רחוב אבן גבירול תל אביב נדלן
צילום: Istock

מינהל התכנון מסמן יעד להוספת 460 אלף דירות בגוש דן

מדיניות חדשה של המינהל שמה במרכז את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית ומקצה חלק מהדירות לדיור חברתי: "מדובר גם בדירות קטנות מתחת ל-65 מ"ר"

מורן ישעיהו | (16)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב שבמינהל התכנון, אישרה היום (ד') מדיניות חדשה לפיתוח עירוני המבוססת על נגישות לצירים ותחנות של מערכות תחבורה עתירות נוסעים. זאת בהתאם ליעד תכנוני שמוביל המינהל ל-460,000 יחידות דיור במחוז תל אביב הצפוי להכפיל את אוכלוסיית התושבים עד שנת 2040.

לפי המינהל, המדיניות החדשה שמה במרכז את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית ומסתמכת על קידום מואץ של תשתיות להסעת המונים בהן שלושה קווי רכבת קלה (קו אדום, ירוק, סגול); שלושה קווי מטרו חדשים; הוספת מסילות רכבת באיילון; ויצירת נתיבי העדפה רבי קיבולת לאוטובוסים.

עוד מגדירה התכנית כי בכל תכנית בקרבת מערכות תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), כמחצית מסך הדירות יופנו לטובת דיור חברתי. "מדובר בדיור הפונה לקבוצות אוכלוסייה רחבות ככל האפשר לרבות דירות קטנות מתחת ל-65 מ"ר, דיור להשכרה ארוכת טווח, דירות רווחה ודירות עם תקן חניה אפס. זאת, במטרה למנוע את הרחקתן של אוכלוסיות התלויות בתחבורה הציבורית בעקבות עליית מחירי הדיור בסביבת המתע"ן".

קווים מנחים נוספים שמגדירה המדיניות החדשה הם:

1. צפיפויות גבוהות של מגורים לאורך צירי הסעת המונים. בנוסף, מושם דגש על מתחמים בעלי חשיבות מטרופולינית כדוגמת ציר ז'בוטינסקי ברמת גן או ציר יוספטל-המלאכה בבת ים-חולון וסביבות תחנות הרכבת על איילון, ומתחמים סמוכים לקווי המטרו שהתווספו לאחרונה.

 

2. עירוב שימושים לחיזוק העירוניות וייעול השימוש בקרקע הנגישה למתע"ן ויצירת מוקדי תעסוקה, מגוון שירותים ציבוריים כגון מרפאות, גני ילדים, מוקדי תרבות ופנאי בנגישות לתחנות המתע"ן, שיפור הנגישות לציר ותחנות המתע"ן אשר בסביבתן ייווצרו מרחבים עירוניים תוססים ואינטנסיביים.

 

3. דגש על המרחב הציבורי ועיצובו. בין היתר מוגבל שטח הבסיס (תכסית) של מגדלים, על מנת להשיג רחובות מוארים ומאווררים יותר. כמו כן, המדיניות מעודדת יצירת חזיתות פעילות של מסחר ושימושים ציבוריים כלפי הרחוב, ונטיעת עצי צל, כדי לייצר סביבה עירונית מעודדת הליכה ברגל ונסיעה באופניים בדרך אל ומתחנות התחבורה הציבורית.

 

