מחיר הנפט בשיא של 9 חודשים: מניות התעופה קורסות, ומי מרוויח מכך?

כוחות מורדים השתלטו על העיר השניה בגודלה בעירק, כולל על מספר שדות נפט משמעותיים; החוזים על הנפט מזנקים ל-106 דולר לחבית
ידידיה אפק | (1)
נושאים בכתבה נפט

מחירי הנפט בעולם מזנקים היום לרמות שלא נראו מאז הקיץ האחרון, בעקבות ההתפתחויות האחרונות באחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם - עירק. כוחות מיליציה כורדיים, המזוהים גם עם ארגון אל קעידה, השתלטו על העיר השניה בגודלה במדינה ומערערים את שלטונו של נורי אל מליקי.

כתוצאה מכך החוזים על חבית נפט מסוג ברנט מוסיפים 1.9% לרמת 112 דולר לחבית, והחוזים על חבית נפט מסוג קרוד עולים 1.4% לרמת 105.8 דולר לחבית. מחיר הקרוד לא עלה לרמות אלה מאז חודש ספטמבר האחרון, אז השפיעה לרעה הלחימה בסוריה.

עירק, בניגוד לסוריה שאינה שחקנית רצינית בעסקי הנפט, היא יצואנית הנפט השניה בגודלה מבין המדינות החברות בארגון OPEC. במרכז האיזור שנכבש על ידי המיליציות הקורדיות בצפון המדינה עובר צינור הנפט העיקרי שמוביל את הזהב השחור לחופי המזרח התיכון, ומשם למדינות אירופה.

אופקים: לפגיעה בהיצע הנפט יכולה להיות השפעה דרמטית

המורדים השתלטו על העיר קירקוק בצפון עירק, שנמצאת סמוך לשדה הנפט קירקוק, אחד משדות הנפט הגדולים בעולם שמפיק כמיליון חביות נפט ביום, לפי כלכלני קבוצת אופקים.

"נפילה של מרכזי ייצור נפט נוספים או צינורות נפט בידי כוחות בדלניים בעיראק יכולה לשבש את אספקת הנפט העולמית ולגרור עליית מחירים נוספת. המשך אי הסדר בעיראק ישפיע על מחיר הדלק שאנו נשלם בתחנות באופן ישיר, כאשר ההשפעה הכלכלית שלו על העולם היא גדולה וחמורה יותר מאשר המשבר בסוריה", מציינים כלכלני אופקים.

"זאת, במיוחד על רקע העובדה שמחיר הנפט הגולמי בעונת הקיץ, בה יש צריכה מוגברת של אנרגיה, נוטה לעלות בשל ביקוש גבוה. לפגיעה בהיצע הנפט בעונה זו של השנה יכולה להיות השפעה דרמטית בטווח הקצר, עד השוק יגיע לשיווי משקל חדש".

המושפעות העיקריות - מניות חברות התעופה ומניות האנרגיה

יחד עם זאת, כדאי לשים דברים בפרופורציה. "למרות שיש חששות מהשפעת המשבר הזה על שוק הנפט, כל הפרעה אמורה להיות מוגבלת", אמר ג'ייסון טובי, כלכלן ב-Capital Economics בלונדון. "רוב שדות הנפט של עירק ממוקמים בדרום המדינה, רחוק מאוד ממוקד המשבר הזה".

קיראו עוד ב"גלובל"

הסקטור שחוטף בעוצמה כתוצאה מעליית מחירי הנפט הוא סקטור התעופה, שממשיך לאבד גובה גם היום. מניית דלתא איירליינס (סימול: DAL) יורדת 5.4%, מניית יוניייטד איירליינס (סימול: UAL) מאבדת 6.4% ומניית אמריקן איירליינס (סימול: AAL) נחלשת בשיעור דומה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מקס פאואר 13/06/2014 07:04
    הגב לתגובה זו
    או על חשבון תורם כל שהוא.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.