מינהל התכנון מסמן יעד להוספת 460 אלף דירות בגוש דן
מדיניות חדשה של המינהל שמה במרכז את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית ומקצה חלק מהדירות לדיור חברתי: "מדובר גם בדירות קטנות מתחת ל-65 מ"ר"
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב שבמינהל התכנון, אישרה היום (ד') מדיניות חדשה לפיתוח עירוני המבוססת על נגישות לצירים ותחנות של מערכות תחבורה עתירות נוסעים. זאת בהתאם ליעד תכנוני שמוביל המינהל ל-460,000 יחידות דיור במחוז תל אביב הצפוי להכפיל את אוכלוסיית התושבים עד שנת 2040.
לפי המינהל, המדיניות החדשה שמה במרכז את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית ומסתמכת על קידום מואץ של תשתיות להסעת המונים בהן שלושה קווי רכבת קלה (קו אדום, ירוק, סגול); שלושה קווי מטרו חדשים; הוספת מסילות רכבת באיילון; ויצירת נתיבי העדפה רבי קיבולת לאוטובוסים.
עוד מגדירה התכנית כי בכל תכנית בקרבת מערכות תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), כמחצית מסך הדירות יופנו לטובת דיור חברתי. "מדובר בדיור הפונה לקבוצות אוכלוסייה רחבות ככל האפשר לרבות דירות קטנות מתחת ל-65 מ"ר, דיור להשכרה ארוכת טווח, דירות רווחה ודירות עם תקן חניה אפס. זאת, במטרה למנוע את הרחקתן של אוכלוסיות התלויות בתחבורה הציבורית בעקבות עליית מחירי הדיור בסביבת המתע"ן".
קווים מנחים נוספים שמגדירה המדיניות החדשה הם:
1. צפיפויות גבוהות של מגורים לאורך צירי הסעת המונים. בנוסף, מושם דגש על מתחמים בעלי חשיבות מטרופולינית כדוגמת ציר ז'בוטינסקי ברמת גן או ציר יוספטל-המלאכה בבת ים-חולון וסביבות תחנות הרכבת על איילון, ומתחמים סמוכים לקווי המטרו שהתווספו לאחרונה.
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2. עירוב שימושים לחיזוק העירוניות וייעול השימוש בקרקע הנגישה למתע"ן ויצירת מוקדי תעסוקה, מגוון שירותים ציבוריים כגון מרפאות, גני ילדים, מוקדי תרבות ופנאי בנגישות לתחנות המתע"ן, שיפור הנגישות לציר ותחנות המתע"ן אשר בסביבתן ייווצרו מרחבים עירוניים תוססים ואינטנסיביים.
3. דגש על המרחב הציבורי ועיצובו. בין היתר מוגבל שטח הבסיס (תכסית) של מגדלים, על מנת להשיג רחובות מוארים ומאווררים יותר. כמו כן, המדיניות מעודדת יצירת חזיתות פעילות של מסחר ושימושים ציבוריים כלפי הרחוב, ונטיעת עצי צל, כדי לייצר סביבה עירונית מעודדת הליכה ברגל ונסיעה באופניים בדרך אל ומתחנות התחבורה הציבורית.
יו"ר הוועדה המחוזית, אדריכלית דניאלה פוסק: "המדיניות החדשה, מהווה כלי תכנוני אשר מציף את ההזדמנויות לפיתוח עירוני איכותי המבוסס על נגישות וקישוריות תושבי המטרופולין לתעסוקה, שירותים, מסחר ומגורים תוך שימת דגש על מתן מענה לכל שכבות האוכלוסייה ויצירת תנאים של נוחות אקלימית במרחב הציבורי. הועדה המחוזית תתכנס בעוד כ-6 חודשים ותעדכן אותה לאור התייחסויות ככל שיידרש".
- 12.יש אלטרנטיבה לת"א 10/05/2019 01:00הגב לתגובה זויש אלטרנטיבה לת"א ,מעטפת ראשונה לת"א ,אלטרנטיבה לת"א ,כי היא מאוד קרובה לת"א.
- 11.משה 01/05/2019 17:38הגב לתגובה זוהבניין שליש מאוכלס וכבר כל הרחבה מולו מלאה ברכבים של אלו שאין להם חנייה. תקן חניה מופחת זה אסון סביבתי. לכו לראית בעצמכם!!!
- 10.כיום קשה למצוא חניה,מפחיד מה יקרה כשיהי עוד מאות אלפים (ל"ת)כיום קשה למצוא 01/05/2019 13:42הגב לתגובה זו
- 9.אין מספיק תשתיות כרגע ,לעוד מאות אלפים,בגוש דן (ל"ת)אין מספיק תשתיות 01/05/2019 13:39הגב לתגובה זו
- 8.א.ש 01/05/2019 13:37הגב לתגובה זומסכנים התלאביבים. מכל התכנית היפה יצא להם רק כבישים חסומים לגמרי.
- 7.אתם שוכחים ש 01/05/2019 13:34הגב לתגובה זואתם שוכחים שיש אזורים,שמצטמצמים כבשים לרכב, באזורים שהרכבת הקלה על האדמה ולא תת קרקעית.
- 6.האם אתם בונים על זה שאנשים ,לא יבואו עם רכב פרטי לאזור? (ל"ת)האם 01/05/2019 13:30הגב לתגובה זו
- 5.האם אתם חושבים שכל מי שיבוא ,יבוא לגור ללא רכב? (ל"ת)האם 01/05/2019 13:28הגב לתגובה זו
- 4.מזל שיש רכבת תחתית מתחת לכל גוש דן (ל"ת)תום 01/05/2019 13:12הגב לתגובה זו
- ממש לא בכל האזורים 01/05/2019 13:36הגב לתגובה זוממש לא בכל האזורים,יש אזורים שהרכבת על הקרקע ....והשטח של הכבישים לרכבים מצטמצם.
- 3.nuuf 01/05/2019 13:03הגב לתגובה זועובדים עלינו
- מה יעשו אם 01/05/2019 13:38הגב לתגובה זומה יעשו אם יהיה לאדם רכב ולאורחים שלו ?
- 2.איפה יחנו את הרכבים?,כרגע חסר המון מקומות חניה (ל"ת)איפה יחנו ? 01/05/2019 12:13הגב לתגובה זו
- B 05/05/2019 08:48הגב לתגובה זויחלפו אותם לקורקינטים.
- 1.dw 01/05/2019 11:49הגב לתגובה זופארק אריאל שרון הוא הרבה הרבה יותר מדי גדול. הוא בגודל של קרוב לפי 3 מפארק הירקון, אך סביבו גרים מעט יחסית תושבים (בשונה מפארק הירקון שסביבו כן גרה מסה גדולה של תושבים) אין שום מניעה מלהפשיר לבנייה כשליש מהשטח, כשאז פארקשרון עדיין יהיה בגודל כפול מפארק הירקון, ולהרים 3 שכונות חדשות, בת"א, חולון ואזור, וכך לספק פתרונות דיור לעוד עשרות אלפי ישראלים. זו קרקע של המדינה, ולכן היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה, כולל דיור בר השגה ודיור ציבורי. ממשלת קדימה החליטה בזמנו לא לבנות בכלל על השטח הענק הזה, אבל החלטה אפשר לשנות. הקוראים מוזמנים לשוטט בשטח ולא להאמין למראה הבזבוז המקומם של כ"כ כ"כ הרבה דונמים שוממים.
- פארק אריאל שרון ,זה מעל מזבלה ...... (ל"ת)זה מעל מזבלה 01/05/2019 13:25הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
