גרף

תנודה חזקה באירו על רקע הדברים של דראגי - שימו לב

אקסלנס: "ב-ECB מבינים שהודעת ריבית אופטימית שנייה ברציפות תשלח את תשואות האג"ח ואת האירו לראלי מחודש שיסכן את השיפור הכלכלי הנוכחי"
גיא בן סימון | (4)
נושאים בכתבה ECB

הבנק המרכזי של אירופה הותיר היום, כצפוי, את גובה הריבית בגוש האירו ללא שינוי, ולצד ההודעה שיצאה נמסר כי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) לא יצמצם את כמות הרכישות לפני דצמבר השנה או מעבר לכך. אם לא די בכך, נכתב כי מדיניות הרכישות אף תגדל "באם יהיה צורך בכך". עם זאת במסיבת העיתונאים שלאחר הודעת הריבית, דראגי סיפק צפי להמשך ששינה את כיוון האירו מול הדולר.

האירו שנחלש ב-0.3% מול הדולר לאחר הודעת הריבית זינק בעד 1.3% אחרי מסיבת העיתונאים, וכעת מטפס 0.8% לשיא של חודשיים ברמה של 1.16 דולרים. הטריגר לעליות הגיע ברקע לרמיזה של דראגי בשלב השאלות של הכתבים בפרנקפורט לגבי לחצי האינפלציה. אם רק לפני כשבועיים דראגי דיבר על חששות האינפלציה בגוש האירו, בשבועיים שחלפו האינפלציה דווקא הורידה ראש על רקע נתוני מאקרו חזקים שפורסמו בגוש. עם זאת, במסיבת העיתונאים שנערכה אחרי הריבית דראגי טוען כי מדובר בירידה זמנית. לדבריו, הגורמים שמרסנים את האינפלציה יימשכו אמנם לאורך זמן, אבל לא באופן קבוע. כלומר, דראגי רואה את האינפלציה באופק והאירו שנחלש מוקדם יותר מול הדולר הגיב בהתאם.

גרף אירו-דולר:

לפני קיום מסיבת העיתונאים האירו לא נחלש מהותית מול הדולר (איבד 0.3% בלבד) על רקע ההודעה כי צמצום המדיניות תיעשה לא לפני דצמבר. החשש שהאירו דווקא "יתפרק" התבדתה, ככל הנראה מהציפייה להמשך חולשת הדולר האמריקאי. שכן, הכישלון של טראמפ בסוף השבוע האחרון סולל את הדרך להמשך הזרמת הכסף הזול לשווקים. עם זאת, כעת נראה כי דראגי רואה את האינפלציה באופק כאשר הגורמים המרסנים, כאמור, לא כאן על מנת להישאר.

נזכיר כי הבנק המרכזי של אירופה רוכש בכל חודש אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו עד סוף השנה. המחשבה על צמצום מוניטרי בשוק האירופי מזעזעת את המשקיעים בשוק, לאחר שהכסף הזול שחילק הבנק בשנים האחרונות היה הדלק לראלי האדיר שעשו השווקים באירופה. עם זאת, בפני הבנק המרכזי קושי להמשיך את הרכישות של הניירות הזמינים לרכישה בהתאם לדירוגים של הבנק. אפשרות נוספת הינה כי הבנק המרכזי ישנה את המדיניות כדי שיוכל לרכוש אג"ח בדירוג נמוך יותר.

