שר הנפט הסעודי: מלחמת מחירים? התבטאות שאין לה אחיזה במציאות

למה מחיר הגז עולה, למרות השפל במחיר הנפט? ומה בכל זאת יכול לדחוף את הזהב השחור חזרה למעלה?
אלמוג עזר | (1)
נושאים בכתבה נפט

מחיר חבית crude נסחר בשעות אלו בירידה של 0.9% אל מחיר של 77.2 דולרים. מחיר שפל של כמעט 4 שנים. הנפילה החדה במחיר חבית, 30% מאז חודש יוני, מביאה את נציגי אופ"ק לשקול לצמצם את כמויות הקידוח לכדי 500 אלף חביות ליום. נציגי אופ"ק יפגשו בוינה בסוף חודש נובמבר.

מלחמת מחירים

אנליסטים שונים, מביעים ספקנות לגבי כוחה של מועצת אופ"ק להעביר החלטה דרמטית כל כך שמורה על צמצום קידוח. ודאי לנוכח התנגדותה הנחרצת של ערב הסעודית למהלך שכזה והירידה בכוחה של עירק ואיראן בועדה.

לאחרונה, הועלו השערות על כך שארה"ב וערב הסעודית מובילות מהלך אסטרטגי של הורדת מחירי הנפט. מטרת המהלך הוא החלשת כלכלות רוסיה ואיראן. רוסיה, לפי תחזיות שונות, אמורה להכנס לשפל כלכלי בשנת 2015בעקבות הפעלת הסנקציות הכלכליות עליה ומחירי נפט נמוכים. נצייין ששני שליש מתוך הייצוא הרוסי מורכב מייצוא אנרגיה.

מוקדם יותר, ספקולציות על מלחמת מחירים בשוק הנפט, זכתה להכחשה גורפת על ידי שר הנפט הסעודי, אלי על נאימי. על נאימי אמר מוקדם יותר "התבטאויות על מלחמת מחירים, היא סימן לאי הבנה של השוק ואין להן אחיזה במציאות"

תמיכה ממקום בלתי צפוי

מוקדם יותר, במחקר החודשי של חברת TD Ameritrade נרשם כי המשקיעים הפרטיים החלו באוקטובר לצמצם את החשיפה שלהם באופן כללי למניות אמריקניות. בתוך כך, אותם משקיעים הגדילו את אחוז החשיפה שלהם למניות אנרגיה בארה"ב, מתוך האמונה כי מחירי האנרגיה יעלו בקרוב ובעקבותם תירשם עלייה גם בשווי מניות האנרגיה.

בשעות אלו מחיר מניית חברת האנרגיה הגדולה בעולם - אקסון מובייל(סימול: XOM) יורד ב-0.9% אל מחיר של 95.5 דולרים. מחיר מניית שברון, חברת האנרגיה השנייה בגודלה בעולם יורד 0.4%.

ביפולאריות בשוק האנרגיה

בשבועיים האחרונים, בעוד מחירי הנפט ירדו בצורה חדה, מחירי הגז, הציגו ראלי של עלייה ב-14%. תופעה זו אינה נדירה בשוק האנרגיה, כאשר שווי הגז מונע מסיבות אחרות מאשר מקבילו הנפט.

קיראו עוד ב"גלובל"

הראלי במחיר הגז הגיע מתוך הצפי כי החורף הקרוב אמור להיות קר מהרגיל בחוף המזרחי בארה"ב. האנליסטים לא מתלהבים יותר מדי ממחירי הגז כרגע. " שוק הגז כבר מתמחר חורף גרוע, השוק הגיב מהר מאוד לחורף, אחרי הניסיון המר שהיה לו בחורף שעבר" כך אמר אנליסט של מורגן סטאנלי בדוח מהיום (רביעי). כלומר, בשל התנאים הקשים של החורף שעבר בארה"ב מחיר הגז התייקר, החורף הזה, הוא הספיק להתייקר עוד לפני שהחורף בכלל החל.

על פי דוח של משרד האנרגיה, 25% מתוך ניצולת האנרגיה בארה"ב נעשית על ידי גז. אחוז דומה של בתים עושים שימוש בגז לחימום ביתי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הזדמנות להשקיע בנפט. המחיר יחזור ל- 100$, רווח של 20% (ל"ת)
    אנליסט עממי 13/11/2014 09:20
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.