אירופה נעלה בקריסה: מדד הדאקס הגרמני צנח ב-5%, מניית פג'ו צללה ב-9%

הודעת ההרגעה שיצאה מפגישת מנהיגי ה-G7 לא הועילה כאשר המדדים באירופה נופלים בחדות. מדד הקאק 40 הצרפתי מחק 4.6%
אריאל אטיאס | (8)

יום המסחר התונדתי באירופה ננעל בירידות שערים חדות כאשר המדדים המובילים נופלים בעקבות הורדת דירוג האשראי של ארה"ב ע"י סוכנות סטנדרד אנד פורס (S&P) במהלך סוף השבוע.

המסחר היום התנהל בתנודתיות רבה כאשר בתחילה נרשמה מגמה מעורבת ברחבי היבשת, וזאת ברקע להודעת קבוצת שבע הכלכלות המובילות בעולם שהתכנסה אמש (א'): "אנו מחויבים לפעול בתיאום איפה שנדרש בכדי להבטיח נזילות, לתמוך בתיפקוד השווקים הפיננסיים, ביציבות פיננסית ובצמיחה הכלכלית", כך הצהירו שרי האוצר והבנקאים המרכזיים של ה-G7. לסיפור המלא

"הורדת הדירוג ביום שבת הייתה רחוקה מלא-צפויה, אבל אני חושב שההרגשה הכללית אצל רוב הסוחרים הייתה שהיא תגיע רק עוד מספר חודשים", אמר לבלומברג מרטין סלאני, מנהל עסקאות ב-GFT בלונדון לפני הפתיחה האופטימית וייצג את הדעה הרווחת בשוק. "הסבירות למיתון גלובלי חוזר עלתה ואנחנו נמצאים בטריטוריה של אי-ודאות".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    קרדיט סוויס- קיבלו ברכה מהרנטגן (ל"ת)
    שפירא/ראשל" צ 08/08/2011 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עד סוף היום או מקסימום מחר זה יגמר בירידות (ל"ת)
    כסף שחור 08/08/2011 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מעניין מה שהבל פה יכול לחולל . (ל"ת)
    נילי 08/08/2011 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קובי 08/08/2011 11:15
    הגב לתגובה זו
    כתבתי אתמול שהתקשורת יוצרת בעצם פאניקה ברחוב על כלום. כמו שהורידו את הדירוג הוא יחזור בחזרה. ולא יתכן שבת" א הבורסה תרד יותר משאר העולם כאשר הבעיות עצמן קורות מחוץ לגבולות ישראל. תתמתנו קצת עם הכותרות שלכם- אתמול הציבור הפסיד " ים" של כסף. כל שני וחמישי אתם מביאים לפה דיעה של כלכלן כזה או אחר וכל אחד מהם חושב אחרת והשוק מגיב בהתאם בלי שום קשר לשוק עצמו. תפסיקו עם זה הרי כל אחד מדבר מפוזיציה או שנאה/ אהבה למניה כזו או אחרת
  • 3.
    מצחיק 08/08/2011 11:00
    הגב לתגובה זו
    אבל ברור שבסופו של דבר הכוון הוא למטה!
  • 2.
    ניר 08/08/2011 10:56
    הגב לתגובה זו
    מחזורים קיצוניים, מי שמוכר עכשיו קונה קסם שורט.
  • 1.
    זרח 08/08/2011 10:42
    הגב לתגובה זו
    תסתכלו על הכותרות מהבוקר- צונמי חובט, כלכלן בכיר צרפת לא שווה. אם מדברים על צדק חברתי אתם העתונאים גורמים לנזקים הגדולים ביותר למעמד הבינוני.
  • כל מילה בסלע (ל"ת)
    לל 08/08/2011 11:41
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.