בלעדי

לא רק בצה"ל: קבלו את שאלת הקיטבג - שדפקה לגופי החיתום את העמלות

כל חייל יודע שאסור לשאול שאלות קיטבג. הנה סיפור של חברת חיתום שפנתה לרשות ני"ע בשאלה שפשוט אסור לשאול. הנה הפרטים
תומר קורנפלד | (5)

כל חייל בצה"ל יודע שאסור לשאול 'שאלת קיטבג', אבל בשוק ההון יש כאלה ששואלים - והתגובה היא אותה תגובה. הסיפור הבא התרחש בחברת חיתום אשר פנתה לרשות ני"ע בשאלה (שאלת קיטבג) - וכל הענף חטף.

זה קרה במסגרת פנייה מקדמית למחלקת תאגידים של רשות ני"ע. אחת מחברות החיתום פנתה בשאלה תמימה - "האם מפיץ בהנפקת ניירות ערך רשאי להשתתף במסגרת מכרז מוסדי?". הסיפור התגלגל במשך יותר משנה מתחת לרדאר התקשורתי ולאחר פניות חוזרות ונישנות לקבלת תשובה - רשות ני"ע הפתיעה את השוק עם תשובה אשר פוגעת ברווחי חברות החיתום ובעמלות המשולמות להן - מצד הלקוחות.

רקע

ברוב המכריע של הנפקות האג"ח אשר מתבצעות בשוק ההון נערך מכרז מוסדי. במסגרת המכרז - משקיעים מוסדיים יכולים לרכוש אג"ח בהתחייבות מוקדמת אשר בדרך כלל מזכה אותו בהנחה ממוצעת של כ-0.5%. כך למשל, בעוד הציבור רוכש אג"ח במחיר של 100 אגורות, אותו משקיע משלם רק 99.5 אגורות. ההנחה של ההתחייבות המוקדמת היא הנחה מקובלת - ואין איתה בעיה.

הבעיה שהעלתה רשות ני"ע נובעת מההשתתפות של גופי חיתום במסגרת השלב המוסדי. כחלק מתהליך ההנפקה חברות החיתום רוצות להראות לחברות שהן מאמינות בעסקה ומזמינות במסגרת המכרז איגרות חוב בהיקף משמעותי (ובדרך כלל מסייעות לשפר את ריבית הסגירה של האג"ח). שמן של חברות החיתום מופיע על דו"ח הצעת המדף, כמעין אסמכתא להבעת האמון שלהן בהנפקה.

למרות האמור, בדרך כלל גופי החיתום מוכרים את האחזקות שלהם ביום המסחר הראשון. שתי סיבות עיקריות לכך: יום המסחר הראשון מלווה בדרך כלל במחזורי מסחר גבוהים יותר מהרגיל. הסיבה השנייה נובעת מכך שחברת החיתום אינה חברת השקעות ונדרשת לכסף שהושקע לטובת עסקאות עתידיות.

עמלות יותר נמוכות

בחזרה לשאלת הקיטבג. מזה תקופה ארוכה גופי חיתום משתתפים באופן פעיל בהנפקות האג"ח. השאלה הנוכחית שנשאלה רשות ני"ע - הייתה על כן מיותרת. עם זאת, באותו גוף חיתום התעקשו לקבל תשובה מרשות ני"ע על הפנייה ולפני מספר חודשים הגיעה התשובה המפתיעה.

התשובה של רשות ני"ע הייתה שחברת חיתום יכולה לרכוש ניירות ערך במסגרת שלב מוסדי - אך טענה כי חברה לא יכולה לקבל בגין ההזמנה - עמלת הפצה בגין ניירות הערך. במלים אחרות - חתם אשר רוצה לרכוש במסגרת שלב מוסדי - לא יוכל לקבל עמלה על ניירות הערך שהזמין.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עמלת הפצת ניירות הערך היא העמלה אשר משולמת למפיצים (כלומר לחתמים) על כלל ניירות הערך שהוזמנו בהנפקה. לדוגמה, אם נניח כי עמלת ההפצה היא 0.5% הרי שאותו חתם אשר רוכש ניירות ערך בהנפקת אג"ח רואה לנגד עיניו מחיר של 99 אגורות (בניגוד לגוף מוסדי שמשלם 99.5 אגורות).

