ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

יו"ר לשכת השמאים: "באזורי הביקוש המרכזיים קיים מחסור רחב בשיווקי דירות למגורים"

לדברי אוהד דנוס, המדינה משווקת מספר רב של דירות מחוץ לאזורי הביקוש, ודווקא באוזרי הביקוש קיים מחסור
נדל"ן, צילום: באדיבות סביבת מגורים
בעוד שר האוצר, משה כחלון, ושר הבינוי, יואב גלנט, מתגאים בכמות שיווקי הקרקע ויחידות הדיור שהם ייצרו במהלך 2015 כמענה למצוקת הדיור וכמנוף להורדת מחירי הדירות בישראל, בדיקה שערכה לשכת שמאי המקרקעין בישראל, בראשותו של אוהד דנוס, מעלה נתונים מדאיגים: שיווקי הקרקע של המדינה ויחידות הדיור שהיא מייצרת נעשים ברובם מחוץ לאזורי הביקוש, ודווקא באזורי הביקוש המרכזיים – אלו המשפיעים ביותר על הביקושים ועל מחירי הדירות, הנתונים מלמדים על מחסור רחב בשיווקי דירות למגורים.
לפי אוהד דנוס, זו הסיבה שהמחירים ממשיכים לעלות: ב-14 מ-19 הערים הגדולות בישראל, יש מחסור במאות עד אלפי יחידות דיור, בהשוואה לביקושים הטבעיים בהן. באזורים שאינם נמנים עם אזורי הביקוש, לעומת זאת, יש שיווקי יתר, אך ספק רב אם יש ביכולתם לפתור את בעיית המחסור וסוגיית המחירים. דנוס חושש כי הצפת אזורים אלו לא תוכל להוזיל את יוקר הדיור, היות והציבור לאו דווקא מעוניין לגור שם:
"רוב האנשים רוצים לגור ליד המשפחה, ליד ההורים - רואים את זה לפי סקרים שבציענו. הנטיה של אנשים היא לגור באזורי הביקוש. כשאתה מסתכל על חלוקת הבניה, היא לא מתחלק ליניארית בין היישובים. התזה אומרת בעצם שאין שוק מקרקעין אחד, יש כמה שווקים, ולאנשים יש נטיה טבעית להשאר במקום מוכר. יש שוני שלא בהכרח ייספג בשוק".
בשיחה עם Bizportal הציג דנוס את אשקלון כדוגמא, שם שווקו כ-1880 יח"ד באשקלון, שהם 4.84% מהמכרזים החדשים - בעוד העיר עצמה מונה כ- 1.6% בלבד מהאוכלוסייה כולה: ''באוצר ובשיכון משווקים איפה שיש ולא איפה שצריך''. הוא עומד על כך שאינו מאשים אותם במצב, אבל "אלו העובדות": חשוב שמי שמחכה למכרזי מחיר למשתכן יידע זאת, ולא ימתין לשיווק שלא יגיע באזורי הביקוש.
לשאלתנו מה כן עשוי לעזור להורדת מחירי הדיור, הצביע דנוס על שיווק יח"ד במהרה במחנות צה"ל הנמצאים באזורים המרכזיים: "זו אמורה להיות נקודת המפנה, וצריך לשאול עד כמה מהר הרשויות המקומיות יתנו את ההיתר. אם יחלקו את השיווק את זה על פני זמן- זה רק יספק את הגידול הטבעי".
המחסור החריף ביותר בשיווקים הוא בשלושת הערים הגדולות והמבוקשות ביותר בישראל –הוא בירושלים, תל אביב ובחיפה: בירושלים, שאוכלוסייתה כוללת כ- 10.45% מתושבי המדינה, שווקו בשנת 2015 בסך הכל 515 יח"ד, המהוות 1.33 אחוז מכלל הדירות שהמדינה הוציאה לשיווק – דבר המלמד על שיווקי חוסר של 9.07 אחוזים. הדבר דומה גם בתל אביב, הכוללת אוכלוסייה של כ-5.4% מתושבי המדינה, שם שווקו בשנת 2015 360 יח"ד בלבד – המהוות 0.93% בלבד מכלל השיווקים – דבר המלמד על חוסר שיווקי של 4.47%.
לסיכום, מסר דנוס: "בחודשים האחרונים אנו ממשיכים להיות עדים לעלייה במחירי הדיור וזו כנראה לא תשנה כיוון כל עוד הממשלה תמשיך לנסות ולבנות במספרים גדולים באזורים שכלל אינם נחשבים לנחשקים במדינת ישראל. על מנת להתמודד עם הביקוש, יש לבנות באזורי הביקוש, ועל מנת להתמודד עם המחירים, יש לייצר שיווקי יתר באזורי הביקוש. דווקא בארבעת הערים הגדולות בישראל, היכן שמרוכזת 22.3% מהאוכלוסיה, אנחנו רואים שיווקי חוסר של 14.24 אחוז. רק חמש ערים, מתוכן שתיים פריפריאליות יחסית (באר שבע ואשקלון), 'מצילות' מעט את המצב עם שיווקי יתר, אך השורה התחתונה מלמדת דבר אחד: שנת 2015 הייתה שנה מבוזבזת, שבה היו שיווקי חוסר, משמעותיים מאוד, לפחות בכל מה שנוגע לאזורים בהם תושבי ישראל מעונינים להתגורר".
תגובות לכתבה(19):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה