סכסוך גירושים: רכש נדל"ן רב בזהות בדויה ונפטר - הילדים מנסים להוכיח בעלות
גבר ישראלי בשם ש', ברח מהארץ בשנות ה-80 והיגר לארה"ב, כשהוא משאיר אחריו את גרושתו וארבעה ילדיהם, במטרה לחמוק מתשלום מזונות. ש' התאקלם בארה"ב והחל להתפרנס יפה מעבודת כפיו.
כעבור מספר שנים הוא הפך למבוסס מאד והחליט להגיע לישראל על מנת לרכוש נכסי נדל"ן, אך מחשש שבארץ ייעצר עקב חוב מזונות מנופח, השתמש ש' בזהות בדויה, ונכנס לארץ באמצעות דרכון אמריקני הנושא את השם "שון".
תחת אותה זהות בדויה רכש ש' בישראל מספר רב של נכסים ואדמות, ולאחר שנים רבות של נתק, אף יצר קשר עם ילדיו בארץ, שחיו חיי דוחק, והביע בפניהם את התנצלותו על הנתק הארוך, ואת כוונתו להוריש להם את רכושו.
מספר חודשים לאחר שחשף את זהותו, נפטר ש', ומאז, במשך כשלוש שנים, עמלים בניו להוכיח, כי הנכסים הרבים הרשומים תחת זהותו הבדויה של אביהם, אכן היו שייכים לו, ועל כן להם.
- מתנה או הלוואה? הכרעה במאבק בין החמות לכלה
- פתק אחד הפך נכס של 15 מיליון שקל למוקד מחלוקת עזה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באמצעות עו"ד דפנה זיס הגישו ילדיו של ש' בקשה למתן פסק דין הצהרתי לירושה, ביחס לעיזבון שהותיר אחריו. התביעה נדונה בימים אלה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב.
בשנת 2011 נפטר ש' בארה"ב ולאחר מותו, סיפר אחיו של ש' לאחד מבניו, כי המנוח השתמש בדרכון אמריקני תחת השם "שון" בכל פעם שהגיע לישראל.
עוד סיפר האח, כי ש' נהג להציג עצמו בישראל ולחתום על עסקאות בשם הבדוי "שון", וזאת מפני שחשש ממעצר ומצו עיכוב יציאה מהארץ עקב חוב מזונות מנופח.
לדברי האח, ש' חשש לחתום על עסקאות או לרכוש נכסים וזכויות בארץ על שמו, מחשש לעיקול שיוטל על אותם נכסים על בסיס תביעת או חוב המזונות, ולכן גם במהלך שהותו בישראל, וגם כשביצע עסקאות שונות, השתמש בזהותו הבדויה.
אחיו של ש' סיפר כי ראה במו עיניו מסמך המאשר שהמנוח ש' הינו "שון". בנוסף מסר האח לבנים מסמכים רבים, המוכיחים כי המנוח חתם על ייפוי כוח בלתי חוזר, לצורך עריכת העסקאות בישראל. שיחה טלפונית שאותה ניהל אחד מבניו של ש' עם האח, ובו מפורטת הפרשה על מגוון הסתעפויותיה, הוקלטה על ידי הבן.
- כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- צוואה ביקשה לנשל אם לשמונה - בית המשפט התנגד
לאחרונה הגישו ארבעת בניו של ש', וכן בן חמישי שנולד לו בארה"ב מאישה אחרת, בקשה למתן צו ירושה ביחס לעיזבון שהותיר אחריו המנוח.
עו"ד דפנה זיס: "פסק הדין ההצהרתי דרוש לבניו של המנוח, על מנת שהרשויות יכירו בנכסים ובזכויות שנרשמו בישראל על שמו, וככאלה – השייכים על פי דין לילדיו לאחר מותו. למרות ניסיונותיהם של ילדיו, הם לא הצליחו לגרום לאחיו של המנוח לחתום על תצהיר שיוגש מטעמו לבית המשפט בנידון, ולפיכך מוגש לבית המשפט תמליל השיחה איתו בלבד, המאשר את זהותו הבדויה של המנוח".
- 4.צחי 30/03/2015 07:41הגב לתגובה זותקבל את חלקה היחסי בדירות
- 3.ר.ש 30/03/2015 06:20הגב לתגובה זופשוט מאוד בדיקת DNA
- 2.איזה סכסוך ???? (ל"ת)איציק 29/03/2015 18:47הגב לתגובה זו
- 1.הרבה מיסים יזרמו לקופת המדינה !!! (ל"ת)מיסים ... מיסים ... 29/03/2015 17:06הגב לתגובה זו
- אין מיסים בירושה (ל"ת)דני 29/03/2015 18:48הגב לתגובה זו
בית משפט (גרוק)המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים
בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם
הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.
פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.
בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.
רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל
המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.
בית משפט (X)כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט
רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק
שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.
הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.
בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.
- הצוואה נועדה להבריח נכסים מנושה – השופטת פסקה שיש לקיימה
- קרב הירושה על המיליונים: הידועה בציבור נגד הילדים. מה קבע השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים
