"הרחבה כמותית תפוצץ את בלון הדיור, בנק ישראל מסרסר למשכנתא בחצי חינם"

ארז כהן מתייחס לציפיות בשוק - "משדרים לישראלים שיש הזדמנות שלא תחזור לקחת משכנתא, זה קטלני"
בועת נדל"ן, צילום: Getty images Israel
בנק HSBC העריך ביום חמישי שעבר כי הריבית בישראל מ-0.1% כיום לריבית שלילית, לראשונה בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל בכל 67 שנותיה, וכי בנק ישראל יעבור למדיניות זהה לזו שהבנק הפדרלי בארצות הברית נקט בשעתו, הרחבה כמותית, כלומר הזרמת כסף לשוק באופן יזום על ידי הבנק.
שמאי המקרקעין ארז כהן אומר כי "מכיוון שהנסיון מלמד כי בדרך כלל צודק הבנק הבריטי בהערכותיו, מדובר כאן במפנה משמעותי, אפילו דרמטי, במדיניות בנק ישראל, שעלולה מאוד לגרום לכך ש"הבלון יתפוצץ" ושוק הדיור יהיה בסכנה ממשית. עד כה, במהלך השנים האחרונות, נקט הבנק במדיניות שיטתית של הפחתת ריבית, זאת מתוך הנחה שההפחתה תגרום להתייצבות הכלכלה בישראל ותדחוף אותה לפעילות".
"אני חושש מאוד מהשילוב הקטלני של הפיכת הריבית לשלילית והרחבה כמותית. ראשית, משום שריבית שליליית, נניח של 0.1%, משמעותה לא רק הורדה של שתי עשיריות בריבית, אלא יש לה משמעות פסיכולוגית דרמטית בעידוד אזרחי ישראל לקחת משכנתאות ללא אבחנה, זאת מתוך תחושה ש"זוהי הזדמנות שלא תחזור", ולעיתים קרובות אף לקיחת משכנתאות מופרזות ביותר שאין ביכולתם להחזיר, אם וכאשר הריבית תתחיל לעלות. גם המעבר להרחבה כמותית, אם אכן ההערכה של הבנק הבריטי הינה נכונה, תיצור בו זמנית תחושה של "שפע" בשוק ותעודד צריכה מופרזת, ובראש וראשונה בתחום הדיור".
כהן טוען שצריך לעבור מיידית לריבית דיפרנציאלית, אחת למשק כולו, והשנייה, שונה וגבוהה יותר, לשוק המשכנתאות – "לא ייתכן מצב לפיו הבנק המרכזי יסרסר, זאת בעידוד יועצי המשכנתאות של הבנקים, ויעודד את אזרחי ישראל לקחת משכנתאות ענק בשיטת ה"חצי חינם", ובפועל גם להעמיד רבבות משקי בית בסכנת העדר יכולת החזר ובכך אף לסכן בהמשך את יציבות המערכת הבנקאית. השילוב הקטלני של ריבית שלילית, משכנתאות ענק ומחירי דירות דוהרים, ובד בבד מחסור גדל והולך של דירות בשוק, מבשר לצערי סכנה ממשית של משבר. הנני ממליץ בחום לראש הממשלה ולממשלת ישראל הנבחרת, ל"טרוף את הקלפים מחדש" ולשקול מדיניות שקולה ואחידה בתחום הדיור, וגם לא לאפשר לבנק ישראל לנקוט במדיניות עצמאית שאיננה מתחשבת בנושא הדיור, כפי שהיה עד עתה".
תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    תמיד הישראלים מתלוננים
    רונית 30/03/2015 10:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הריבית גבוהה אז יקר להם אם היא נמוכה אז יש בועה. נותנים לכם מימון זול ולקנות היום מה שמחר יהיה יקר יותר. תגידו תודה.
    סגור
  • 20.
    מחירי הדירות ימשיכו לעלות
    מיכאל 30/03/2015 10:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי כחלון ירסן את העליות ל5% שנתי אבל זה עדיין יותר מהבנק ועדיף מההסתכנויות בבורסה
    סגור
  • 19.
    כחלון, מונופול החשמל חייב להסתיים- הצלחה שלך בתחום ואתה
    מוטי 24/03/2015 23:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מלך העולם!!!
    סגור
  • 18.
    עושה רושם שזה מדיניות ממשלתית להשאיר את מכירי הדירות
    דיקי 24/03/2015 15:42
    הגב לתגובה זו
    5 0
    עושה רושם שזה מדיניות ממשלתית מכוונת למכירי הדירות הגבוהים. מעניין מתי זה יתפוצץ והעם יצא לרחובות, בצורה משמעותית.
    סגור
  • 17.
    הנגידה בסחרור מהכתבות של עיתונאים מחול ואינטרסים
    נגידה נגועה 23/03/2015 15:08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הטמטום חוגג על חשבון אחרים וכשזה יתפרץ הנגידה כבר לא תהיהבארץ
    סגור
  • 16.
