סגירה אדומה באירופה: לקראת משאל העם בבריטניה, מדד הדאקס צנח 1.8%
יום שני של מגמה שלילית באירופה. היבשת סגרה את יום המסחר הנוכחי בירידות חדות בהובלת הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי שירדו בשיעור של יותר מ-1.8%. בתוך כך הדאקס כבר נסחר אל מתחת לגבול ה-9,700.
ברקע לירידות השערים, המשקיעים ביבשת חוששים מאפשרות של יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי במשאל העם שיתקיים ב-23 לחודש. לגבי יציאת בריטניה, נציין כי סקר גדול שנערך ביום שישי האחרון בבריטניה, הציג רוב של תומכי היציאה מהגוש - והדבר בהחלט מלחיץ את המשקיעים. אין זו הפעם הראשונה בסאגה הנוכחית שסקרי דעת קהל מביאים לתנודות בשוק ההון - כשמטבע הפאונד הבריטי כבר הגיב מספר פעמים בירידות בשל תוצאות סקרים.
דאקס
CAC 40 -0.18%
פוטסי
EURO STOXX 50 -0.8%
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי פרט לגופים כלכליים רבים, גם שר האוצר של ארה"ב הזהיר כי הכלכלה העולמית תיפגע אם בבריטניה יצביעו בעד עזיבת האיחוד האירופי - וכפי שניתן לראות, השווקים הפיננסים כבר מגיבים לאפשרות של יציאת בריטניה מהאיחוד, לאחר שלאחרונה התפרסמו סקרים המראים כי ההצבעה תהיה צמודה.
הבנקים המרכזיים בבריטניה ושוויץ יפגשו השבוע, עוד בטרם יערך משאל העם בבריטניה. ככל הנראה שתי הפגישות לא אמורות להציג שינויים משמעותיים במדיניות המוניטארית של אותן מדינות.
מניות בכותרות: מניות נוקיה סיימו בעליות שערים של יותר מ-1.5%. זאת לאחר שהחברה הפינית הודיעה כי חתמה על חוזה בשווי של 1.5 מיליארד דולר עם חברת תשתיות התקשורת הסינית - צ'יינה מובייל.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פתיחת השבוע השלילית באירופה מגיעה בהמשך לירידות שנרשמו בימים האחרונים, כשביום שישי האחרון נפל המדד הגרמני בכ-2.5%, בהמשך לירידה של 1.25% יום קודם לכן, כשהדאקס הוא זה שהוביל את המגמה השלילית.
מעבר לכך, ביום שישי האחרון גם מחיר הנפט העיב על המסחר, כשנפל ב-3.3% ל-48.88 דולר לחבית.
כמו כן, באירופה המשקיעים ממשיכים להגיב לדבריו של יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי, שהזהיר מפני הנזק של הירידה בפעילות הכלכלית ובתפוקת הייצור. בנאומו הוא קרא
לממשלות באירופה לבצע רפורמות מקיפות כדי להתמודד עם ההאטה הכלכלית ולשנות את המדיניות הפיסקלית.
בגזרת המט"ח, ה-אירו רציף מתחזק מעט מול השקל, ונסחר מעל רמת 4.355 שקל לאירו.
- 2.אנונימי 13/06/2016 19:50הגב לתגובה זוהדאקס ירד מעל 6 אחוז ב-4 ימים ואנגלה מרקל לא עושה דבר. זה פשוט מדהים!
- 1.דודו 13/06/2016 19:46הגב לתגובה זואתם יודעים מה עצוב בכל הסיפור? שהירידות ימשיכו עד ה 16 לחודש כך כל סוחרי הנגזרים יאבדו את כספם ומיד אחרי הפקיעה הכל יטוסססס למעלה!! זה מעצבן, מרפי ידו בכל!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
