תכנית מתאר ענקית להרצליה - תהפוך לעיר של 200 אלף איש
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב החליטה בשבוע שעבר על הפקדת תכנית מתאר כוללנית לעיר הרצליה, לאחר שזו הומלצה להפקדה על ידי הוועדה המקומית הרצליה. בווועדה מסבירים כי הרצליה מתאפיינת בחלוקה מרחבית ברורה המפצלת את העיר, בשל דרכי האורך החוצים אותה, ושואפת לחבור ליחידה תפקודית אחת בעלת קשרים ברורים ונוחים. העיר צפויה בשנת היעד 2030 לגדול בצורה משמעותית והוסיף לאוכלוסייתה כ-85%, עיקר תוספת יחידות הדיור מתוכננות בשולי העיר בשכונות חדשות בעלות עתודות קרקע מאד גדולות, כגון: אפולוניה, חוף התכלת וצפון העיר בטווח התכנית וכן כתוצאה מהתחדשות וציפוף המרקם העירוני הקיים, בכל חלקי העיר. התכנית שואפת לסייע בתהליכי גידול תוך יצירת עירוניות, המתבטאת בשימושים מעורבים וצירים המשכיים תוך שימת דגש על הולכי הרגל וחיבור הצירים למוקדים העירוניים, שטחי ציבור מטרופליניים, פארקים עירוניים וחוף הים. תכנית המתאר משכללת ומכילה את המדיניות העירונית ואת התכנית האסטרטגית הקובעת עקרונות מרכזיים ומטרות על:
- התווית מסגרת תכנונית כוללת להבטחת איכות חיים עירונית לכלל תושבי העיר, תוך ניצול יתרונות מיקומה במרחב המטרופוליני של תל אביב.
- העצמת מעמדה הכלכלי של העיר בתחום התעסוקה על ידי הגדלת היקף התעסוקה, תוך ריכוז מאמץ למשיכת תעסוקה מתקדמת לעיר.
- איחוד הרקמות העירוניות השונות לעיר אחת השוכנת על חוף הים, חיבורה לים, תוך הגדרת תפקידן ברמה הכלל עירונית ופיתוחן תוך ניצול יתרונותיהן היחסיים.
- יצירת יחס נכון בין השטחים הבנויים והשטחים הפתוחים תוך שמירה על ערכי טבע, פיתוח עירוני, נוף וטופוגרפיה המיוחדים לעיר.
- שימור המורשת הבנויה תוך קביעת מדיניות המאפשרת שימור אתרים ומבנים בעלי ערך היסטורי תרבותי מחד ואפשרות התחדשות ופיתוח מאידך.
- פיתוח מושכל של מערך הדרכים והתחבורה באופן התומך בפיתוח האורבני תוך העדפת התחבורה הציבורית ואמצעי תחבורה חלופיים.
- הכנת העיר לקראת צפי האוכלוסייה לשנת היעד של התכנית 2030.
- 1.הסלמס בדרך (ל"ת)תצופפו עוד 29/12/2015 14:51הגב לתגובה זו

דירה בהנחה בקריית עקרון: קרוב ל-1,000 דירות בהנחה של כ-750 אלף שקל
במסגרת ההגרלה הנוכחית ישווקו בעיר 969 דירות בשישה פרויקטים שונים, עם מחיר ממוצע למ"ר של כ-15.6 אלף שקל - 1/3 מתחת למחיר השוק; מחצית מהמלאי מיועד למשרתי המילואים
קריית עקרון מצטרפת להגרלה הנוכחית של תוכנית 'דירה בהנחה' עם היצע גדול: 969 דירות בשישה פרויקטים שונים ברחבי האזור, שנפתחו להרשמה מאתמול ועד לתאריך ה-14/8/2025. אין עדיפות לתזמון הרישום - כלומר מי שנרשם איך שנפתחה ההגרלה לא מקבל עדיפות על זה שירשם לקראת סוף ההגרלה. מדובר על פוטנציאל זכייה גבוה יחסית, במיוחד עבור מי שעומד בתנאי ההעדפה למשרתי מילואים פעילים, שיקבלו מחצית מהמלאי, כלומר כ-485 דירות, ומתוכן רבע יוקצו ללוחמים בלבד. המשמעות היא שמי שמשרת במילואים נהנה מסיכויי זכייה גבוהים פי 2.5-3 ביחס לזכאי רגיל, בזכות ההקצאה הייעודית והאפשרות להשתתף במקביל גם בהגרלה הכללית.
