סקר הלמ"ס חושף נתונים קשים על מצבו של הישראלי הממוצע - לקרוא ולבכות

נגמרו 7 השנים הטובות? 13% חוששים שיאבדו את עבודתם השנה ומרבית האוכלוסייה מוטרדת מכך שלא תוכל לחסוך כסף לעתיד
לירן סהר | (36)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל מפרסמת היום נתונים מדאיגים מאוד: שניים מכל שלושה ישראלים (65% כ-3.25 מיליון איש) מוטרדים שלא יוכלו לחסוך כסף לעתיד. הנתונים פורסמו כחלק מממצאי הסקר החברתי 2013.

בקרב הערבים, 79% מוטרדים מכך בהשוואה ל-62% מהיהודים. בקרב החרדים שיעור המוטרדים מכך שלא יוכלו לחסוך לעתיד נמוך (51%) בהשוואה ליתר האוכלוסייה היהודית (63%). 77% מהשייכים למשקי בית שבהם ההכנסה החודשית הממוצעת לנפש היא נמוכה (עד 2,000 שקל ברוטו לנפש), מוטרדים מכך שלא יוכלו לחסוך כסף לעתיד, אך גם יותר ממחצית (56%) מהשייכים למשקי בית עם הכנסה לנפש גבוהה (יותר מ-4,000 שקל ברוטו לנפש) מוטרדים מכך.

55% מוטרדים שלא יוכלו להתקיים בכבוד לעת זקנה

59% מוטרדים שלא יוכלו לתמוך בילדיהם בעתיד (כ-3 מיליון איש). 76% מהערבים ו-56% מהיהודים, מוטרדים שלא יוכלו לתמוך בילדיהם בעתיד, וכן 47% מהחרדים ו-55% בקרב יהודים שאינם חרדים.

55% מוטרדים מכך שלא יוכלו להתקיים בכבוד לעת זקנה (כ-2.8 מיליון איש). 66% מהערבים ו-53% מהיהודים, מוטרדים שלא יוכלו להתקיים בכבוד לעת זקנה. שיעור המוטרדים מכך שלא יוכלו להתקיים בכבוד לעת זקנה, נמוך יחסית בקרב החרדים (37%) בהשוואה ליתר האוכלוסייה היהודית (55%).

52% מוטרדים מכך שיהיו תלויים כלכלית באחרים (כ-2.6 מיליון איש). שיעור הנשים החוששות מכך שתהיינה תלויות כלכלית באחרים, גבוה בהשוואה לגברים - 56% לעומת 48%, בהתאמה.

נשים מודאגות יותר מגברים

שיעורי הדאגה לגבי העתיד הכלכלי גבוהים מעט יותר בקרב נשים לעומת גברים, גרושים בהשוואה לנשואים, בלתי מועסקים בהשוואה למועסקים. שיעור המודאגים לגבי עתידם הכלכלי גבוה בגילים הצעירים, ובגילים מבוגרים יותר נצפית ירידה בשיעור המוטרדים לגבי עתידם הכלכלי.

ב-2013, 39% מבני 20 ומעלה מעריכים שבשנים הקרובות, מצבם הכלכלי ישתפר, 35% מעריכים שמצבם הכלכלי לא ישתנה ו-17% מעריכים שמצבם הכלכלי יורע. 16% מהיהודים ו-21% מהערבים מעריכים שמצבם הכלכלי יורע בשנים הקרובות. שיעור המעריכים שבשנים הקרובות, מצבם הכלכלי יורע עולה עם הגיל. ככל שמתקרבים לגיל הפרישה מהעבודה, גובר החשש מפני הרעה במצב הכלכלי. לעומת זאת בגילים שלאחר הפרישה יורד שיעור הצופים הרעה במצבם הכלכלי.

קיראו עוד ב"בארץ"

בסקר מציינים כי בין השנים 2004-2002 נצפתה רמה נמוכה יחסית של אופטימיות ביחס למצב הכלכלי בעתיד. משנת 2004 חלה עלייה מתמשכת באופטימיות הכלכלית, עד שנת 2010. ב-2011, לראשונה לאחר שבע שנים, נבלמה העלייה באופטימיות, ושיעור המעריכים כי מצבם הכלכלי יורע עולה בשלוש השנים האחרונות.