דראגי מרגיע את המשקיעים, בינתיים

אביתר בן-דוד, אנליסט מאקרו בכיר במחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס: "ב-ECB הצליחו לתקן חלק מ'הנזק' שיצר דראגי בנאומו לפני שבועיים. עם זאת, אין ספק שבחודשים הקרובים המשקיעים יהיו עם האצבע על ההדק. המשקיעים תהו היום האם ב-ECB יעזו לקחת צעד נוסף קדימה ולרמוז על האפשרות לשינוי אפשרי בתכנית ההרחבה. השמטת הערות כגון האפשרות להארכת התכנית או להרחבתה היו מסמנות לשוק כי ב-ECB קרובים לתחילת סיומה של התכנית מהר יותר ממה שצפוי היום. אך ב-ECB לא 'נפלו בפח', גם שם מבינים שהודעת ריבית אופטימית שנייה ברציפות תשלח את תשואות האג"ח ואת האירו לראלי מחודש, שיאט, אם לא לומר יסכן, את השיפור הכלכלי הנוכחי".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סוחר מט"ח 20/07/2017 18:08
    הגב לתגובה זו
    הכל אינטרסים והכל פייק ניוז אם היורו ימשיך לעלות הרי זה ברור שכלכלת היורו תיכנס למשבר ומדינות באירופה יפשטו את הרגל מטבע יורו חזק רע לאירופה כמו שהשקל שלנו המטבע הכי חזק בעולם פוגע ויפגע בכלכלה שלנו והרבה מפעלים יסגרו ונגמר תוצרת כחול לבן לצערי הרב
  • 3.
    נ 20/07/2017 16:23
    הגב לתגובה זו
    לספסד את דרום אירופה (איטליה ספרד פורטוגל וצרפת ) הוא פשיסט שמתהמר במעמד הביניים . כן ,גם היקוזה אינה קוטלת קנים. אך להם יש אינטרס לצמצם את החוב הממשלתי שלהם כמה שיותר .זה המחיר הפייק ניוז של הפד. כשהציבור בעולם יבין זאת ,יהיה כבר מאוחר . כל האינטרסנטים הצבועים מוזמנים לתת לייק אדום
  • 2.
    מטורף לגמרי (ל"ת)
    מגן הציבור 20/07/2017 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מריו 20/07/2017 11:22
    הגב לתגובה זו
    ה
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

בואינג 787 אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

מינהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית (FAA) הציע לקנוס את חברת בואינג בסכום כולל של 3,139,319 דולר בגין הפרות בטיחות בין ספטמבר 2023 לפברואר 2024. הרגולטור ציין כי הקנס קשור לתקרית מעוף דלת הפלאג במהלך טיסה של אלסקה איירליינס בינואר 2024, כמו גם ל"מאות הפרות מערכת איכות" במפעל 737 של בואינג ברנטון, וושינגטון, ובמפעל 737 של קבלן המשנה שלה, Spirit AeroSystems, בוויצ'יטה, קנזס.

 

ה-FAA הוסיף כי הוא גם הגיע למסקנה כי החברה "הציגה שני מטוסים שאינם כשירים לטיסה ל-FAA לצורך אישורי כשירות אווירית ולא עמדה במערכת האיכות שלה" וכי על עובד בואינג הופעל לחץ על ידי מנהליו לחתום על מטוס 737-MAX למרות ש"קבע שהמטוס אינו עומד בתקנים הרלוונטיים". כתוצאה מכל הבעיות הללו, הרגולטור בחר בקנס האזרחי המקסימלי, ונתן לבואינג 30 יום לאחר קבלת מכתבה להגיב.

 

במטוס 737, במיוחד בדגמים החדשים יותר מסוג 737 MAX 9, קיימת "דלת פלאג" לצרכי תחזוקה, אשר יכולה להישבר ולהינתק מהגוף במקרה של הרכבה לא נכונה, כפי שקרה בתקרית מפורסמת של אלסקה איירליינס בינואר 2024. תקלה זו, שהובילה לתחקור נרחב על ידי ה-  FAA והNTSB חשפה ליקויים בהרכבה וגרמה לקרקוע זמני של מטוסי הדגם, עם השלכות על בטיחות הטיסה והמוניטין של בואינג

 תקלת דלת הפלאג במטוס 737-9 מקס עלתה לבואינג 31 מיליארד דולר ונגרמו גם נזקים לחברות התעופה אלסקה ונוספות עקב קרקוע המטוסים לבדיקות וחקר התקלה ותיקונה.

 אמנם הפעם הוטל הקנס האזרחי המקסימלי האפשרי בשיעור 3.1  מיליון דולר, אך הקנס הינו מזערי לחברה בסדר גודל של בואינג ואינו משקף את העובדה כי אותן מאות הפרות הבטיחות והאיכות ותקלת דלת הפלאג יכלו לסכן את חיי הנוסעים.