יו"ר הוועדה המחוזית, אדריכלית דניאלה פוסק: "המדיניות החדשה, מהווה כלי תכנוני אשר מציף את ההזדמנויות לפיתוח עירוני איכותי המבוסס על נגישות וקישוריות תושבי המטרופולין לתעסוקה, שירותים, מסחר ומגורים תוך שימת דגש על מתן מענה לכל שכבות האוכלוסייה ויצירת תנאים של נוחות אקלימית במרחב הציבורי. הועדה המחוזית תתכנס בעוד כ-6 חודשים ותעדכן אותה לאור התייחסויות ככל שיידרש".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    יש אלטרנטיבה לת"א 10/05/2019 01:00
    הגב לתגובה זו
    יש אלטרנטיבה לת"א ,מעטפת ראשונה לת"א ,אלטרנטיבה לת"א ,כי היא מאוד קרובה לת"א.
  • 11.
    משה 01/05/2019 17:38
    הגב לתגובה זו
    הבניין שליש מאוכלס וכבר כל הרחבה מולו מלאה ברכבים של אלו שאין להם חנייה. תקן חניה מופחת זה אסון סביבתי. לכו לראית בעצמכם!!!
  • 10.
    כיום קשה למצוא חניה,מפחיד מה יקרה כשיהי עוד מאות אלפים (ל"ת)
    כיום קשה למצוא 01/05/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אין מספיק תשתיות כרגע ,לעוד מאות אלפים,בגוש דן (ל"ת)
    אין מספיק תשתיות 01/05/2019 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    א.ש 01/05/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    מסכנים התלאביבים. מכל התכנית היפה יצא להם רק כבישים חסומים לגמרי.
  • 7.
    אתם שוכחים ש 01/05/2019 13:34
    הגב לתגובה זו
    אתם שוכחים שיש אזורים,שמצטמצמים כבשים לרכב, באזורים שהרכבת הקלה על האדמה ולא תת קרקעית.
  • 6.
    האם אתם בונים על זה שאנשים ,לא יבואו עם רכב פרטי לאזור? (ל"ת)
    האם 01/05/2019 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    האם אתם חושבים שכל מי שיבוא ,יבוא לגור ללא רכב? (ל"ת)
    האם 01/05/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מזל שיש רכבת תחתית מתחת לכל גוש דן (ל"ת)
    תום 01/05/2019 13:12
    הגב לתגובה זו
  • ממש לא בכל האזורים 01/05/2019 13:36
    הגב לתגובה זו
    ממש לא בכל האזורים,יש אזורים שהרכבת על הקרקע ....והשטח של הכבישים לרכבים מצטמצם.
  • 3.
    nuuf 01/05/2019 13:03
    הגב לתגובה זו
    עובדים עלינו
  • מה יעשו אם 01/05/2019 13:38
    הגב לתגובה זו
    מה יעשו אם יהיה לאדם רכב ולאורחים שלו ?
  • 2.
    איפה יחנו את הרכבים?,כרגע חסר המון מקומות חניה (ל"ת)
    איפה יחנו ? 01/05/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
  • B 05/05/2019 08:48
    הגב לתגובה זו
    יחלפו אותם לקורקינטים.
  • 1.
    dw 01/05/2019 11:49
    הגב לתגובה זו
    פארק אריאל שרון הוא הרבה הרבה יותר מדי גדול. הוא בגודל של קרוב לפי 3 מפארק הירקון, אך סביבו גרים מעט יחסית תושבים (בשונה מפארק הירקון שסביבו כן גרה מסה גדולה של תושבים) אין שום מניעה מלהפשיר לבנייה כשליש מהשטח, כשאז פארקשרון עדיין יהיה בגודל כפול מפארק הירקון, ולהרים 3 שכונות חדשות, בת"א, חולון ואזור, וכך לספק פתרונות דיור לעוד עשרות אלפי ישראלים. זו קרקע של המדינה, ולכן היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה, כולל דיור בר השגה ודיור ציבורי. ממשלת קדימה החליטה בזמנו לא לבנות בכלל על השטח הענק הזה, אבל החלטה אפשר לשנות. הקוראים מוזמנים לשוטט בשטח ולא להאמין למראה הבזבוז המקומם של כ"כ כ"כ הרבה דונמים שוממים.
  • פארק אריאל שרון ,זה מעל מזבלה ...... (ל"ת)
    זה מעל מזבלה 01/05/2019 13:25
    הגב לתגובה זו
שכר דירה שחור
צילום: דאלי אי

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?

הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים  

צלי אהרון |

הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות. 

יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.

יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.

המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן. 


רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה.  העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.

רון חן אנשי העיר
צילום: טל גבעוני
ראיון

"הרוכשים חוזרים לתל אביב"

רון חן, מנכ"ל אנשי העיר: ״תל אביב נכנסה ראשונה להאטה, והיא תהיה הראשונה לצאת"; חן מדבר על התעניינות של יהודים בחו"ל ומסביר איך זה שבאותו בניין יש דירה ב-75 אלף שקל למ"ר וגם - ב-50 אלף שקל למ"ר

צלי אהרון |

אנשי העיר אנשי העיר -0.27%   שפועלת בתחום ההתחדשות העירונית, הנפיקה לפני חודשים ספורים וירדה מאז 20% לשווי של 200 מיליון שקל. מאכזב, אבל מנכ"ל החברה, רון חן לא מודאג - "אני מאמין בחברה ומסתכל לטווח ארוך. לא באתי לעשות סיבוב". חן משדר בראיון לביזפורטל אופטימיות לגבי השנה הקרובה. לדבריו, שוק הנדל״ן בתל אביב, שהוא השוק העיקרי של החברה (30 פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר) - חוזר לשגרה, ״אנשים אמרו 'רגע, אנחנו לא סגורים אם לקנות עכשיו, אנחנו רוצים לקנות נכס בישראל, אבל לא עכשיו'. הם חיכו ועכשיו אנחנו רואים אותם חוזרים, גם תושבי חוץ. אנחנו רואים הבשלה שלהם, ומדובר על שינוי משמעותי".

״תל אביב נכנסה ראשונה להאטה, והיא תהיה הראשונה לצאת"

האם הצפי להורדת ריבית משפיע? ״זה ישפיע בהמשך לסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים וחזרת הסנטימנט החיובי. יש תנועה משמעותית של אנשים שרוצים להיות בתל אביב, גם ברמה של מגורים וגם ברמה של השקעה״. 

אנשי העיר ממשיכה בקצב מהיר של קידום וביצוע פרויקטים, ומחזיקה כיום צבר משמעותי של אלפי דירות בתהליך, בעיקר בפינוי-בינוי באזורי הביקוש בתל אביב, גבעתיים והרצליה. בתוך חמש שנים, מעריך חן, החברה תסיים את רוב הפרויקטים הגדולים בתל אביב ותכוון את משאביה לעבר פרויקטים רחבי היקף של עירוב שימושים ואלפי דירות, בהיקפים של מאות דירות בכל מתחם. ״הפרויקטים של הדור הבא יהיו הרבה יותר גדולים, מורכבים ואורבניים, שם נמצא הערך האמיתי ליזמים שיידעו לבצע״.

"הרוכשים חוזרים לתל אביב", אומר חן ומספק אנקדוטה מעניינת - "באותו בניין יש דירות ב-50 אלף שקל למ״ר וגם 75 אלף״. הסיבות לפער הן קומה גבוהה ששווה יותר, גימור איכותי לעומת גימור בסיסי, וחניה ששווה הרבה כסף. 

מה אתה רואה בשוק היוקרה?