המחיר למ"ר בפרויקטים בקריית עקרון יעמוד על הטווח שבין 15.2 אלף שקל ל- 15.9 אלף שקל בלבד - זה מבטא פער של 1/3 ממחיר השוק המקומי, שנע סביב 23-24 אלף שקל
למ"ר. מדובר בהנחה ממוצעת שמתקרבת ל-800 אלף שקל לדירה, בהתאם לגודל הנכס, פער שמציב את ההגרלה הנוכחית כהזדמנות אטרקטיבית מאוד בהגרלה הנוכחית. אם להסתכל על האזורים הנוספים שבהם ההנחה היא גבוהה מאוד בהגרלה, אז נציין את רעננה - שם במסגרת דירה בהנחה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר ושם ההנחה יכולה להגיע ל1.5 מיליון שקל ולפעמים אף יותר מכך.וגם את באר יעקב שיש לומר - ההנחה נראית כאחת המשמעותיות בתכנית הנוכחית אבל
לא רק - גם אם מסתכלים בראייה כוללת מאז שנכנסה התכנית לחיינו בשנת 2016 - נראה כי התכנית הנוכחית משקפת הטבה שעוד לא נראתה כמוהה הנחות חסרות תקדים על מחירי השוק. להרחבה על באר יעקב ראו כאן - דירה
בהנחה בבאר יעקב - הטבה של כ-800 אלף שקל לזוכים; חצי מהדירות למילואימניקים
ההנחות האלה מתורגמת לחיסכון משמעותי לא רק למי שמתכנן לגור במקום, אלא גם למשקיעים פוטנציאליים: ניתן לרכוש את הדירה במחיר המופחת, להשכיר אותה, ובמקביל לשכור דירה באזור המועדף
למגורים. היתרון הכלכלי כאן משמעותי גם בהיבט המימון. מאחר שהדירה נרכשת במחיר נמוך בעשרות אחוזים מערכה האמיתי בשוק, הבנק רואה בהנחה כהון עצמי מובנה. מה שמאפשר במקרים רבים מימון של עד 75% משווי הדירה בפועל, ולא רק ממחיר הרכישה. כך, לדוגמה, אם דירה ששוויה בשוק
עומד על כ- 2 מיליון שקל נרכשת במסגרת ההגרלה ב-1.6 מיליון שקל, ההפרש של 400 אלף השקלים נחשב כהון עצמי, ולעיתים ניתן להגיע למימון מלא ללא צורך בהשקעת כספים מהכיס. קריית עקרון נמצאת בטבעת השנייה למחוז תל אביב, עם נגישות גבוהה לכביש 6 ולתחנת רכבת ברחובות, ותשתיות
מסחר ופנאי המתפתחות בשנים האחרונות. כמו כן, חשוב לזכור כי בכוונת משרד האוצר להגביל בעתיד את תוכניות ההנחה ליישובים שבהם מחיר השוק למ"ר אינו עולה על 20 אלף שקל - כלומר בעיקר לפריפריה, ולכן ייתכן שזו אחת ההגרלות האחרונות שבהן ניתן ליהנות מהנחות בסדר גודל כזה
באזורי ביקוש. ההגרלה בקריית עקרון היא חלק מהתכנית הרחבה של יישובים המשתתפים בסבב הנוכחי, הכולל גם את יבנה, באר יעקב, נתניה, ירושלים, קריית ביאליק, נוף הגליל ועפולה. בסך הכול יוצעו כ־7,600 דירות ביותר מ-20 ערים ויישובים, עם פערי מחיר מהותיים מהמחירים בשוק הדירות
הנוכחי.
