דריכות בשווקים: אלו האירועים הקריטיים השבוע - תחזיקו חזק

הצמיחה בסין ועדכון הריבית האירופה ירכזו את מירב תשומת הלב - אך השווקים יושפעו משלל אירועים נוספים 
גיא ארז | (8)
נושאים בכתבה עולם

שבועיים בתוך 2016, וכשהשווקים מדממים עם ירידות גלובאליות של כ-10% מתחילת השנה, שבוע המסחר השלישי של 2016 ייפתח מחר (ללא ארה"ב, בשל 'יום מרטין לותר קינג') בציפייה למספר נתונים אירועים מסביב לעולם וכאשר מחיר הנפט ימשיך לרכז עניין.

הנתון המרכזי הראשון יגיע, איך לא, מכיוון סין: ביום שלישי בשעה 4:00 בבוקר (שעון ישראל) יפורסם נתון התמ"ג בסין, כאשר הסוחרים ברחבי העולם חוששים מנתון נמוך מהתחזיות, שיצביע על צמיחה איטית מהצפוי בקטר של הכלכלה העולמית. צפי הכלכלנים עומד על נתון צמיחה שנתי של 6.9%. ראש ממשלת סין כבר יצא ב'ספוילר' לנתון זה, והצהיר כי נתון הצמיחה יעמוד על "כמעט 7%". נתון נמוך מכך לא רק שיפגע באמינות ראש הממשלה הסיני, אלא גם עשוי להכניס את השווקים לטלטלה נוספת.

נתון מרכזי נוסף עבור הבורסות יתרחש ביום חמישי בשעה 14:45 (שעון ישראל), כשנגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, יקבע את שיעור הריבית בגוש האירו, וכן את שיעור הריבית על הפקדונות. צפי הכלכלנים עומד על השארת הריביות ללא שינוי, ודראגי יגיב בין היתר לנתון הצמיחה החזק שרשמה גרמניה, הכלכלה החזקה ביבשת (פורסם בשבוע שעבר), שצמחה מעבר לצפוי - והקפיצה את מטבע האירו. לאחר החלטת הריבית תתקיים מסיבת עיתונאים - והסוחרים יבחנו כל מילה של הנגיד האירופי, בניסיון להבין את החלטותיו העתידיות לגבי תכנית הרכישה של הבנק.

אירועים נוספים השבוע:

ביום שלישי יפורסמו מדד הסנטימנט הכלכלי של ZEW בגרמניה, כמו גם מדד המחירים לצרכן בגוש היורו כולו. לשני אירועים אלו תהיה השעה על החלטת דראגי (יומיים אחר"כ) לגבי שיעורי הריבית - ומכאן תהיה להם גם השפעה על מטבע האירו.

ביום רביעי יפורסמו נתון אישורי הבנייה בארה"ב, כמו גם מדד המחירים לצרכן שם - ויצביעו על המגמה בה נמצאת הכלכלה האמריקנית.

ביום שישי יפורסם בגרמניה מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור במדינה, ובארה"ב יפורסם נתון מכירות הבתים.

ומעבר לשלל הנתונים, הנפט צפוי להמשיך לרכז עניין וכבר מחר בבוקר נראה את תגובת השווקים להסרת הסנקציות למרות שהדבר ברובו הגדול כבר היה מגולם. השאלה הגדולה לטווח הקצר היא האם מחיר הנפט ישאר מתחת ל-30 דולר או יצליח לקפוץ חזרה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מניית אל על סוס מת (ל"ת)
    יוסי 18/01/2016 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סוסו 18/01/2016 07:56
    הגב לתגובה זו
    אני והחברה שלי מחזיקים אחד לשני חזק חזק..
  • 4.
    הממליץ הלאומי 18/01/2016 01:07
    הגב לתגובה זו
    קודם כל שלום לכל מי שקורא.אני ממליץ בחום על מניית אל על מנייה מוצלחת כזו איו בתל אביב 100 אני כרגע לא בפנים אבל מחר נכנס בכל הכוח.שימו לב שלאל על יש המלצות לשער 450 וזה כאשר הנפט היה במחיר 50 דולר לחבית.הנפט יורד במעלית ומושקעי אל על יהנו מכך.בנוסף על הפרק שיתוף פעולה עם ישראייר ורכישות לחברה.תקנו ממליץ בחום!!
  • כמה שיותר גבוה. כשיש מפולת זה יותר כואב (ל"ת)
    רציו 18/01/2016 08:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Jr 17/01/2016 20:44
    הגב לתגובה זו
    המפולת נימשכת לא להתפתות.
  • 2.
    רם 17/01/2016 17:34
    הגב לתגובה זו
    לפני המפולת הבאה :)
  • 1.
    שכחתם את אירן חחח נפט צולל חזק!!!!! (ל"ת)
    אירן חביבי 17/01/2016 16:51
    הגב לתגובה זו
  • Amirbond 17/01/2016 19:00
    הגב לתגובה זו
    הגענו למינימום מכאן והלאה רק יעלה אך אמר הפרופסור גורביץ הגאון 70 דולר המנחש הלאומי של ישראל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.