שבבים
צילום: Istock

האם זאת שנת הפריצה של סיוה?

מתחילת השנה מניית החברה זינקה בעשרות אחוזים לאחר שחתמה על הסכם עם יצרנית שבבים גדולה בשוק הרכב היפני והשיקה סדרת מעבדים חדשה: השורה העליונה צפויה לצמוח השנה בכ-9% מתחת לצפי החברה: 

אור צרפתי | (1)
נושאים בכתבה סיוה

ספקית טכנולוגיות הקישוריות האלחוטית  סיוה (סימול:CEVA) זינקה מתחילת השנה בכ-50% לשווי של כ-1.5 מיליארד דולר. החברה מפתחת טכנולוגיית עיבוד אותות ובינה מלאכותית, וכבר חתומה על הסכם עם Renesas היפנית, מיצרניות השבבים הגדולות בשוק הרכב. החברה השיקה השנה את סדרת מעבדי SensPro2. 

 

סיוה מובילה בשוק מעבדי אותות דיגיטליים (DPS) המשלבים יכולות בינה מלאכותית (AI). סט הפקודות (ISA) של דגם SensPro2 מתאים ליישומים טכנולוגיים מתקדמים כמו מכ״מ, Lidar, ראייה ממוחשבת, IMU (מערכות מדידה) ועוד. הסיבות לזינוק במחיר המניה קשורות לשיפור הביצועים שבוצעו בדגמים החדשים: שיפור X6 ביכולות עיבוד אותות (DPS), שיפור X2 ביכולות בינה מלאכותית ובהספק נמוך בכ-20%, בהשוואה לדגם הקודם. ככל שטכנולוגיה עוברת לתהליכים אוטונומיים, בפרט בשוק הרכב, יש צורך גדול יותר במעבדי אותות חכמים בשוק, וסיוה נמצאת במקום הנכון להינות מהצמיחה.

 

בנובמבר 2020, חתמה החברה על הסכם עם Renesas היפנית, לפיו טכנולוגיית עיבוד אותות ובינה מלאכותית של סיוה תשולב בשבב חדש של Renesas המיועד למערכות נהיגה מתקדמות. מערכות נהיגה אלו צפויות להיות מיושמות במכוניות אוטונומיות ברמות 2 ו-3 של יצרנית רכב גדולה ביפן, ובין לקוחותיה נמנות יצרניות הרכב, טויוטה וניסאן. 

 

"יצרניות רכב משלבות יותר מצלמות, מכ"מים וחיישנים אחרים במכוניות כדי להבטיח חווית נהיגה בטוחה ואוטונומית יותר. טכנולוגיית עיבוד האותות ותשתית התוכנה המתקדמות וכן התמיכה הקפדנית שלנו בתקני בטיחות, ימלאו תפקיד מרכזי ביישום מערכות מורכבות אלה" אמר מנכ"ל סיוה, גדעון ורטהייזר. "ביישומי בטיחות אקטיביים ונהיגה אוטונומית, עיבוד אותות היא טכנולוגיית מפתח לעיבוד מידע מחיישנים במכוניות. פתרון עיבוד האותות של סיוה לשוק הרכב מסייע לנו להשיג את יכולות העיבוד הנדרשות לפיתוח שבב הדור הבא המיועד ללקוחותינו בשוק ". אמר סגן נשיא Renesas, נאוקי יושידה.

 

סיוה אינה חברת צמיחה קלאסית. סה״כ ההכנסות בשנת 2020 צפויות להסתכם בכ-95.4 מיליון דולר, המשקף מכפיל מכירות של כ-15.5, נמוך מהממוצע בסקטור. יחד עם זאת, ההכנסות גדלו רק ב-9% במהלך שנת 2020 בעוד החברה צפתה גידול של כ-11% בשורה העליונה. ההכנסות בשנת 2021 צפויות להסתכם בכ-102 מיליון דולר המשקפים צמיחה של כ-7% בלבד. בשנת 2019 השורה התחתונה כמעט והתאפסה, ואילו השנה החברה צפויה לדווח על רווח מתואם של כ-5 סנט למניה, נמוך מ-6 סנט למניה בשנת 2018. בשנת 2021 החברה צפויה לחזור למגמה חיובית, ולדווח על רווח מתואם של כ-72 סנט למניה, צמיחה של כ-44% ומכפיל רווח של כ-92 ביחס למחיר המניה הערב. 

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 26/01/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    הם אמרו שסיווה היא החברה המועדפת עליהם ל5G. זה הקפיץ אותם
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק

אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנבידיה

אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר. 

העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.

למה רישוי ולא רכישה מלאה?

הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.

זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.

המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.