טענה זו נוגדת את העקרון היסודי של הנפקות ניירות ערך בחוק הקובעת כי "מכירה של ניירות ערך תיעשה ככלל במחיר אחיד". במלים אחרות, רשות ני"ע טוענת כי אותו חתם מקבל עדיפות על פני כל המשקיעים המוסדיים אשר משתתפים בהנפקה - ועל כן לא ניתן לגבות עמלה כפולה עבור העסקה.

השלכות ההחלטה

ל-Bizportal נודע כי 'שאלת הקיטבג' לא התקבלה בעין יפה בקרב חברות החיתום. למען ההגינות - אותה חברת חיתום (שמה שמור במערכת) עדכנה את החתמים הגדולים בסוגיה כך שבשוק החיתום כולם יודעים מי הגוף המדובר. מצד שני, אותה חברת חיתום הסבירה לחתמים שהפנייה נעשתה על ידי "הוראה מלמעלה" שרצה אישור פורמלי מרשות ני"ע להשתתף בהנפקות.

צריך לציין שההחלטה פוגעת במכרזים המוסדיים במספר מישורים. ההשלכה המרכזית מתייחסת לעובדה שלחברות החיתום אין כיום תמריץ כלכלי להשתתף במכרזים מוסדיים והדבר עלול להוביל לריבית סגירה גבוהה יותר על החוב שמגויס. מעבר לכך, העמלות אשר מקבלות חברות החיתום בהנפקות יורדת ומקטינה את רווחיהן.

לפחות בינתיים ניתן לראות כי חברות החיתום ממשיכות להשתתף במסגרת המכרזים המוסדיים - זאת בכדי להראות הבעת אמון לחברות. עם זאת, ניתן לראות כי הדבר מתבצע בהיקף מצומצם יותר מבעבר. כנראה שייקח עוד זמן רב עד שחברה מתחום החיתום תעז לפנות לרשות ני"ע שוב בשאלת קיטבג.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דוגמא קלאסית 03/10/2014 19:17
    הגב לתגובה זו
    רוסאריו שירותי חיתום (א.ש.) בע"מ ורוסאריו מוצרים פיננסיםבע"מ וגם רוסאריו קפיטל בע"מ וכך עוד חברות
  • 4.
    לא רצו להסתבך משפטית אחר כך (ל"ת)
    astern 30/09/2014 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד שיודע 30/09/2014 09:49
    הגב לתגובה זו
    החתמים לא פראיירים. החברות מקימות חברות בנות או חברות אחיוות שמזמינות, ואז הן נחשבות גופים קשורים. ההנחיה של הרשות מתייחסת רק לגוף החיתום עצמו, או המפיץ עצמו, ולא החברות הקשורות אליו.
  • 2.
    די לעודף הרגולציה! 30/09/2014 09:42
    הגב לתגובה זו
    וזה - סתם שטות. בדברים מהותיים הרבה יותר - השוק פה נכתש ונרמס תחת הרגולציה העודפת והבלתי שפוייה.
  • 1.
    אכן שאלת קיטבג :) בהצלחה לחתמים (ל"ת)
    ליאת 30/09/2014 08:56
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 7.26%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדושאלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדוש

האם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?

המניה נפלה אחרי שהחברה סיכמה עם האוצר על העברת נכסי הזיכיון בים המלח למדינה בתמורה לכ-3 מיליארד דולר וביטלה את זכות הסירוב במכרז הבא, והמשקיעים שואלים האם זו תגובת יתר, או ירידה מוצדקת?