    מעט תגובות, כולם בחופש. או שמותשים מהבחירות ? (ל"ת)
    שחר 23/03/2015 14:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 15.
    שיעלו את מחיר הדירות, מתאים לכל מי שיש לו כסף! (ל"ת)
    דני 23/03/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 14.
    בנק ( גנב ) לישראל
    אזרח מסכן 23/03/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לא נשארו מילים מתמרן את האזרחים המסכנים
    סגור
  • 13.
    מומלץ מניית כן פייט! (ל"ת)
    אסף 23/03/2015 13:51
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 12.
    הכל אדום
    גאון 23/03/2015 13:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחר אדום בורדו. אין הורדה ולא הרחבה מחר ירחיבו לכם.
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    להגביל משך משכנתא מירבי ל 10 שנים, זה יצנן גם בריבית 0%
    רפול 23/03/2015 12:34
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אמנם משכנתא שהיא גם קצרה וגם בריבית אפסית חוסכת המון כסף לרוכש הדירה, אבל בפועל כל מה שחשוב לישראלים זה ההחזר החודשי. במשכנתא קצרה ההחזר יהיה גבוה ומאוד לא נוח, ובכל מקרה בהשוואה שעושים מול שכר דירה המשכנתא תהיה פתאום יקרה יותר. זה יוריד ביקוש בצורה משמעותית ולכן השוק יתקרר והמחירים יירדו
    סגור
  • לא יעשו את זה כי זה עלול לעבוד מצוין ! (ל"ת)
    אנליסט 23/03/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    בנק ישראל יתחיל תוכנית לרכישת דירות כדי לעודד פעילות
    מושיק 23/03/2015 12:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בענף הנדלן וכדי להעלות את מחיר הדירות וליצור תחושת עושר שתוביל ישראלים לבזבז יותר כסף. נראה לי שהם אשכרה הולכים לעשות צעד כזה, החסרי אחריות האלה
    סגור
  • 9.
    בניברק
    א 23/03/2015 12:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנגידה היא אסון לכלכלה צריך לשלוח אותה הביתה דחוף לפני שיהיה מאוחר
    סגור
  • 8.
    מי שהורס את הכלכלה והכסף. זה מי שמחזיק בו.
    עמית 23/03/2015 11:47
    הגב לתגובה זו
    8 0
    זה הבנקים . ובראש זה הבנק המרכזי. לשיקולכם
    סגור
  • 7.
    תדייקו
    אני 23/03/2015 11:42
    הגב לתגובה זו
    1 8
    זו לא פעם ראשונה. בנק ישראל עשה זאת כבר ב 2008. לא בהיקף גדול. אבל תנוחו
    סגור
  • 6.
    ברור. כדי שרק אתם תהנו מריבית נמוכה ואנחנו נידפק נשני ה (ל"ת)
    שני 23/03/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    מרחם על כחלון
    מאיר 23/03/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    25 0
    קיבל את האוצר כאשר הכלכלה בישראל לפני קריסה. ישראל תמיד מגיבה 7 שנים באיחור למשברים גדולים בעולם. והנה זה בא...הבעיה הגדולה יותר היא שאף אחד לא יודע איך יוצאים מהמצב ולכן פעולות בנק ישראל והנגידה הם פעולות של פניקה ואיבוד עשתונות. כמובן שאת פלוג זה לא מעניין כי תמיד תחכה לה משרה בכירה באחד הבנקים שאותם העשירה ומחכה לה משכורת אסטרונומית על חשבונכם...בהצלחה
    סגור
  • לא מרחם עליו - בחר ביבי (ל"ת)
    דני 23/03/2015 14:18
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 4.
    לפטר לאלתר את הנגידה שדואגת רק לכסף שלה (ל"ת)
    עמית 23/03/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 3.
    עד שלא יפשטו לנו את העור הם לא ירגעו
    אנונימי 23/03/2015 11:13
    הגב לתגובה זו
    25 1
    מבחינת פלוג תצרכו ותשרפו את כל הכסף ותישארו עם התחתונים העיקר שבסופו של דבר הם יוכלו להגיד לנו שהכלכלה במדינה פורחת
    סגור
  • 2.
    שיגיע השיטפון יחשפו מוטציות מפחידות... (ל"ת)
    באנקו 23/03/2015 10:44
    הגב לתגובה זו
    21 2
    סגור
  • 1.
    בועת הנדל"ן תתפוצץ בכל מקרה
    מפוצץ הבועות 23/03/2015 10:37
    הגב לתגובה זו
    53 3
    כשהשכר החציוני במשק 6500 ש"ח ברוטו ודירה ממוצעת עולה כמו וילה במנהטן זו רק שאלה של זמן עד שהכל יקרוס.
    סגור
  • כל מילה בסלע!!!
    אזרח 23/03/2015 11:42
    הגב לתגובה זו
    20 3
    לא יכולתי לתאר את המציאות טוב יותר!!כל מילה חקוקה חזק חזק ועמוק עמוק בסלע!!!!!
    סגור