בנק לאומי מתרחב: רוכש את ספדיה השוויצרי תמורת 650 מיליון שקל
בנק לאומי היום כי חתם בז'נבה על הסכם עם בעליו של Banque Safdié SA, לפיו ירכוש את מלוא הון המניות בבנק.
על פי הסכם הרכישה, סכום התמורה הבסיסי (לפני התאמות) יתבסס על ערך נכסי נקי
(Net Asset Value) של הבנק הנרכש בתוספת מכפיל על הנכסים שבניהולו ביום סגירת העסקה, כך שסה"כ התמורה מוערכת בכ-177 מליון פרנק שוויצרי על בסיס נתוני הבנק כיום. סכום זה כפוף לנוסחאות התאמה המפורטות בהסכם הרכישה.
לאומי מתעתד לאחד את פעילות הבנקאות הפרטית של בנק לאומי שוויץ ובנק ספדיה תחת קורת גג אחת, דבר שיחזק את מעמדו של בנק לאומי שוויץ, כמותג בנקאות פרטית מוביל מבין הבנקים הישראליים הפועלים בשוויץ, עם היקף נכסים מנוהלים של כ-10 מיליארד פר"ש.
מטעם לאומי חתמו על הסכם הרכישה מנכ"ל הקבוצה, גב' גליה מאור וראש החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית בלאומי, מר צבי איצקוביץ'. בנוסף, מנכ"ל בנק לאומי שוויץ, מר אמנון זיידנברג וצוות ההנהלה, נטלו חלק פעיל בניהול המו"מ. לצורך ביצוע העסקה נעזר לאומי בשירותי הייעוץ הכלכלי של גולדמן סאקס ישראל, במשרדי עוה"ד קנטור, אלחנני, טל ושות' ו- Bär & Karrer, ובמשרד רו"ח PricewaterhouseCoopers.
לאחר החתימה אמרה מנכ"ל לאומי, גב' גליה מאור, כי העסקה משקפת את האסטרטגיה הבינלאומית הברורה שגיבשו דירקטוריון הבנק וההנהלה, לפיה יפעל לאומי ויחזק את פעילותו במקומות שבהם הוא כבר פועל, וישאף לעקוב אחרי לקוחותיו אל המקומות שבהם הם פועלים. "רכישת בנק ספדיה מחזקת ותורמת רבות לפעילות הבנקאות הפרטית והבינלאומית שלנו, אשר מהווה נדבך מרכזי באסטרטגיה העסקית של קבוצת לאומי. זה זמן רב שאנו מחפשים השקעה אטרקטיבית בשוויץ, אשר תתאים לאופיו של לאומי, לגודלו ולסגנונו, ואני סבורה ששילוב הפלטפורמות בין שני הבנקים תיצור סינרגיה מיטבית, שתביא לידי ביטוי את המקצועיות, הניסיון הרב והנוכחות הגיאוגרפית הטובה בשווקי המפתח הבינלאומיים", אמרה מאור.
מר אדמונדו ספדיה, המייסד של Banque Safdié, אמר כי משפחת ספדיה קיבלה החלטה אסטרטגית למקד את מאמציה בניהול הון בברזיל דרך חברת Safdié DTVM Ltd. ובענפי קרנות הון פרטיים ונדל"ן. "אנו משוכנעים שתחת הניהול החדש תימשך המסורת של חתירה למצוינות ומתן שירות מעולה ללקוחות הבנקאות הפרטית, שאפיינה את משפחת ספדיה בניהול הבנק. אין לי ספק שבזכות הפריסה הגלובלית של הקבוצה והשירות המצוין המאפיין אותה, קבוצת לאומי תהווה בית חם עבור לקוחותינו ועבור עובדי הבנק", אמר ספדיה.
השלמת העסקה צפויה להתבצע במהלך שנת 2011, בכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים מהמפקחים על הבנקים בישראל ובשוויץ. בנק לאומי מתכוון לממן את העסקה על ידי משאביו הפנימיים.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