40% מאמינים שאם יאבדו את עבודתם יאלצו להשתכר פחות

ב-2013, ל-13% מהמועסקים בגיל 20 ומעלה, יש חשש גדול לאבד את מקום עבודתם. אחוז המועסקים החוששים לאבד את עבודתם נמצא במגמת עלייה מאז 2011, לאחר ירידה שנצפתה בשנים 2011-2002, למעט עלייה בשנים 2009-2008. 40% מהמועסקים מעריכים ב-2013, כי אם יאבדו את מקום עבודתם, סיכוייהם למצוא עבודה אחרת ברמת ההכנסה הנוכחית לפחות, נמוכים או קלושים. זוהי עלייה בשיעור הפסימים בנוגע לסיכויים למצוא עבודה חדשה, בהשוואה לשנת 2010 (36%), אך עדיין שיעור זה נמוך בהשוואה לשיעור השיא (55%) שנרשם בשנת 2003.

מועסקים ערבים חוששים לאבד את העבודה בשיעור גבוה ממועסקים יהודים - 21% לעומת 12%, בהתאמה. גברים חוששים לאבד את מקום עבודתם יותר מנשים - 14% לעומת 11%, בהתאמה. בעלי שכר נמוך חוששים יותר - 19% מבעלי הכנסה מעבודה ברוטו של עד 4,000 שקל לחודש חוששים לאבד את עבודתם, לעומת 8% מבעלי הכנסה מעבודה ברוטו של יותר מ-7,500 שקל לחודש.

מהמועסקים שחוששים מאוד לאבד את מקום עבודתם, מוטרדים מכך שיהיו תלויים כלכלית באחרים בעתיד ו-74% מוטרדים מכך שלא יוכלו לתמוך בילדיהם בעתיד. בקרב מועסקים מבוגרים, האופטימיות בנוגע לאפשרות למצוא עבודה חדשה קטנה. 52% מהמועסקים בגיל 64-45 מעריכים כי הסיכוי שלהם למצוא עבודה אחרת הוא "קטן" או "אין סיכוי כלל" אם יאבדו את עבודתם, לעומת 31% מהמועסקים בגיל 44-20.

