רפורמת הוזלת מחירי המזון יצאה אתמול לדרך
האם בחג הפסח הקרוב נרגיש כולנו הוזלה במחירי המזון? אתמול (יום ד') חתמו שר האוצר, משה כחלון, שר החקלאות, אורי אריאל והתאחדות חקלאי ישראל על ההסכם שצפוי להוביל למניעת מחסור והוזלת העלויות לצרכנים לקראת פסח תוך שמירה על החקלאים וחיזוק החקלאות המקומית לצד הפחתת המחירים לאזרחי ישראל.
ועדת המעקב, הכוללת נציגים של משרד האוצר, משרד החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל, תעקוב אחר ביצוע ההסכם, תקבל דיווחים שוטפים על השפעת מהלך הפחתת המכסים על השווקים, החל מרמת המגדל ועד לרמת הצרכן. בנוסף, תקיים בחינה מתמדת של יעילות המתווים ומניעת פגיעה בלתי צפויה במגדלים ובחקלאים.
במסגרת ההסכם תינתן למגדלי הדגים בבריכות, תמיכה ישירה חד פעמית בשנת 2016 בסכום של 23 מיליוני שקלים. כמו כן, יוקצו 2 מיליוני ₪ לשנת 2016 עבור קמפיין לעידוד צריכת דגים טריים ישראליים. כמו כן, במידת הצורך ובהתאם להשפעה על השוק יוקצה תקציב נוסף של 12 מיליון ₪ באופן חד פעמי עבור תמיכה נוספת במגדלי דגי הבריכות במידה ותהיה פגיעה במגדלים מעבר לסכום זה. משרד האוצר הודיע על פתיחת מכסה פטורה ממכס לייבוא של 3,500 טון לייבוא פילה אמנון קפוא, 500 טון דגי קרפיון ובורי.
עוד סוכם כי תינתן תמיכה ישירה חד פעמית בשנת 2016 של 15 מיליון ₪ למגדלים בתחום שמן הזית. בנוסף, יוקצה 1 מיליון ₪ עבור תמיכה בגידול מסורתי של זיתים לשמן. משרד האוצר הודיע על פתיחת מכסה פטורה ממכס לייבוא של שמן זית של 2,000 טון, וזאת בנוסף למכסה של 1,200 טון. משרד האוצר יפעל מול משרד הכלכלה לאישור תקן לשמן זית.
- יונט קרדיט סוגרת את הסניפים למעט ראשל"צ וחולון ולא תפתח חדשים
- יונט קרדיט ממשיכה להסתבך: ואיך שלמה אייזיק ברח מהאש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם סוכם בין היתר כי החקלאיים מתחייבים למכור לסיטונאים מספר ירקות בסיסים בסכום שבין 2 ל 1.5 ₪ לקילו כך שיאפשר לרשתות השיווק למכור מוצרים אלה במחירים נמוכים לצרכן.
תינתן תמיכה ישירה חד פעמית של 25 מיליון ₪ למגדלי ענפי הירקות הקפואים בהתאם למתווה שיוסכם בתיאום עם משרד האוצר. משרד האוצר הודיע על פתיחת מכסה פטורה ממכס לייבוא של ירקות קפואים של 4,5000 טון טוגנים (צ'יפס קפוא) ושל 5,500 טון ירקות קפואים נוספים.
הפחתת המכסים הנוכחית מצטרפת לשורה של צעדים שהוביל משרד האוצר המביאים להפחתת מחירים לצרכנים. בין היתר:
בשר טרי- נפתחה מכסה פטורה ממכס ליבוא בשר טרי. המכסה עמדה בשנת 2016 על 3,500 טון. מכסה זו הוגדלה לאחרונה על ידי שר האוצר ב- 1,500 טון נוספים. ניתן לראות כעת ברשתות השיווק בשר טרי מיובא במחירים נמוכים בעשרות אחוזים ממחירי הבשר הטרי. משרד החקלאות פעל לפתיחת ייבוא של בשר טרי מפולין ובודק ארצות נוספות במטרה להגדיל את מספר המדינות מהן ניתן לייבא בשר טרי-מצונן ובכך יגדל ההיצע תתגבר התחרות ויפחת המחיר לצרכן.
- השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
בנוסף משרד החקלאות הגדיל ל-60 מיליון את המכסות לייבוא ביצים לקראת חג הפסח.
גבינות צהובות- התקיים הליך תחרותי על 5,400 טון, במסגרת ההליך התחייבו היבואנים על מחיר נמוך לצרכן. המחירים של הגבינות נמוכות ב20-30% ממחיר הגבינה הצהובה המפוקח(!)
חמאה- לראשונה השנה התקיים הליך תחרותי בנוגע ל1,200 טון חמאה, בו התחייבו היבואנים על המחיר. גם בחמאה המחירים נמוכים בצורה משמעותית מהמחיר המפוקח.
- 3.א 12/04/2016 13:17הגב לתגובה זוכמו בברה"מ בשנים לפני הקריסה הכותרות בעיתונים אינן קשורות למציאות בשטח.
- 2.איפה העדיפויות ? להתחיל לטפל בבנקים ובוועדים (ל"ת)צבי 24/03/2016 11:28הגב לתגובה זו
- 1.עופר 24/03/2016 10:41הגב לתגובה זוימכור את המוצרים המיובאים? ימכרו אותם הרשתות הגדולות שם בעצמם אחראים ליוקר המחיה כי הם יוצאים פערי תיווך אבסורדים , אז שמוצרים המדוברים יעלו שקל או שניים פחות, הציבור ירכוש אותם , הרשתות ירוויחו אותו דבר ואפילו יותר ותוצרת ישראלית תפגע, כלומר: החקלאים. מדינת חלם אמרנו כבר?
- תגיד תודה על ההוזלה במקום לקטר (ל"ת)אזרח 24/03/2016 11:08הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