תמיר חכמוף |

מניית איי.סי.אל איי.סי.אל 1.2%  צנחה בשבוע שעבר בכ-15% ברקע הדיווח על מזכר ההבנות שנחתם בינה לבין משרד האוצר בנוגע לזיכיון ים המלח, אחד הנכסים המרכזיים וההיסטוריים של החברה. ההודעה, שנועדה להסדיר את סיום הזיכיון בשנת 2030, התקבלה בשוק כאילו מדובר במהלך של “מכירת ליבה” או ויתור על מנוע רווח מהותי, אך מאחורי הכותרת מסתתרת עסקה מורכבת יותר, שכוללת הסכמה רגולטורית שנועדה לייצר ודאות לשני הצדדים, ולמעשה לקבע את תנאי סיום הזיכיון ואת מתווה ההמשך לשנים הבאות.

התגובה החריפה במניה משקפת בעיקר בלבול של המשקיעים. לכאורה, אין כאן "מכירת פעילות ליבה" אלא סגירת חשבון היסטורית בין המדינה לבין חברת הכימיקלים לקראת תום הזיכיון בשנת 2030. מזכר ההבנות שפורסם קובע כי כלל נכסי הזיכיון יעברו למדינה עם סיומו, ואיי.סי.אל תקבל בתמורה 2.54 מיליארד דולר, ובתוספת החזר השקעות בפרויקט קציר המלח, הסכום הכולל צפוי להגיע לכ-3 מיליארד דולר. מדובר בסכום נמוך מהערכות המוקדמות, במה שהיה אחד המשקולות על המניה בשבוע שעבר, אך כזה שמעניק לשני הצדדים ודאות רגולטורית וכלכלית לשנים הקרובות.

על פי הדיווחים, באוצר ביקשו לשים סוף לחוסר הבהירות סביב הזיכיון ההיסטורי ולפתוח את הדרך למכרז חדש, אך נתקלו בזכות הסירוב שהייתה לאיי.סי.אל, סעיף שאפשר לה להשוות כל הצעה מתחרה ולזכות אוטומטית. הפתרון שנמצא היה שילוב של איום רגולטורי והידברות אינטנסיבית, כאשר האוצר אותת כי יפעל לבטל את הזכות הזו בחקיקה אם לא תושג הסכמה, בעוד שהחברה העדיפה להימנע מעימות משפטי מתמשך. התוצאה היא מזכר הבנות שמעניק לשני הצדדים מרחב תמרון, מצד אחד המדינה קיבלה ביטול רשמי של זכות הסירוב והסדרת הנכסים, ומצד שני החברה קיבעה שווי העברה ותמורה עתידית של כ־2.5 מיליארד דולר, בתוספת החזר על פרויקט קציר המלח.

החברה ויתרה בסופו של דבר על זכות הסירוב הראשונה שהייתה לה במכרז הבא, ותתמודד בו על פי תנאים זהים לשאר המתמודדים. במקביל, המדינה תבחן מנגנונים שיבטיחו את המשך פעילות תעשיות ההמשך של איי.סי.אל בישראל. המהלך הזה עשוי לגרום לחברה לשלם יותר בפועל ממה שהייתה יכולה לשלם במידה והייתה לה את האפשרות הזו. גם, על הנייר לחברות אחרות אין סיבה לגשת למרכז כזה שבו לחברה יש יתרון כה מהותי. כעת, המכרז צפוי להיעשות בתנאי שוק ולשקף את המחירים בשוק, אך עדיין יש כוכבית.

בפועל, איי.סי.אל שומרת על יתרון מבני: מערך הפקה ותפעול קיים, ידע הנדסי ומיומנויות מצטברות שיקשו על כל שחקן חדש לבנות פעילות חלופית. גם פרויקט קציר המלח, שבעבר הוגדר נטל כלכלי, מוסדר כך שהזכיין הבא ישא בעלויותיו, מה שמעלה את רף הכניסה במכרז הבא.