האם לסמן את קריית עקרון בשלישייה הפותחת?
היישוב, שבו מתגוררים כיום כ-11 אלף תושבים, חווה בשנים האחרונות קצב גידול מתון אך עקבי, בין היתר בזכות פרויקטי פיתוח משמעותיים:
הרחבת מרכזי המסחר, חיזוק חיבורי התחבורה לאזורי תעסוקה במרכז, והשקעה במוסדות חינוך חדשים. מבחינת שוק הדיור, קריית עקרון רשמה עליות מחירים מדודות בשנים האחרונות, כאשר המחיר למ"ר באזור כיום עומד על כ- 23-24 אלף שקל. רמה נמוכה יחסית לאזורים במרחק דומה מתל אביב,
מה שמעמיד אותה בעמדת משיכה עבור זוגות צעירים ומשפרי דיור.
ההיצע הנוכחי במסגרת תוכנית 'דירה בהנחה' - 969 דירות בשישה פרויקטים, חריג בהיקפו ביחס לגודל היישוב. מדובר במספר דירות שיכול להשפיע על הדינימיקה בשוק המקומי, במיוחד אם רובן יימסרו בתוך פרק
זמן קצר של מספר שנים. בטווח הקצר, היקף כזה עשוי לייצר לחץ כלפי מטה על מחירי הדירות בשוק החופשי ביישוב, בעיקר עבור דירות חדשות, אך ההשפעה בפועל תלוּיה גם בביקוש החיצוני. בין אם מדובר בזוגות צעירים מהשפלה וממרכז הארץ שמחפשים פתרון קרוב למרכז במחיר נגיש, או במשקיעים
המזהים פער משמעותי בין מחיר התוכנית לבין מחיר השוק.
בהשוואה ליישובים נוספים בהגרלה הנוכחית שבהם נרשמו הנחות גבוהות במיוחד, קריית עקרון ניצבת לצד באר יעקב ורעננה. וגם לנתניה ששם ההגרלה גם היא תהיה אטרקטיבית מאוד: דירה בהנחה בנתניה: מעל 400 דירות במחיר למ"ר של כ-17 אלף שקל. בחזרה לבאר יעקב, המחיר למ"ר עומד סביב 15.5 אלף שקל והפער ממחיר השוק מתקרב ל-800 אלף שקל לדירה, ואילו ברעננה מדובר על מחיר
של כ-19 אלף שקל למ"ר והנחות שיכולות להגיע גם ל-1.5 מיליון שקל ויתרה מכך. ייחודה של קריית עקרון טמון בשילוב בין קרבה פיזית למרכז הארץ, מחיר למ"ר נמוך יותר משאר המקומות בהגרלה, והיקף היצע חריג שמאפשר סיכויי זכייה גבוהים יחסית. מבחינת השאלה - האם להכניס אותה
לרשימה של הערים הרצויות בטופס ההגרלה - היא יכולה להיכנס בקלות לשלישייה הפותחת.
עסקאות אחרונות באזור
ברחוב הרצל 24, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.475 מ' שקל. מדובר על דירת 3 חדרים בשטח של כ-62 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.
ברחוב נרקיס 2, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.65 מ' שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-70 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.
ברחוב שלום חנש 41, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.79 מ' שקל. מדובר על דירת 5 חדרים בשטח של כ-122 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.
ברחוב הסביונים 12, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.65 מ' שקל. מדובר על דירת 3 חדרים בשטח של כ-80 מ"ר שנמצאת בקומה השלישית.
ברחוב האירוס 20, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.46 מ' שקל. מדובר על דירת 5 חדרים בשטח של כ-100 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.
ברחוב אנפה 3, נמכר קוטג' דו משפחתי בסכום של 3.65 מ' שקל. מדובר על נכס עם 5 חדרים בשטח של כ-160 מ"ר בנוי על שטח של כ-250 מ"ר לא בנוי.

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור
כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".
הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.
מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.
המהפכה שמתחילה במפעל
כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.
התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.