עיריית ת"א רוכשת מהמדינה את הבעלות בנמלי יפו ות"א וברצועת החוף
עסקה משמעותית נחתמה היום (ד׳) בין רשות החברות הממשלתיות ועיריית תל אביב-יפו. במסגרת ההסכם חלוקת אחזקות, העירייה תחזיק את כל רצועת החוף התל-אביבית ונתיבי איילון יועברו לבעלות מלאה של המדינה. הסכם הפרדת האחזקות, אשר שוויו מוערך בכ-600 מיליון שקל, בוצע בהמשך להחלטת הממשלה (ועדת השרים להפרטה) מ-1 ביוני 2014 ולהחלטות נוספות בעקבותיה, זאת לאחר תהליך משא ומתן שנמשך למעלה משנתיים וחצי בהשתתפות גורמים רבים. במסגרת הליך זה מכרה המדינה לעירייה את אחזקותיה בחברת אתרים (50%), אשר לאחר השלמת מהלך זה רכשה מהמדינה את אחזקות המדינה בחברות אוצר מפעלי ים (83%) והחברה לפיתוח יפו העתיקה (50%). במקביל, העירייה מכרה את אחזקותיה (50%) בחברת נתיבי איילון למדינה. בנוסף, הסדירו חברות אוצר מפעלי ים ואתרים מחלוקות מקרקעין ארוכות שנים וכן חכירה של המקרקעין שבתחומן מול רשות מקרקעי ישראל. מתווה ההסכם גובש בהתאם לעמדת המדינה והעירייה ובהמשך לדו"ח מבקר המדינה לפיו על המדינה לנתק עצמה מטיפול בחברות אלו, שכן לא מתקיים ערך מוסף לניהולן תוך מעורבות ממשלתית. לאור העובדה כי מדובר במקרקעין ציבורי בתחומי החוף, בוצעה העסקה עם העירייה, גוף ציבורי הפועל לטובת הציבור ושיפור השירות בתחום זה. מזה שנים מבקשת עיריית תל אביב-יפו לבצע הפרדה של הבעלות המשותפת של החברות השונות הפועלות בעיר, בעיקר לאורך רצועת החוף, אשר כיום מנוהלת על ידי מספר חברות; החברה לפיתוח יפו העתיקה, אוצר מפעלי ים ואתרים. מהעייריה נמסר שהעברת הבעלות לידה תוביל לצמצום עלויות, הגברת היעילות, פיתוח נכסי החברות ושיפור השירות, זאת בשל כוונת העירייה לאחד את פעילות שלוש החברות ולנהל את רצועת החוף באופן אחיד מצפון ועד דרום תוך המשך מגמה של הענקת יותר טוב לציבור. מדובר בנכסים של הציבור שהעירייה והמדינה משמשים כנאמנים שלו והמציאות הוכיחה כי ריכוז הבעלות בחברות השונות מאפשרת ניהול יעיל וטוב יותר, המאפשר לשפר את השירות לציבור. ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "מהלך משמעותי זה יאפשר לעירייה לנהל בצורה כוללת את רצועת החוף לטובת הציבור, כחלק מהאסטרטגיה העירונית לפיתוח החוף כמכלול שלם ולא כחברות נפרדות עם בעלויות שונות. זהו מהלך משלים למדיניות העירונית בקו החוף העירוני; יצירת טיילת רציפה לאורך 14 קילומטרים, מבת ים בדרום ועד הרצליה בצפון, המשך פיתוח הטיילת תוך הנגשת החוף לציבור והקמת שבילי הליכה ואופניים, טרסות ישיבה, מתקני כושר ופארקים חופיים, פיקוח על מחירי המזון בחוף והשכרת ציוד חוף בעלות מוזלת לתושבי העיר. העברת הבעלות לידי העירייה תאפשר הרחבת מדיניות זו ואין לי ספק כי הדבר יורגש בשנים הקרובות". אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות: "ניסיון העבר של רשות החברות הממשלתיות בניהול חברות משותפות עם רשויות מוניציפליות מלמד כי לרשות קיים קושי במימוש אמצעי השליטה שלה בחברות אלו. עיריית תל אביב-יפו היא הגוף המתאים לניהול חברות בשל היותה גוף ציבורי בעל ראייה רחבה".
דירה בהנחה בבאר יעקב - הטבה של כ-800 אלף שקל לזוכים; חצי מהדירות למילואימניקים
ביום ראשון הקרוב, ייפתחו בעיר 10 הגרלות עם סך של 844 דירות חדשות במסגרת תכנית 'דירה בהנחה' . מחירי הדירות יעמדו על כ- 17-19 אלף שקל למ"ר לעומת כ- 25-27 אלף שקל למ"ר בשוק החופשי; וגם - עסקאות אחרונות בעיר
עם פתיחת השבוע הקרוב - ביום ראשון (ה-10/8) תיפתח בבאר יעקב אחת ההגרלות הגדולות והכדאיות ביותר במסגרת תוכנית 'דירה בהנחה'. כתבנו על הכדאיות הכלכלית הגדולה וההטבה הגדולה שתקבלו במידה ותזכו במסגרת התכנית ברעננה
- דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר. כעת, לביזפורטל נודע שגם באר יעקב תבלוט במכרזי התכנית,
עם הנחות של קרוב ל-1 מיליון שקל, מדובר על סכום שיכול להפוך עסקה מ'לא כלכלית' לכזאת שמאוד אטרקטיבית.
