לכבוד: מנכ"ל נוקיה סטיבן אילופ - מכתב פתוח

עמוס מאירי, מנהל דסק ניי"ע זרים במיטב גאון טרייד, מתייחס למכתב ששלח השבוע מנכ"ל נוקיה לעובדים וצוטט בוול סטריט ג'ורנל
עמוס מאירי | (8)

"תה נה נה נה תנה נה נה נה תה נה נה נה נההעע" (צלצול נוקיה). בוקר טוב. הידעת? השינה הארוכה ביותר בקרב בעלי החיים היא של הדוב, דובים ישנים כל החורף. בקוטב הצפוני התופעה המדהימה הזאת יכולה להתרחש יותר מחצי שנה! בשנת החורף של הדוב מתרחשים כל מיני שינויים בגופו שעוזרים לדוב לשרוד את התקופה ללא תזוזה כך שהוא אפילו לא צריך לקום ולעשות את צרכיו. כנראה שאתה שברת את שיאו של הדוב, החברה שלך ישנה כבר יותר משנתיים.

אני אצטט מדבריך השבוע: "שפכנו נפט על הפלטפורמה הבוערת שלנו. לא נשאנו באחריות ולא הייתה לנו האסטרטגיה הדרושה להוביל את החברה בזמנים קשים אלו. לא סיפקנו חדשנות מהר מספיק ושיתוף הפעולה בתוך החברה ומחוץ אליה במצב פושר." חיכיתי לשמוע אותך אומר את המשפט הזה כבר המון זמן, אני שמח שהפנמת.

כולנו זוכרים את הימים בהם לכל אחד היה טלפון של נוקיה, שיחקו ב"סנייק", ומערכת ההפעלה הייתה כל כך נוחה שהמשכנו לשדרג את הטלפונים לגרסאות חדשניות יותר. אז מה קרה מאז ואיך האייפון והאנדרואיד הפכו לנוקיה החדש?

בשנים האחרונות ראינו תהליך של ריכוזיות בשוק הסמארטפונים שהוביל לשיתופי פעולה, מיזוגים ורכישות, אין סוף חידושים ותחרות אינטנסיבית. אפל חדרה לשוק עם האייפון שעל פי דעות רבים הקדים את זמנו. כשסטיב ג'ובס הציג לראשונה את האייפון בשנת 2007 המנכ"לים של החברות המתחרות לא ממש האמינו שהטכנולוגיה באמת קיימת. מנכ"ל RIMM (ריסרצ' אין מושן- בלק ברי) הודה לפני מספר חודשים כי מחלקת הפיתוח שלו לא האמינה שהסוללה תחזיק יותר משעה עם רמת הטכנולוגיה אותה הציג סטיב גו'בס בכנס הראשון ולכן החברה לא הכינה את עצמה נכון למרוץ.

שאר החברות המובילות היו באותו המצב, אך בניגוד לנוקיה עם מערכת ההפעלה שלה סימביאן, הן התעוררו מוקדם יחסית ומצליחות (לפחות חלקן) לעמוד בקצב המטורף של התחדשות הטכנולוגיה.

שמועות וניתוחים שונים לאחרונה אומרים כי נוקיה תצא למהלך של שיתוף פעולה עם גוגל או מיקרוסופט (רוב הסיכויים הם לטובת מייקרוסופט, מנכ"ל נוקיה, אילופ הגיע לנוקיה במקור ממיקרוסופט) כולם רוצים לנגוס ולהגדיל את הנתח שלהם בשוק העצום הזה. בשנים הבאות אנחנו נמשיך לראות פחות מערכות הפעלה וריכוז מכירות סביב אפל ומערכות הפעלה בסיס אנדרואיד.

במרוץ הזה יהיו מעט מנצחים והרבה רכישות של חברות שהפסידו בחצי הגמר.

נוקיה עדיין חזקה, אך על מנת להדביק את הפער הגדול שנוצר היא חייבת לזוז מהר. אנחנו נרצה לראות שינויים מהירים במיוחד בגישת ההנהלה שלה לתחרות מסביבה, נרצה לראות אותה משלימה עם העובדה שמערכת ההפעלה שלה מיושנת ושיתוף פעולה חייב להתרחש עכשיו ואם הוא לא יקרה היא תישאר כבר בודדת ללא חברים.

אם לא נראה שינויים משמעותיים ומהר, כדאי שנזכיר לנוקיה ששנת חורף זו פריבילגיה שמגיעה רק לייצור חיי אחד והימים בהם בעלי המניות לא יצליחו לישון בכלל מתקרבים בצעדי ענק.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    נתי 12/02/2011 20:21
    הגב לתגובה זו
    מאירי, גם ניתוח קליל ומעניין וגם סגנון כתיבה יפה מחכים לכתבה הבאה
  • 7.
    טל 12/02/2011 11:20
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד !מצפה לכתבה הבאה שלך!
  • 6.
    זובו 11/02/2011 13:54
    הגב לתגובה זו
    כתבה לא רצינית. חוזר לכתבות של שלמה גרינברג .. ולאיפה נעלם יוסי הקרח מוולסטריט באזז ?
  • 5.
    כמו IBM בשנןת 2000 (ל"ת)
    jhg 11/02/2011 11:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלומי 11/02/2011 10:32
    הגב לתגובה זו
    את טועה. לנוקיה יש עתיד. מניה מומלצת
  • 3.
    מוסמן 10/02/2011 19:53
    הגב לתגובה זו
    והיא נשארת עם טכנולוגיה מיושנת שמתאימה ל" זקנים וטכנופובים" עם הטלפונים העתיקים שלהם . הבעיה שההתמקדות בפלח זה לא הולכת יד ביד עם המוצרים שלה שלמרות היכולות המוגבלות שלהן הם מסובכים בהרבה . מסכים עם כל מילה בכתבה
  • 2.
    עופר 10/02/2011 19:21
    הגב לתגובה זו
    אהבתי את הפשטות של נוקיה אבל הגיע הזמן להתקדם
  • 1.
    פח 10/02/2011 19:00
    הגב לתגובה זו
    הפסדתי שם המון כסף!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.