מרגיז: 7 סיפורים של דיירים סרבנים בפינוי בינוי - שיותירו אתכם פעורי פה

Bizportal ליקט מקרים של פרויקטים שעוכבו בגלל סיבות הזויות. דייר אחד ספג מכה אנושה, אחר התעקש לקבל דירה עם מספר ספציפי
לירן סהר | (14)

יותר ויותר עסקאות של תמ"א 38 ומיזמים של פינוי בינוי זוכים לאישור השבוע דיווחנו על פרויקט פינוי בינוי של 1,100 יחידות דיור בכפר סבא שעבר את מסכת אישור הדיירים, ובגבעתיים פרסמנו על אחת מיוזמות הפינוי בינוי הגדולות ביותר שזכו לאישור בישראל, לאחר כ-20 שנות סחבת בירוקרטית, הנובעת לרוב מהתנגדותן של העיריות להוסיף עוד דירות לשטחיהן וכן מתופעת הדיירים הסרבנים, אשר יכולים לתקוע פרויקטים שנים (כנסו לטור דעה שעוסק בנושא).

במסגרת מיזמי התחדשות עירונית הדיירים הם לרוב המרוויחים הגדולים לא פעם הם עוזבים דירת שיכון מתפוררת וקטנה ומקבלים במקומה דירה גדולה משמעותית, בקומה גבוהה יותר, עם חניה (או שתיים), מעלית ומרפסת שמש. אך למרות התמורות הרבות, כמעט כל פרויקט סובל מדייר אחד שלא מוכן לחתום, כל אחד וסיבותיו. Bizportal ליקט 7 סיפורים הזויים של דיירים סרבנים:

רועי צרלין, מנהל מחלקת התחדשות עירונית של קבוצת גבאי, המקימה 14 מייזמי פינוי בינוי באזור המרכז הכוללים כ-2,000 דירות, סיפק מספר מקרים שמותירים את הפה פעור:

1. בין לילה נבנו דירות גן : בפרויקט פינוי בינוי ברחוב אילת בבת ים, במסגרתו יפונו 192 דירות וייבנו 800, הציבה החברה שלטים לקידום הפרויקט. שבועיים לאחר מכן 5 דירות הקרקע בפרויקט סיפחו 20-30 מ"ר מהקרקע של השטח המשותף, לא פעם כזו שלא גובלת לגמרי בשטחן, שמו יריעות יוטה ואמרו שמאחר וברשותם דירות גן הם לא יחתמו על ההסכם כל עוד לא יובטחו להם דירות גן גדולות משמעותית. כמובן שהבקשה נדחתה כי מעשיהם מנוגד לחוק.

2. אי אפשר בלי בריכת שחייה : בפרויקט ארלוזורוב בפתח תקווה, במסגרתו יוקמו 66 דירות במקום 18 שיפונו, דייר אמר שאם לא תהיה בריכת שחייה על הגג הוא לא יחתום על ההסכם. החברה הבהירה לדייר שהדבר לא ישים ולא הגיוני והוא "ירד מהעץ".

3. החדר הוירטואלי : בפרויקט ז'בוטינסקי בפתח תקווה, במסגרתו יוקמו 578 דירות, במקום 144, דייר הכין כלונסאות ליציקת בטון כדי להרחיב את הדירה, עבודה המוערכת בהוצאה של כ-6,000 שקל. במשא ומתן דרש הדייר פיצוי של חצי מיליון שקל עבור עוד חדר. החברה הסכימה לפצותו על הברזלים. הדייר עדיין לא חתם והוצא לו מכתב שלישי המאשים אותו בסחיטה.

4. אם אפשר לקבל עוד כסף, אז למה לא? בפרויקט בשכונת הלפרין בנתניה, עם תב"ע מאושרת לבניית 66 דירות, במקום 16 הדירות הקיימות, דייר דרש 200 אלף דולר, למה? ככה! לדבריו היזמים ירוויחו הרבה מאוד כסף. כדי לסבר את האוזן, דירתו שווה כמיליון שקל. הנושא כרגע נמצא במשא ומתן והדייר יצטרך להסביר מדוע מגיע לו לצאת לפנסיה.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

5. שתיים במחיר של אחת : בפרויקט במרכז תל אביב, פנתה החברה לבניין הסמוך לבניין שבבעלותה בבקשה לבצע שיתוף פעולה תכנוני להריסה ובנייה מחדש של שני הבניינים. שני אחים שבבעלותם דירה בבניין דרשו לקבל שתי דירות בתמורה לדירתם כי הם שני אחים ומגיע לכל אחד מהם דירה משלו. החברה הסבירה להם שמיסויים ומשפטים הדבר אינו ישים, בסוף הם זכו לשיפור במפרט שהסתכם בכ-10 אלף שקל.

איציק ברוך, בעלי קבוצת יובלים, המקימה פרויקט של פינוי בינוי בשכונת יוספטל ברמת השרון, במסגרתה יפונו 168 דירות ויוקמו 588 דירות ב-4 מגדלים, מספק אנקדוטה מעניינת:

6. דרש דירה, חטף מכה קשה : דייר אשר בבעלותו 1/24 מדירה בפרויקט דרש לקבל בתמורה לפינוי דירה חדשה. הנושא נדון בבית המשפט ונפסק נגד הדייר הסרבן סכום חריג של מיליון שקל (מלוא סכום התביעה) וכן הוצאות משפט של 120 אלף שקל.

