סודהסטרים סקרלט גו'הנסון
צילום: פרסומת סודהסטרים

דוחות סודהסטרים: הרווח הנקי נפל 85% - המניה נחלשת בפתיחה בוול סטריט

למרות הירידה, התוצאות עקפו את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה וגם בתחתונה - ההכנסות הסתכמו ב-118.2 מיליון דולר
נושאים בכתבה סודהסטרים

יצרנית מערכות המשקאות להכנה ביתית סודהסטרים (סימול: SODA), מדווחת היום על תוצאותיה העסקיות לרבעון הראשון של 2014. ההכנסות הסתכמו ב-118.2 מיליון דולר, לעומת 117.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי התכווץ ל-1.8 מיליון דולר בלבד (שהם 0.08 דולר למניה, בדילול מלא), לעומת 12.1 מיליון דולר (0.57 דולר למניה, בדילול מלא) ברבעון המקביל בשנת 2013 - נפילה של 85% בשורה התחתונה. מניית החברה נפלה עד 4.1% בפרה-מרקט בארה"ב , אך לאחר הפתיחה הירידות התמתנו מעט. ההכנסות עקפו את תחזיות האנליסטים שהיו ל-117.96 מיליון דולר. תחזית הרווח למניה הייתה ל-0.01 דולר למניה כאשר בפועל כאמור הרווח למניה היה 0.08 דולר. גם תחזיות החברה להמשך השנה שמבשרות על גידול של 15% בהכנסות לעומת שנה שעברה עוקפות את תחזיות האנליסטים שעמדו על 639 מיליון דולר. למרות שהמסחר במניה עוד לא החל, אפשר אולי להסביר את התגובה בשוק בעיקר בשל הירידה החדה במכירות בארה"ב, שכן המשקיעים מצפים לצמיחה מואצת, בעיקר על רקע השיווק האגרסיבי של החברה. החברה רשמה ירידה משמעותית של 27% בהכנסות מארה"ב לסך של 34.8 מיליון דולר, בהשוואה ל-48.3 מיליון דולר אשתקד. ההכנסות במערב אירופה צמחו ב-17% ל-62.5 מיליון דולר לעומת כ-53.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. צריך לזכיר שלאחרונה נפוצו שמועות על רכישה אפשרית של סודהסטרים ע"י פפסיקו, אבל בינתיים, הן נותרו בגדר שמועות בלבד. ה-EBITDA של סודהסטרים ברבעון הראשון של 2014 הסתכם ב-6.3 מיליון דולר, בהשוואה ל-16.4 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנת 2013. יתרות המזומנים, שווי המזומנים והפיקדונות של החברה הסתכמו בתום הרבעון הראשון של 2014 ב-36.1 מיליון דולר, לעומת 40.9 מיליון דולר בתום שנת 2013. הקיטון ביתרות המזומנים נבע בעיקרו מהשקעה בהקמת המפעל החדש של החברה באיזור התעשייה "עידן הנגב" שבלהבים ומגידול בהון החוזר של החברה. "התוצאות בשוק האמריקאי הושפעו בעיקר ממכירות מכשירי סודה נמוכות" דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים: "תוצאות הרבעון הראשון של 2014 תואמות את ציפיותינו. בכל האיזורים בהם אנו פועלים, למעט השוק האמריקאי, השגנו צמיחה דו-ספרתית. התוצאות בשוק האמריקאי הושפעו בעיקר ממכירות מכשירי סודה נמוכות יחסית לרשתות הקימעונאיות עקב רמות מלאי גבוהות שהיו ברשותן בסוף 2013." בירנבאום המשיך ואמר כי "לעומת זאת, מכירות מילויי הגז לצרכנים בשוק האמריקאי צמחו ברבעון הראשון בשיעור חד של 47% המעידות על נאמנות והמשך צמיחה חזקה בקרב הצרכנים. בימים הקרובים אנו משיקים תצוגת ענק של שישה מטרים בכניסה ל-1,600 חנויות "Walmart" לרבות ההשקה של המוצרים החדשניים: מכשיר ה-PLAY, קפסולות הסירופים "SodaCaps" וטעמים משותפים עם תריסר מותגים בינלאומיים מובילים כגון "Ocean Spray". אנו משוכנעים כי ההיסטוריה שלנו כמובילי תחום ההגזה הביתית והיתרונות התחרותיים העומדים לרשותנו יאפשרו לנו לנצל הזדמנויות צמיחה ברחבי העולם."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שמטוב 14/05/2014 17:30
    הגב לתגובה זו
    הקונצפט נכון אילי, אבל את הקונים לא מעניין קונצפט אלא המוצרים בפועל, מכיוון שהמוצרים גרועים באמריקה לא קונים אותם. סיפורים ומסעי פירסום לא מוכרים מוצר גרוע, הצרכנים האמריקאים לא כל כך טיפשים כפי שלחברת סודה סטרים נידמה. גם בעלי המוצרים הקיימים יפסיקו לצרוך בלונים למילוי מחדש כאשר יתברר להם שזה לא משתלם.
  • 1.
    א.ק. 14/05/2014 16:29
    הגב לתגובה זו
    לפתח אפליקציית חוייה ומשחקים מבוססים זכויות יוצרים של סודה סטרים כדי לייצר ערכי מותג שמעבר למוצר עצמו. כי התחרות היכן שיש הצלחה נכנסים השחקנים הגדולים והם חזקים. יש צורך להיות מובדל ואיכותי במישור שבו קשה לחכות. למשל, חוויית מוצר שמוגנת זכויות יוצרים...
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?

