגד גרמניה תוך ערעור יציבות הבנק הגדול במדינה. התונדתיות החדה במניה נרגעת היום כאשר האחרונה נחלשה 1.3% במסחר האמריקני (המניה הגרמנית לא נסחרת לאור החופשה בגרמניה לאור יום איחוד גרמניה). טסלה (סימול: TSLA) - חברת ייצור המכוניות האמריקנית תפרסם את הדו"ח הרבעוני היום וצפויה להציג שיא בייצור ואספקה. החברה אמורה להציג אספקה של 24,500 מכוניות, זינוק של 70% מרבעון הקודם שהיה בעיקרו די מאכזב והראה כי החברה מתקשה לעמוד בקצב אספקת המכוניות שהתחייבה לו. פייסבוק  FACEBOOK  - החברה תגדיש חלק מתוך הרשת החברתית שיקרא ה"שוק", בו יהיה ניתן למכור ולרכוש אמצעים של יד שנייה וכו'. יש הרואים במהלך כהצבת תחרות ברורה לענקית המסחר איביי EBAY ונגיסה בחלקה בסקטור המסחר האלקטרוני.  חברת ההשקעות של "מלך האג"ח" ביל גרוס בדרך למיזוג. יאנוס קאפיטל וחברת ההשקעות הנדרסון מלונדון מתמזגות בעסקה ששוויה מוערך בכ-6 מיליארד דולר. מניית הנדרסון בבורסה בלונדון עולה בשיעור של 1.7%, מניית יאנוס קאפיטל (סימול: JNS) טיפסה בשיעור של 12% במסחר בוול סטריט. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    גיל 04/10/2016 12:52
    הגב לתגובה זו
    האם זו פניקת מכירות, או שיש עדיין הרבה "בשר" למשקיעי 2013 ואחורה?
  • 8.
    נבידה 04/10/2016 03:04
    הגב לתגובה זו
    נבידאה
  • 7.
    המתחזה 03/10/2016 23:41
    הגב לתגובה זו
    טבע, פריגו, אופקו, מיילן ירוקות, עוד קצת דולר שקל למעלה עבור הקולים שלי על הדולר שקל והכל טוב ואולי סיכוי שנראה עוד ירוק ברביעי, בהצלחה לכולם!!
  • 6.
    מה קורה עם כיל ? (ל"ת)
    רמי 03/10/2016 21:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    טבע-מניה זבל. מחקה לי חצי מהכסף. (ל"ת)
    ירון 03/10/2016 21:04
    הגב לתגובה זו
  • היא תמחוק גם חצי ממה שנשאר לך (ל"ת)
    יואב 03/10/2016 23:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טבע 03/10/2016 20:45
    הגב לתגובה זו
    כל הבעיות מאז הקופקסון לא נפתרו . וגם הצרות עם הקניות השגוית של טבע חזירים שרוצים לאכול את כל העולם בסוף מתפוצצים מאוכל מקולקל. למכור
  • 3.
    טבע היום ירוקה נר היפוך (ל"ת)
    המתחזה 03/10/2016 19:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דור 03/10/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
    יבת אלף לא מספיק לך מה שירדת
  • אמירבונד 03/10/2016 19:52
    הגב לתגובה זו
    אומנם סבלנות אך אמרו עליה מניה מיבשת לא סקסית יודעת להרגיז את הציבור לא למכור הגדולים אוספים
  • גיל 04/10/2016 14:48
    מי עוד מוכר בשערים כאלה? יש עוד "בשר" למי שרכש לפני 2014?
  • טבע 03/10/2016 18:34
    הגב לתגובה זו
    לא. ממש לא יא גמד. עוד כמה עשרות אחוזים (די רבות)ושם אתקע. תשובה מספקת?
  • 1.
    מה לגבי המעוף ברביעי? (ל"ת)
    המתחזה 03/10/2016 16:14
    הגב לתגובה זו
  • רפי 03/10/2016 19:59
    הגב לתגובה זו
    כנראה בור ספיגה הולכים לקבל המון חראה...
  • חופשי תנוח (ל"ת)
    נוח 03/10/2016 17:45
    הגב לתגובה זו
  • אני נח עם אמא שלך (ל"ת)
    המתחזה 03/10/2016 19:52
  • -2% (ל"ת)
    -2% 03/10/2016 17:36
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: