עקב בעיה תזרימית קשה: קבוצת קל בנין נכנסת להקפאת הליכים

המצוקה נגרמה ככל כנראה משחיקת הרווחיות בתחום ההנדסה האזרחית ועקב עיכוב בתשלומים מצד לקוחות החברה

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל היום (א') את בקשת קבוצת קל בנין בע"מ למתן צו להקפאת הליכים לקבוצה, לאחר שהנ"ל ניכנסה לבעיית תזרים מזומנים משמעותית.

בהתאם לכתוב בהחלטת בית המשפט, לאחרונה קבוצת קל בנין נקלעה למצוקת אשראי חריפה אשר נגרמה, ככל הנראה, משחיקת הרווחיות בתחום ההנדסה האזרחית ועקב עיכוב בתשלומים מצד לקוחות החברה.

בית המשפט אישר בהחלטתו לחברה להמשיך ולפעול כחברה במסגרת הקפאת הלכים זאת על מנת לנסות ולשקם החברה בדרך של תוכנית הבראה והסדר נושים. בית המשפט אישר שהצו יהיה תקף ל-5 חודשים, על אף דרישת החברה לתקופה ארוכה יותר.

כמו כן, בית המשפט דרש מהנאמן בתקופת צו ההקפאה, רו"ח גבי טרבלסי, להגיש תוכנית הפעלה מפורטת לצורך הפעלת החברה. ובתוך 45 יום תוכנית הבראה והצעה להסדר נושים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רונן 04/12/2012 12:46
    הגב לתגובה זו
    של עולם!!!
  • 1.
    זה מקרה ספיצפי,שוק הנדל"ן רותח לצערי,דירות נחטפות (ל"ת)
    אורן מגבעתיים 03/12/2012 17:05
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

הפרויקט מחייב תיאום מורכב בין רשויות מקומיות, משרד התחבורה, חברת נת"ע, חברות הקבלנות הבינלאומיות, ספקי מערכות תחבורה וגופים סביבתיים. איחוד האינטרסים אינו מובן מאליו ונדרש פיקוח ואסדרה מדוקדקת. השילוב בין המטרו, הרכבת הקלה, מערכת האוטובוסים ורכבת ישראל מחייב ממשק נוח לנוסעים, מערכות כרטוס משולבות וזמני מעבר קצרים, שכן ללא תכנון טוב הקהל עלול להישאר תלוי ברכב הפרטי.

הפרויקט עשוי להגיע לכ-2 מיליוני נוסעים ביום ולהביא לירידה משמעותית בשימוש ברכב פרטי. תחנות המטרו צפויות להוות מוקדי השקעה, מגורים ותעסוקה שירחיבו את מרחב ההשפעה בעיר. השיפור באיכות החיים יתבטא בקיצור זמני נסיעה, הפחתת זיהום והקלה על עומסי התנועה. העמידה בלוחות הזמנים ובתקציב תהווה מדד קריטי ליכולת המדינה להתמודד עם פרויקטים מסוג זה.

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

המיזם של נת"ע להקמת רשת המטרו בגוש דן הוא ללא ספק פרויקט מהותי והיסטורי. בשלבים הראשוניים של מיון מוקדם והזמנה למכרזים, עם תקציב ראשוני גדול, אתגרים רבים והשפעה מערכתית רחבה, ההזדמנויות גדולות מאוד כאשר יושלם בהצלחה. ההצלחה תלויה ביכולת ביצוע, ניהול סיכונים, תיאום וגיבוש פתרונות הנדסיים-חברתיים שיענו על האתגרים המורכבים של הפרויקט הגדול ביותר בתולדות התשתיות בישראל.


הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.