מדד Bizportal וגיאוקרטוגרפיה: האם הישראלי יעבור לפריפריה? צפו בנתונים
שנת 2014 נפתחה עם יציבות בביקוש לדירות ביחס לסוף שנת 2013 - מדד Bizportal ומכון גיאוקרטוגרפיה שבודק את רצון הציבור לרכוש דירות מראה כי בחודש דצמבר נרשמה עלייה חדה בעסקאות בשוק שהגיעו לרמה של 12,766 עסקאות. כמו כן, בחודשים ינואר ופברואר שיעור גבוה יותר ממשקי הבית מתכננים רכישה של דירה.
אלה שתכננו רכישת דירה בשנה האחרונה הגיעו בתחילת 2014 לשלב שבו הדירה החדשה היא הכרח ולכן יש לצפות ששיעור המתכננים לרכוש דירה יהיה גדול יותר בחודש פברואר. מספר העסקאות בחודשים ינואר-פברואר יעמוד על כ-10,000 עסקאות בממוצע חודשי, זאת לעומת מעט פחות מ-9,000 בחודשים אוקטובר ונובמבר.
בנוסף למדד הקבוע בדבר הביקוש לדירות בחודש הקרוב, נבחן מדיי חודש נושא בוער הנמצא על סדר היום. במדד נבחנה סוגיית רכישת דירות בערים בשולי המטרופולין, שנמצאות במרחק סביר מהמרכז ושהנגישות אליהן יחסית גבוהה, כמו אשקלון, קריית גת או קריית אתא, במידה ודירה תעלה פחות מ-900 אלף שקל. המדד נעשה בהמשך להסכמי הגג שנחתמו/עתידים להיחתם בישובים בפריפרייה, דוגמת קריית גת וקריית ביאליק, אשר בכל אחת מהן צפויות להיבנות כ-7,500 יחידות דיור.
לפי רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, עדיין שיעור גבוה מרוכשי הדירות מוכנים להתאמץ ולהוסיף עוד לפחות 300 אלף שקל לדירה ולגור באזור קרוב יותר למרכז, זמן הנסיעה חשוב להם יותר ממחיר הדירה. מהמדד עולה כי 48% מהישראלים לא ישקלו רכישת דירה חדשה בשולי הערים, 25% אמרו שמוכנים לשקול מעבר שכזה, 19% אמרו שאולי ישקלו לרכוש ו-8% ענו שאינם יודעים.
עוד עולה מהמחקר כי הנכונות לרכוש דירה בעיר בשולי המטרופולין במחירים "טובים" מושפעת ממגדר, מגיל , מרמת ההשכלה, ומאורח החיים הדתי: גברים נוטים יותר מנשים לשקול לעבור ליישוב פריפריאלי, בשולי המטרופולין, בעיקר בשל העובדה שגברים פחות רגישים לנסיעות (נהיגה וזמן נהיגה). צעירים נוטים יותר ממבוגרים לרכוש דירה בשולי המטרופולין, כלומר, גם כהשקעה, רכישת דירה בערים אלו איננה נתפסת כאטרקטיבית במיוחד למבוגרים. בעלי אורח חיים מסורתי נוטים יותר לרכוש דירה בערי הפריפריה לעומת חילונים ודתיים.
"על ראשי הערים בפריפריה לחזק את תדמית העיר" דגני מוסיפה כי השינוי שצריך להיות הוא הן שינוי אמיתי והן שינוי תודעתי ותדמיתי: "אם התחבורה הציבורית תספק מענה תומך באמצעות שאטלים שיביאו כל אחד לייעדו במהירות אפשרית ובעלות סבירה ומבחינה תודעתית יבינו שקריית גת רחוקה בעיקר מנטלית. תדמיתית על ראשי ערים בפריפריה מוטלת המשימה לחזק את תדמית העיר ,לחזק אותה ולהציג את האטרקטיביות שלה."
- כאן גרים בזול: איך תחסכו בהוצאות השכירות שלכם? יצאנו לבדוק
- הטבות המס בפריפריה - חיסכון אמיתי או שהשוק כבר מתמחר את זה?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
ומהי מפת הביקושים לזמן הקרוב? לפי המדד, הביקושים בתקופה הקרובה ימשיכו להתמקד בגוש דן, אבל המשך עליית המחירים גרמה להסטת הביקוש לערים שנמצאות במרחק של כעשרים דקות עד חצי שעה מתל אביב. לשם המחשה, הביקוש לתל אביב, רמת גן וגבעתיים הסתכם בחודש האחרון בכ-14%, לעומת כ-20% באמצע 2013.
מטרופולין חיפה מתחזק בחודשים האחרונים וממשיך למשוך רוכשי דירות. עד לרבעון האחרון של 2013, רק כ-10% מהביקוש בממוצע התמקד באזור חיפה ואילו בחודשים האחרונים הביקוש למטרופולין חיפה והקריות עלה לרמה של כ-13% בחודשיים האחרונים.
- 5.צביקה דורון יועץנדלן 10/02/2014 21:11הגב לתגובה זו23 ק"מ מתל אביב, 12 דקות ברכבת לעזריאלי. דירות 4 חדרים מעלית וחניה בפחות ממיליון כניסה מיידית. כשהצעירים יגיעו אז גם העיר תיראה אחרת.
- 4.מושיק 10/02/2014 12:58הגב לתגובה זוואת כל הבנקים, אין כל סיבה שכל העושר בישראל ירוכז בקמ"ר אחד בלבד
- 3.שוב דמגוגיה הרצת פראייר=קיים היצע גדול מוסתר=בועהמעל50% (ל"ת)נדלן=בלוף לפראייר 10/02/2014 12:57הגב לתגובה זו
- 2.טוני 10/02/2014 12:57הגב לתגובה זובאירופה יש רכבות שנוסעות 300 קמ"ש, למה לא לקצר את הנסיעה לב"ש ל-20 דקות? חלם
- 1.בטח שלא עם רכבות מימיי הביניים מי רוצה לעבור רחוק .טפשי (ל"ת)tr 10/02/2014 12:53הגב לתגובה זו