עוד דבר שחשוב לציין - הזוכים בתכנית יכולים לרכוש את הדירה בלי להוציא שקל אחד מהכיס. ואיך זה קורה בפועל? הבנק רואה את לוקח המשכנתא כאילו שהסכום שקיבל
כהטבה מהמדינה זה ההון העצמי - ובכך בעצם הוא מעניק את ההלוואה על כל סכום הדירה (דוגמא להמחשה בהמשך).
בחזרה לבאר יעקב -שם יתקיימו 10 הגרלות שונות, עם סך כולל של 844 דירות חדשות במחיר מוזל, כולן מיועדות למחוסרי
דיור בלבד. מחירי הדירות נעים בין כ-17 אלף שקל לכ-19 אלף שקל למ"ר (כולל מע"מ), בעוד שבשוק החופשי המחירים בבאר יעקב כבר הגיעו ל־25-27 אלף שקל למ"ר, תלוי במיקום ובאופן הבנייה. המשמעות היא הנחה של מאות אלפי שקלים, שיכולה להגיע לנוע בין 700-850 אלף שקל לדירה
- מדובר על פער משמעותי במיוחד בעיר שבה הביקוש גבוה והבנייה מתקדמת בקצב מהיר יחסית.
חצי מהדירות שיוגרלו בבאר יעקב יוקצו למשרתי מילואים, כש-25% מהן יוקצו ללוחמים בלבד. מדובר בהטבה שמגדילה משמעותית את סיכויי
הזכייה של קבוצה זו - שללא ספק ראויים לקבל זאת. חשוב לומר - המילואימניקים מתמודדים גם על הדירות הרגילות בהגרלה הכללית.
לגבי הבנייה, היא תבוצע על ידי כמה מהיזמים שהתרגלנו לראות במכרזי המדינה, ביניהם אלקטרה מגורים, רמי שבירו, קלוד נחמיאס, גיא ודורון
לוי ועוד. חלק מהפרויקטים ממוקמים באזורים חדשים בעיר, סמוך לצירי תחבורה מרכזיים, תחנות רכבת ותשתיות חינוך ושירותים קהילתיים.

ההגרלה הכוללת
במסגרת ההגרלה שתפתח ביום ראשון יוגרלו כ־7,600 דירות ברחבי הארץ, לרבות בבאר יעקב, יבנה, קרית עקרון, נתניה, עפולה, נוף הגליל, קריית ביאליק, ירושלים. דירה בהנחה היא דרך של רבים שלא יכולים להגיע לדירה לרכוש דירה. המדינה נותנת הנחה - אתם צריכים לקחת. גם אם זה לא באזור שלכם, כדאי לכם להשתתף. לא כל יום מקבלים מתנה, וחשוב להדגיש שהיקף ההנחות בעתיד יירד. זו ההגרלה האחרונה עם אפשרות להנחות כל כך משמעותיות, בכוונת האוצר להגביל את ההנחה והאמת שהוא צודק.
- דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר
- דירה בהנחה יוצאת לדרך - הנה הפרטים המלאים; ולמה זכאים חייבים להשתתף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אם ההגרלה של הדירות היא לא במקומות שאתם מעוניינים לגור בהם, אתם יכולים להשכיר את הדירה ולגור בשכירות במקום אחר. זה יהיה נכון יותר כלכלית, כי הרווח הזה מאוד משמעותי ושווה בשבילו לגור בשכירות תקופה של כמה שנים, גם אם זה פחות
נוח לכם. מעבר ליתרון הגדול שבהנחה עצמה, יש יתרון נוסף - אתם במקרים רבים לא צריכים להביא הון עצמי כי הדירה שווה הרבה יותר ממחיר הזכייה ושווה כבטוחה לבנק יותר, הנה דוגמה: נניח שאתם זוכים בדירה של 1.9 מיליון שקל כשהיא בפועל שווה בשוק החופשי 2.7 מיליון שקל.
כפי שנאמר לעיל, הבנק רואה זאת כאילו שאת ההנחה אתם הבאתם כהון עצמי 'מהבית' ולכן הוא משלים את כל השאר -75% כהלוואה לדיור (משכנתא). ואז בפועל מה שיוצא בשטח זה שלא הוצאתם שקל אחד מהכיס והגעתם לדירה ששוה 2.7 מיליון שקל. מדובר על הטבה לא נתפסת. אולי כאן
זו ההזדמנות גם לומר על חילוקי הדעות בנושא. קיבלנו תגובות מכם לאחרונה על חוסר ההגינות בהגרלה הזאת ושזוהי לא הדרך להיטיב עם הציבור אלא להיפך, בטח ובטח לא הדרך להוריד את מחירי הדיור - כפי שהוגה התכנית (השר משה כחלון דאז) טען
שיקרה. אבל מצד שני נזכיר שמדובר כאן על מילואימניקים ששירותו אותנו ביתר שאת ואם כבר ממשיכים עם התכנית - אז לפחות שיתנו למי שראוי לכך.
מה הסיכוי שלך לזכות?

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור
כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".
הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.
מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.
המהפכה שמתחילה במפעל
כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.
התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.