מיוחד

מדוע אנחנו צריכים לדאוג לגבי סין?

דניאל לאקאל, מי שנחשב היום בין הכלכלנים המובילים בעולם בטור מיוחד ל-Bizportal על המצב המסובך בסין

מערכת Bizportal | (5)
נושאים בכתבה סין

רבים מהקוראים עשויים לזכור את סוף שנות ה-80. היו שם מאות סרטים, שירים וספרים על הפלישה הכלכלית היפנית הבלתי נמנעת, וכיצד הכלכלה היפנית משתלטת על העולם. אלה מכם שלא חיו באותה תקופה יכולים לראות שזה לא קרה. למה? בגלל שנס הצמיחה היפני היה בנוי על בועה חוב מסיבית, ולאחר התפוצצות, המדינה נפלה לתוך קיפאון ארוך במיוחד שעדיין מנסים להתאושש ממנו.

סין מציגה היום קווי דמיון רבים במודל הכלכלי שלה: החוב המסיבי, ייצור הייתר, ומטרות הצמיחה של הממשל. כלכלנים ומשקיעים רבים מרגישים הקלה, כי סין עדיין צומחת ב-6.8%. אולי הם צריכים לחשוב פעמיים? מצד אחד, רמה זו של צמיחה היא בהערכת יתר. על פי כל מדד ריאלי התוצר המקומי הגולמי של סין נמוך משמעותית מהנתונים הרשמיים. פטריק ארטוס, הכלכלן הראשי העולמי ב-Natixis Global Asset Management, כמו גם כלכלנים אחרים, ציינו כי חלה ירידה משמעותית מאז אמצע 2014 בין נתוני הצמיחה הרשמיים של הממשלה מול אינדיקטורים אמינים יותר. מצד שני, גם אם אנו מסכימים עם הקריאות של הממשל הסיני, צמיחה זו הושגה באמצעות רמה גבוהה באופן מדאיג של החוב.

הצמיחה הסינית ברמה של 6.5% השנה הגיעה עם גידול שנתי  של 14% באספקת הכסף. סך החוב במדינה כעת הוא פי 4 מאז המשבר הפיננסי של 2008, והודעות רשמיות של הממשל בדבר "צעדים לריסון  הגידול בחובות" לא באות לידי ביטוי עדיין. סין הגדילה את החוב בשנת 2017 יותר מאשר האיחוד האירופי, ארה"ב, בריטניה ויפן ביחד. קרן המטבע מעריכה כעת כי יחס החוב מהתוצר המקומי הגולמי עשוי לעלות מ-235% לכמעט 300% ב-2022.

החוב התופח לא צריך לבדו לגרום לחששות אם הדבר מגובה בהתפתחות כלכלית, אבל זה לא המצב. הנתונים האחרונים מראים כי יותר מ-40% מהחברות במדד האנג סנג הגדילו את חוב כדי להחזיר חוב קודם.

סין צריכה לקחת כעת חוב הגדול פי 4 על מנת ליצור את צמיחה דומה לזו שנרשמה ב-2007. הזינוק בחודש האחרון בתשואות האג"ח הצליח להרגיע מעט את קצב לקיחת החוב מצד החברות: החברות דחו או ביטלו 71 הנפקות אג"ח בשווי של 13.42 מיליארד דולר בחודש נובמבר, כך ע"פ רויטרס. למרות שתשואות איגרות החוב אינן ברמות גבוהות מידי כעת , כאשר התשואה ל -10 שנים עדיין נמוכות מ -4%, רוב החברות ומשקי הבית אינם יכולים לספוג עלייה מתונה נוספת בתשואות.

ייצור היתר במדינה הרקיע שחקים בעשור האחרון, וכעת החברות צריכות להתמודד עם משימה בלתי אפשרית של הורדת מינופים והורדת הייצור במקביל. דבר נוסף שהגביר את עודף ההיצע במדינה הוא התפתחות הגלובליזציה בעשורים האחרונים. בשנת 1992, רק שתי מדינות מתוך ה-G20 סימנו את  סין כאחד היעדים הראשונים שלהם לייצאו, ועתה כ-15 מדינות הגדירו את סין כיעד ייצוא מוביל. ב -1992 היה לסין גירעון בכושר ייצור, כעת יש לו עודף של 60%, וכיוון שמקבלי ההחלטות במשק הסיני לא יכולים להרוס העודף במשק הסיני- הם שואפים לייצא אותו, דבר שכמעט בלתי אפשרי כאשר ייצור היתר הוא בעיה עולמית.

זה נכון כי חוסר האיזון הוא בעיקר במטבע מקומי, ושיעור החיסכון הביתי הוא עדיין בגדר הסביר, אך זה היה המקרה עם יפן בסוף שנות ה -80 גם כן, ואף אחד מהגורמים הללו לא קיזז את הסיכונים הגדולים שנוצרו על ידי בועת הדיור וחובות עודפים שנלקחו על ידי קונגלומרטים בבעלות המדינה ועסקים פרטיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

סיכונים אלה הם דיפלציונים, והם צפויים להשפיע על הצמיחה לטווח הארוך ועל הציפיות לאינפלציה בעולם. כאשר סין מנסה כעת לצאת מהבועה שנוצרה, אל לנו לזלזל בהשפעה על המחירים והמסחר מסביב לעולם. למרות שהחששות הפיננסיים של סין מרוכזים בעיקר במערכת המטבע שלה, זה לא אומר כי לא יהיו השפעות מרחיקות לכת על שאר העולם.

סין היא סיכון גדול, והדבר הכי טוב שהממשל בסין יכול לעשות כרגע הוא לשכוח מקצב צמיחה  בלתי אפשרי, ולהתמקד כעת בהפחתת חוסר האיזון הפיננסי שלה. המסלול שלה סין כרגע הוא למשבר בלתי נמנע.

קצת על הכותב

דניאל לאקאל( Daniel Lacalle) בעל תואר דוקטור לכלכלה. הוא מחזיק בתואר אנליסט פיננסי של CIIA, עם תואר ראשון ב IESE ותואר שני בחקירה כלכלית (UCV). כלכלן ראשי ב- Tressis SV. הכותב מדורג נכון להיום במקום ה-2 ברשימת הכלכלנים המשפיעים בעולם של מגזין RICHTOPIA.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ראש העיר 06/12/2017 19:21
    הגב לתגובה זו
    נא לא לשכוח איזה אסון נפל על היפנים ללא זה מי יודע מה המצב היה היום
  • 4.
    סומבי 06/12/2017 12:05
    הגב לתגובה זו
    הנגיד הסיני אמר 40% הונג קונג זומבי
  • 3.
    מסין תפתח הרעה לבורסות עולם (ל"ת)
    סוף סוף כתבה 06/12/2017 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כותב ברמה (ל"ת)
    מתי 05/12/2017 22:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעניין תודה (ל"ת)
    מורן 05/12/2017 21:34
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.