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    מיסוי דירה שלישית ומעלה ישפר את חיי רוב העם (ל"ת)
    ביבי ולפיד אשמים 19/09/2014 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    העם זקוק לטיפול בחרדות (ל"ת)
    סוסון 19/09/2014 03:40
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    מאיר פ 18/09/2014 23:17
    הגב לתגובה זו
    נחטפות מי קונה אם לאנשים אין כסף, הכל בלוף במדינה הזאת. לאנשים יש כסף וקונים קונים קונים. מכוניות עליה של 38,000 לאומת שנה שעברה, מכוניות טובות נחטפות, קונים קונים קונים... ראש השנה אין מקום אחד בבתי המלון, הטיסות מלאות קונים קונים קונים....
  • 22.
    תצביעו ביבי תקבלו זיבי גדול (ל"ת)
    ביבי 18/09/2014 20:57
    הגב לתגובה זו
  • לי תצביע ליאיר היהיר לליברמן הדוברמן לבנט הנפוח ? ביבי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/09/2014 22:58
    הגב לתגובה זו
  • לי תצביע ליאיר היהיר לליברמן הדוברמן לבנט הנפוח ? ביבי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/09/2014 22:58
    הגב לתגובה זו
  • לי תצביע ליאיר היהיר לליברמן הדוברמן לבנט הנפוח ? ביבי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/09/2014 22:58
    הגב לתגובה זו
  • לי תצביע ליאיר היהיר לליברמן הדוברמן לבנט הנפוח ? ביבי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/09/2014 22:55
    הגב לתגובה זו
  • אהרון 23/09/2014 11:41
    אתה שפוט של ביבי או יחצן עלוב שלו . ביבי הוא אדם ללא עמוד שדרה הססן לא יודע לקבל החלטות כול החלטה שלו צריכה לקבל את אישורה של שרה הרעיה שתחייה שנים רבות
  • 21.
    אלף דולר ותשכירו באלף וזהו (ל"ת)
    קנו דירות בדטרויט 18/09/2014 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    ככה זה כשראש הממשלה אפס מאופס (ל"ת)
    תום 18/09/2014 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    4000ש"ח ברוטו = הכנסה לנפש גבוהה ??? זה מדאיג! (ל"ת)
    דייגו המודאג 18/09/2014 18:19
    הגב לתגובה זו
  • אלעד 19/09/2014 19:34
    הגב לתגובה זו
    להזכירך בכל משפחה יש 2.5 ילדים בממוצע שאינם עובדים, כלומר מורידים את ממוצע ההכנסה. משפחה עם 2-3 ילדים צריכה להרוויח 16-20 אלף שקל כדי שההכנסה הממוצעת לנפש תהיה 4 אלף. יש מבין?
  • 18.
    aki 18/09/2014 18:02
    הגב לתגובה זו
    החרדים פחות מוטרדים כי בעת זקנה לא יחייו בכבוד. התא המשפחתי והחברתי -והדרת פני זקן .לכן הורים מבוגרים אינם נטל .הם ברכה. כל הכבוד
  • 17.
    צביקה דורון יועץנדלן 18/09/2014 17:36
    הגב לתגובה זו
    אין ברירה אחרת לטובת העתיד הכלכלי !!!
  • תאמין לי שאתה צודק רק חבל שהצעירים רוצים לבלות (ל"ת)
    אברהם סבא ל 6 18/09/2014 18:16
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    יורם דירות"א 18/09/2014 17:14
    הגב לתגובה זו
    לדוגמא משבר משכנתאות מלחמה בצפון אינפלציה גבוהה
  • 15.
    להצלחה הזאת יש אבא.קוראים לו נתניהו.אז תמשיכו לאכול חרא (ל"ת)
    כי אין מי שיחליפו 18/09/2014 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    נתניהו. הוא הציל את הכלכלה. תמשיכו לתמוך בו והוא ימשיך (ל"ת)
    לדאוג לכם טמבלים 18/09/2014 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    ענת 18/09/2014 16:31
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה זה מלביני הון מהארץ ומחו"ל, סתם אנשים עשירים מחו"ל, וגם כאלו שכשתעלה הריבית הם ממש אבל ממש יבכו
  • 12.
    אין כסף , הכל הולך לקרוס תוך כמה חודשים. (ל"ת)
    מנטה 18/09/2014 16:24
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אלי שני 18/09/2014 16:22
    הגב לתגובה זו
    מאז המחאה החברתית שהובילו אותה אנשי שמאל, המיסים עלו, הצמיחה קטנה, כמעט 150 חברות עזבו את הבורסה ומחירי הדירות ממשיכים לזנק.
  • שמואלן אמיתי. 18/09/2014 17:04
    הגב לתגובה זו
    בגלל טיפשים כמוך ( ושקרן כמו ביבי ) המדינה נראית כמו שהיא נראית.
  • זיוה נחמני 18/09/2014 19:17
    אינך שמאלן, כי אם 0מולן. בבקשה.
  • אחד 18/09/2014 16:51
    הגב לתגובה זו
    מי בשלטון בעשור האחרון? ביבי והליכוד. הם אחראים להגברת הפערים בין עשירים לעניים, הם אחראים לנסיקה המטורפת במחירי הדיור ( רמז: בתקופתם לא היתה אף יוזמת בנייה ממשלתית), הם אחראים למונופלים דורסניים ולהטבות מס ( עד כמעט 0 מס ) לכל מיני תאגידים שמרוויחים מיליארדים. וכדי להסיט את תשומת הלב של הציבור מהעוולות שהם עשו ועושים ביבי דואג לדבר כל הזמן על " בטחון - איראן- חמאס". אז כדאי שתנקה קצת את המשקפיים שדרכם אתה רואה את העולם.
  • אחד אז האם אתה מעדיף מדינת דאעש ביהודה ושומרון? (ל"ת)
    אחד ועוד אחד 19/09/2014 14:59
  • 10.
    יותר מהר יותר מהר להריץ את הבורסה זה סוף העולם (ל"ת)
    אבי 18/09/2014 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    20 שנה לא היתנהג הבורסה בצרה כזות (ל"ת)
    אבי 18/09/2014 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אלון 18/09/2014 16:17
    הגב לתגובה זו
    בוכים ומייללים אבל...מי לא מחזיק רק שלושה או ארבעה כרטיסי אשראי? מי לא היה השנה לפחות פעמיים ב אילת ופעם בקצרה ב חול? רכב חדש פלפון לילד הגדול מ כיתה א חדש רגע עוד לא בכינו כמה רע לנו במדינה ההההה תזכרו אמריקה זה בישראל אפילו חזיר לא חיי כל כך טוב כמונו
  • 7.
    יש מקום לחקור את הבורסה בהרצאת מניות (ל"ת)
    חברים 18/09/2014 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חייבים מבקר המדינה לחקור על הרצאת הבורסה (ל"ת)
    חברים 18/09/2014 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עד לאן יעלוזו בבורסה חייב מפקח על הבורסה (ל"ת)
    חברים 18/09/2014 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תראו אך הבורסה משתללת בועה אוויר (ל"ת)
    חברים 18/09/2014 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בחרתם ביבי קיבלתם זיבי (ל"ת)
    בדבכט 18/09/2014 16:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברים 18/09/2014 16:14
    הגב לתגובה זו
    בושה למדינה ומי שמנהיג אותה יודעים רק להריץ מניות העשרים מתעשרים והציבור בזבל כך נראה המדינה שלנו רק כסף הם יודעים לשלוח את הציבור לפחי אשפה
  • 1.
    מעניין מי קונה את כל הדירות במחירים המטורפים האלה (ל"ת)
    יעקב 18/09/2014 16:10
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.