עומר גוגנהיים, מנהל חברת אשדר בוטיק מספק סיפור ממש לא שיגרתי בפרויקט תמ"א 38(2) (הריסה ובנייה מחדש) ברמת גן:

7. מספר המזל : דייר מבוגר, אשר רכש יחד עם אביו את הדירה בילדותו, גר בדירה ובבניין הנושאים את אותו המספר, אשר מהווה את מספר המזל שלו. לא רק זאת , גם בגוש ובחלקה מופיע מספר זה. הדייר סירב לחתום על דירה שאינה ממוספרת באותו המספר. לכאורה ניתן היה לאפשר לדייר לגור באותה הקומה עם מספר דירה זהה, אך מאחר ובקומת הקרקע מוסיפים דירות גן הדבר אינו מתאפשר והוא לא מוכן לעבור לקומה אחרת. כרגע מתנהל משא ומתן בין הצדדים ובמידה והנושא לא ייפתר תעשה פנייה למפקחת על הבניינים המשותפים.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    יאיר 18/09/2015 13:13
    הגב לתגובה זו
    מדיירים נעל קומת הקרקע אז תפסיקו לגלגל עניים למעשה הדירות מעל צריכים לפצות את בעלי דירות הקרקע
  • 11.
    לירון 02/02/2015 15:06
    הגב לתגובה זו
    ואף אחד לא חייב להיעתר לבקשות קבלנים לתמ"א. ואם מישהו לא רוצה ולא משנה סיבותיו ההזויות יותר או ההזויות פחות , זוהי זכותו המלאה.
  • ניר - שמאי מקרקעין 04/02/2015 10:30
    הגב לתגובה זו
    אתה מוזמן לבחון את כל הפסיקות הקיימות בנושא - (כמעט) תמיד הדייר הסרבן יחטוף קנס עצום - ולא משנה בכלל מה סיבת סירובו!!!
  • 10.
    מיקי 01/02/2015 16:40
    הגב לתגובה זו
    למה אין כתבה שהיזמים מחתימים את כל הדיירים למעט אלו שבקומת הקרקע והופכים אותם לסרבנים בעל כורחם, מאחר ובא להם את דירות הגן לעצמם מבלי לתת תמורה הולמת לעצם המיקום בקומת הקרקע (תוספת ליזם של לפעמים מאות אלפי שקלים), כשבתמורה מציעים לבעל הדירה תוספת קומה אחת, כלומר מעבר מקומת קרקע לקומה ראשונה שאין לה כל משמעות כלכלית. ואין אף יזם שמוכן שבעלי הדירה ישארו בקומת הקרקע, כפי שהיה קורה במידה והיו מחזקים את הבניין במקום הריסתו. זו כתבה מגמתית שמציגה רק צד אחד של המטבע. שיקום רשם מקרקעין אחד עם יושרה וייתקן את העוול הקיים.
  • 9.
    אהרון 01/02/2015 07:42
    הגב לתגובה זו
    1) מעניין שאף פעם לא כתבת על דייר סרבן שהוא צודק , אין "חיה כזאת" ?
  • 8.
    ajoy 31/01/2015 22:35
    הגב לתגובה זו
    עד שהועדות והמפקחות -לא יתנו בראש לדיירים הזויים המכסים טענותיהם בטענות סרק- תמא 38 1 ן-2 לא יזוזו.
  • 7.
    אשר 31/01/2015 19:46
    הגב לתגובה זו
    מול הקניון מצלאווי לטיפולך המהיר מה קורה עם זהכמה זמן עוד נחכה הנרי אזולאי מה חדש להזדרז לפני שאזדקן זה כבר יותר מעשר שנים מי שלא רוצה לחתום לתבוע אותו
  • 6.
    אזרח מדינת עולם 3 31/01/2015 13:51
    הגב לתגובה זו
    מה עושה לשכונה קטנה ושלווה עם כביש כניסה ויציאה יחיד שילוש כמות הדיירים בשכונה ? מה זה עושה לתשתיות התחבורה , החינוך והביוב , ומה איכות החיים של הבניינים השכנים לפרוייקט בזמן הבניה . וכמובן אולי תספרו כמה רווח נשאר ליזם\קבלן אחרי הפרוייקט ?
  • תומר 31/01/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    היזם לוקח על עצמו סיכון אדיר ואין שום סיבה שלא ירוויח, מספיק כבר להיות חמדנים עם עין צרה, אנשים מוותרים על דירת חירבה מתפרקת ומקבלים דירה חדשה וגדולה משמעותית, אף פעם לא מספיק להם. ולגבי התשתיות, נכון המדינה הזאת צפופה והתחבורה הציבורית מזופתת, אבל אני מעדיף שהמדינה הזאת תהיה צפויה יותר מאשר שאנשים ימותו ברעידת אדמה או בנפילה של טיל, עניין של סדר עדיפויות
  • 5.
    יבובו 30/01/2015 16:17
    הגב לתגובה זו
    קבלנים, מנסה עכשיו בעקיפין ממותן( יודע ובטוח שלא יפורסם)!!!!
  • 4.
    יבובו 30/01/2015 15:36
    הגב לתגובה זו
    קבלנים, מנסה עכשיו בעקיפין ממותן( יודע ובטוח שלא יפורסם)!!!!
  • 3.
    נו וכשמצליח עוד דירות יוקרה? עוד בעלבתים נצלנים? (ל"ת)
    אין פתרון לעניים 30/01/2015 14:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תכתבו על היזמים תחמנים ולא על דיירים (ל"ת)
    שרית 30/01/2015 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אייל 30/01/2015 11:02
    הגב לתגובה זו
    ולא חסרים קבלנים רמאים
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.