מה אומרת לנו אגרת החוב האמריקנית?

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות, מתייחס להורדת הדירוג של ארה"ב ולהעלייה בדרישה לאג"ח אמריקניות
גולן ספיר | (1)

מרבית הכלכלנים והפעילים בשווקי ההון בעולם עומדים נפעמים מול תופעת ירידת התשואה והביקוש הער לאגרות החוב של ממשלת ארצות הברית. כיצד זה ייתכן שמדינה שהיתה קרובה כפסע מהכרזה כחדלת פירעון המלווה בירידת דירוג לעבר הדירוג המחמיא של D, מהווה אבן שואבת דווקא להשקעות הסולידיות סביב העולם? בסוף השבוע האחרון החשש הפך לעובדה ולצד הורדת דירוג היסטורית ל-AA+, נמשך ביקוש ער לאג"ח שבאופן פרדוקסלי דירוגן אכן ירד.

כמובן שאנחנו נהנים מהקשר בין האגרות האמריקניות לארוכות בישראל, וירידת התשואות בארה"ב אינה משאירה את אלו בארץ אדישות. גם כאן המשקיעים הגדולים, בראותם את המרווח בין האגרות מתרחב יתר על המידה, רוכשים אג"ח ממשלתיות ארוכות ונהנים מירידת התשואות ורווח ההון הנאה שתהליך זה יוצר.

ברור לכולנו שהעמקת החוב מעבר ל-14.3 טריליון דולר רק תקשה על ממשלת ארה"ב בעתיד. נדרשת צמיחה איתנה ומהותית של 3% ומעלה בשנה על מנת שרמת הפעילות העסקית שצמיחה זו תייצר, תאפשר רמת הכנסות שתצמצם את החוב העצום.

לצערנו, קשה, אך לא בלתי אפשרי, לראות צמיחה כזאת באופק בארה"ב. לכן, בואו נוסיף את העובדה שעל מנת לזכות בתקרה החדשה התחייב הממשל על צמצום של מעל ל-2.5 טריליון דולר מהוצאותיו. צמצום זה יבוא בהכרח על חשבון הצמיחה וירחיק את ארה"ב מהיכולת לשרת את חובה התופח.

בואו ננתח מה גורם לכל זה?

הפרופסורים באקדמיה לימדו אותנו שככל שהסיכון על חוב גדל, כך גם מחירו של החוב יורד והתשואה עליו עולה. נראה שלמודל הכלכלי ה'קלאסי' צריך להוסיף כמה משתנים מהותיים:

1. המשבר הגלובלי - שולח משקיעים למרדף אחר השקעות בטוחות, כך שלצד עליית מחירו של הזהב שאיננה מפתיעה איש, קיימת תנועה לעבר המטבע שעדיין מייצג את הכלכלה החזקה בעולם - הדולר. חלק מהמשקיעים עושים זאת באמצעות רכישת אגרת חוב ה-TBILLS האמריקנית ל-10 שנים.

2. הריבית - אנחנו רגילים למבול של סטטיסטיקות סותרות אודות המצב הכלכלי בארה"ב. ב-4 השבועות האחרונים הקפידו הנתונים להיות נמוכים מהצפוי ולהצביע על עומק ההאטה במשק האמריקני. המסר לנגיד ברננקי ברור, הזהר לך אפילו מלחשוב על העלאת ריבית. הריבית האפסית הקיימת וזו הצפויה' הן קרקע נוחה לתשואות נמוכות לאורך עקום התשואות.

3. ההיסטוריה - מה למדנו מההיסטוריה? שדווקא בעיתות משבר בורחת תשואת אגרות החוב האמריקניות למטה. ראו בגרף המצורף כיצד ניתן להתכונן ולנהל את ההשקעות הסולידיות באג"ח בהתאם. בשיא המשבר בספטמבר 2008 ירדה התשואה אל מתחת ל-2.3%. פעם נוספת הייתה בימי השיחות על המצב הכלכלי הקשה וההרחבה הכמותית השנייה ה-QE2, ובאוקטובר 2010 הן הגיעו ל-2.3% ומסיבות דומות בתקופה זו.

כיצד לפעול לאור מגמה זאת?

עלינו להניח שהמגמה לא תמשך לאורך זמן. ברצוני למנות כאן שני פרמטרים מרכזיים שישמשו מעין דגלים. כשדגלים אלו יונפו נוכל להתחיל לחוש שהמגמה משתנה, התשואות עלולות לעלות ושעלינו לרוץ ולקצר את רכיב האג"ח במח"מ הארוך/בינוני:

1. נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב - אפשר ונרגיש את זה קודם כששווקי המניות יחלו להתאושש. אבל, נתון חיובי בתחום התעסוקה או לפחות בתחום הדיור יכולים להיות טריגר טוב לתחילת התאוששות בפעילות הכלכלית. לא נופתע באם ככל שמערכת הבחירות תתקרב, יופיעו נתוני מאקרו חיוביים לגבי ענף הנדל"ן האמריקני,ירידה באבטלה והתייחסות רצינית להיקף החוב והגרעון העצום. כמובן שרצף של נתונים כאלה, לצד נתוני צמיחה רציניים והאפקט על האג"ח יהיה חזק אף יותר.

2. רגיעה באירופה - אינני מעוניין להתעמק במה נדרש ממדינות כמו איטליה וספרד ולא כל שכן יוון לעשות, על מנת לחזור לפסי צמיחה חיובית. אסתפק באישור של המדינות המלוות ובראשן גרמניה וקרן המטבע הבינלאומית, שהרפורמות הולכות בכיוןן זה. בסופו של דבר יתקבל הסיוע הנדרש ותאומץ תכנית קיצוצים פיסקלית משמעותית. הבורסות באירופה ובשאר העולם יגיבו מהר, ויאפשרו תנועה החוצה מהאג"ח ועלייה ברמת התשואות השוררת כעת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שוקי 08/08/2011 11:52
    הגב לתגובה זו
    גולן כמו תמיד כותב ברהיטות ובמקצועיות ,דרך אגב הרבה יותר מעניין ממר גלאי הצעיר. אשמח לסקירות נוספות על אג" ח ארה" ב .
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.