כמעט שלושים שנה חלפו מאז הגיעה צ'ק פוינט לוול סטריט כחברה כוכבת שבראשה המנכ"ל המבטיח גיל שויד. אבל מאז שתי מתחרותיה הצעירות יותר, פאלו אלטו ופורטינט, עקפו אותה כמעט בכל פרמטר. עסקת רכישת סייברארק רק מבליטה עוד את הפערים, ואם צ'ק פוינט לא תציג צמיחה ראויה, עדיף שתחזור להיות פרטית



שלמה גרינברג |

אפשר לקבוע בוודאות שישראל מוכרת זה מכבר כמובילה עולמית בתחום אבטחת הסייבר. ישראל ממנפת את מומחיותה בתחום הביטחון הלאומי, החדשנות הצבאית והאקו-סיסטם הטכנולוגי המשגשג כדי לבנות את אחת מתעשיות הסייבר המתקדמות בעולם. מה שהחל כצורך להתגונן מפני איומי סייבר התפתח למגזר של מיליארדי דולרים, המניע השקעות, פריצות דרך טכנולוגיות וצמיחה כלכלית. 

אפשר גם לקבוע ששלושת האנשים שהקימו את צ'ק פוינט - גיל שויד, מריוס נכט ושלמה קרמר - היו מחלוצי תעשיית ההגנה על הרשת שב-2025 תגלגל 302 מיליארד דולר ובתוך עשור 880 מיליארד. 

בתחילת העשור השני של המאה הייתי בטוח שצ'ק פוינט תהיה "טבע שנייה". היא בהחלט עשתה אז רעשים של חברה שמובילה נישה תעשייתית ענקית בהתהוות. צ'ק פוינט יצרה את שוק אבטחת המידע הארגוני המודרני כאשר הצליחה למסחר בהצלחה רעיון שנולד עשור קודם לכן על ידי חברת Digital Equipment Corporation (סימול:DEC בזמנו) בבוסטון. 

בשנות השמונים, כש-DEC הייתה חברת המחשבים השנייה בגודלה בעולם, היא יצרה את חומת האש הראשונה בעולם. המוצר היה חדשני ומהפכני אבל לא הצליח להתאים את תעבורת הרשת להקשר. גיל שויד זיהה את ההזדמנות לבנות סוג חדש של חומת אש שתתאים לרשת - כזו שיכולה לחסום חבילות על סמך ההקשר שלהן. שויד פיתח, עוד ב-1993, את טכנולוגיית הליבה של החברה, "בדיקה מבוססת מצבים (stateful inspection)", שהפכה בסיס למוצר הראשון של החברה, ה-FireWall-1, וזמן קצר לאחר מכן הם גם פיתחו את אחד ממוצרי ה-VPN הראשונים בעולם, VPN-1. 

שויד נחשב לכוכב-על בוול סטריט

שויד פיתח את הרעיון עוד בזמן ששירת בצבא ביחידה 8200, שם עבד על אבטחת רשתות מסווגות. ה-VPN (Virtual Private Network) היא רשת פרטית וירטואלית שיוצרת חיבור מאובטח ומוצפן בין מכשיר מסוים לאינטרנט ומשפרת את הפרטיות ואת האבטחה. היא מסתירה את כתובת ה-IP של המכשיר, גורמת למי שמשתמש בו להיראות כאילו הוא גולש ממיקום אחר, מצפינה את תעבורת האינטרנט שלו ומגינה על הנתונים שלו מפני האזנות סתר פוטנציאליות. ב-2002 הופיע שויד ברשימת "תינוקות המיליארדרים" של מגזין פורבס ואפילו כונה "ביל גייטס של ישראל".