בפוקוס

אלו כנראה 2 הסיבות לראלי כעת בבורסות בחו"ל- וגם בת"א שטסה לשיא חדש

המעו"ף פורץ את ה-1,700 נקודות, הדאקס טס 2% וגם שוק המט"ח סוער. Bizportal מביא את ההסבר לראלי
יוסי פינק | (6)
נושאים בכתבה סוחר

המסחר באירופה נפתח הבוקר בסערה עם עליות של כמעט 2% בדאקס. גם בת"א נרשם ראלי כאשר מדד ת"א 25 פרץ לשיא כל הזמנים עם עליות של 1.6% במה שנראה כמו "שורט סקוויז" שכרגע מתחיל להירגע מעט. הסיבות לאופטימיות הן קודם כל דבריו של חבר דירקטוריון הבנק האירופי, אבל גם דבריו של שר האוצר היווני. הנה הדברים:

1. חבר דירקטוריון הבנק המרכזי האירופי, בניוט קויור (Benoit Coeure) אמר כי הבנק המרכזי נערך להגדיל את רכישות האג"ח בחודשים מאי-יוני לקראת תקופת הקיץ שידועה בנזילות נמוכה. במילים אחרות, זה אומר לזרוק עוד כסף על השוק - ובטווח המיידי. שוק האג"ח מגיב לדברים בעוצמה, התשואה על האג"חים של גרמניה יורדת כעת ל-0.56% בלבד. חבר הדירטוקריון ניסה בכך להבהיר כי במידה והשוק יבחין בגידול משמעותי ברכישות האג"ח מצד הבנק המרכזי בשבועות הקרובות - זה לא קשור לתנודתיות האחרונה בשווקים.

2. שר האוצר היווני התראיין אמש לטלוויזיה המקומית ביוון ואמר כי הוא מעריך שהסכם של "מזומן תמורת רפורמות" עם הלווים האירופים יושג תוך כשבוע. שר העבודה היוווני שאף הוא התראיין - אמר כי מדובר בימים ספורים עד להשגת ההסכם. מבחינת יוון מדובר ללא ספק בדקה ה-90 שכן בחודשיים הקרובים אמורה יוון להחזיר חובות בסך של כ-15 מיליארד אירו, כסף שאין לה ללא סיוע, וזה אומר שה'דיפולט' קרוב מתמיד. 

גם שוק המט"ח סוער הבוקר. האירו צולל 1.3% מול הדולר שכן הגברת רכישות האג"ח מצד הבנק המרכזי האירופי זה איתות ברור להיחלשות האירו. ומדדי המניות מגיבים (כרגיל) בזינוקים להיחלשות במטבע האירו. נזכיר בעניין זה כי הסיבה המרכזית לעליות החדות בדאקס מתחילת השנה היו בעיקר בשל ההיחלשות הדרמטית (25%!) במטבע האירופי. הדולר רציף קופץ כעת 0.85% מול השקל.

מדד המעו"ף בשנה האחרונה:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הזדמנות קנייה בונוס ביוגרופ לפני עלייה לשער 65!! (ל"ת)
    בונוס 19/05/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סיבה יותר פשוטה 19/05/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    כמה סוסי מרוץ, היא קראה להם בשמות "בורסה", "נאסדק", אפל גוגל פריגו ועוד וככה ברכו חברת ההשקעות את הסוסים ברשת, כתבו דיו בורסה, דיו "נאסדק", דיו "פריגו" ועוד, הפעילים הניחו שהולך להיות זינוק כי הברכות הגיעו מחברת השקעות גדולה ורצו על המניות, תנחשו מה ? הסוסים עדיין לא התחילו ללכת, בקרוב הם יתחילו, הללויה.
  • 2.
    הבורסה בדרך 1800 (ל"ת)
    יאצק 19/05/2015 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רפי 19/05/2015 11:31
    הגב לתגובה זו
    זה יתפוצץ בסוף בפיצוץ אדיר ראו הוזהרתם
  • דוד מירושלים 19/05/2015 12:21
    הגב לתגובה זו
    אחר כך יגידו שהבנקים לחצו עליהם להיכנס למניות. יסירו את האחריות מעצמם. ריטואל קבוע. קורה כל כמה שנים.הבורסה עלתה במספר שבועות מ1615 ל 1710
  • אלי 19/05/2015 11:40
    הגב לתגובה זו
    אכול ושתה כי מחר נמות.מישהו זוכר היום את האשמים לפרוץ המשבר ב2008? אף אחד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.