על הסכנות שבקבוצת רכישה: להלן מספר דוגמאות קונקרטיות

עוה"ד דוד לוי סוקר את ההתפתחות שהובילה לפריחתן של קבוצות הרכישה ואת הסכנות הטמונות בכך
דוד לוי |

במהלך קיומה של מדינת ישראל פעלו הן הכנסת והן בתי המשפט להגן על השקעתם של רוכשי דירות במדינת ישראל. אבן הדרך הבולטת ביותר בתחום זה הייתה חקיקתו של חוק המכר (דירות) תשל"ג ? 1973.

חוק המכר על תיקוניו החוזרים והנשנים נועד להעניק לרוכש דירה במדינת ישראל בטחון בשני נושאים מרכזיים. האחד, להבטיח כי סכום ההשקעה בדירה לא ירד לטמיון. והנושא השני , שתהיה התאמה בין תאור הדירה שהובטח לזה שסופק בפועל.

בהמשך פעלו הן בתי המשפט והן הכנסת לבסס, לפרט ולעגן את שני הנושאים הללו כדי להבטיח את זכויותיהם של רוכשי הדירות. בתי המשפט מצידם החילו חובת אחריות מוגברת על קבלן בכל הקשור לתיאור הדירה והתאמתה למפרט עפ"י חוק המכר. הכנסת מצידה התמקדה בין היתר בקביעת התאמה בין התקדמות הליכי הבניה לבין זכותו של הקבלן לקבל תשלומים ע"ח הדירה הנרכשת וכמו כן בהבטחת השקעתם של רוכשי דירות במקרה של פשיטת רגל.

ההתפתחות וההתקדמות שעשה שוק הדיור למגורים בארץ אינו רק פועל יוצא של פעולותיהם של הכנסת ובתי המשפט אלא גם של ההתמקצעות של כל הגורמים המעורבים בענף ובעיקר של הקבלנים עצמם. כך למשל שרשת פשיטות הרגל של קבלנים שונים בשלושים השנים האחרונות ובהם גינדי, שכטר, ברנוביץ, רובננקו , פריצקר , חפציבה ועוד(רשימה חלקית ומקרית בלבד).

כל אלה שימשו בית ספר לכל העוסקים בענף. נראה שכל הפעילים בענף למדו בדרך הקשה ובמשך שנים ארוכות לשמור על האיזון העדין שבין הרצון להגדיל את רווחי החברה הקבלנית לבין החובה לספק את הדירות במועד ובאיכות הראויה.

אין ספק שהגדלת והגברת האחריות על החברות הקבלניות היה בהן לייקר את הדירות. ואולם כל עוד מובטחים כספי הרוכש ומאידך איכות הבנייה נשמרת כי אז נותר לממשלה להתמודד בימים אלו עם עליית מחירי הדירות בישראל ולפעול בדרכים יצירתיות לנסות ולהשפיע על הוזלת מחירי הדירות.

קבוצות רכישה ? דרכו של המגזר הפרטי להוזלת מחירי הדירות

כפי שקורה בדרך כלל, המגזר הפרטי הגיב מהר יותר מהממשלה על הצורך שנוצר בשוק הנדל"ן להוזלת מחירי הדירות וזאת באמצעות הקמה סיטונאית של קבוצות רכישה.

השיטה של היזמים הייתה מאוד פשוטה. התנתקות מהחובות הקיימות בחוק מכר דירות וזאת באמצעות הפיכת הרוכשים ליזמים. על אף שמדובר בפיקציה לשמה שכן 50 או 100 או 200 רוכשים אינם לא יזמים ולא קבלנים הרי שבאופן הזה, לא קיימת עוד החובה לספק את הדירה. לא קיימת חובה לספק איכות בניה ולא קיים מועד לאספקת הדירה.

משסולקו כל דרישות הסף הקיימות בחוק מכר דירות נסללה הדרך לכאורה להוזלת מחירי הדירות. אמרנו "לכאורה" , משום שלדעתנו , הדרך שנסללה הייתה למעשה הדרך לסילוק תנאי סף פיננסים, כלכליים ומקצועיים לכניסתם של יזמים חדשים וצעירים לענף יזמות הבניה.

באופן הזה החלו קבוצות הרכישה לצוץ כמו פיטריות לאחר הגשם. כל מה שצריך יזם צעיר וחסר ניסיון לחלוטין לעשות הוא:

א. לקבל אופציה לקרקע.

ב. לקבוע מחיר משוער לדירה שחייב להיות על הצד הנמוך ביותר.

ג. לערוך הדמיה לפרויקט.

מכאן סלולה דרכו של הפרויקט להצלחה. האומנם כך?

כאשר תאלץ קבוצת הרכישה להתמודד עם קבלן ביצוע שפשט את הרגל האם העדר יכולתו המקצועית של היזם והעדר ניסיונו יסייעו בהתמודדות עם מצב זה? כאשר מדובר בניהול מו"מ או מאבקים משפטיים של קבוצת הרכישה עם קבלני משנה בעלי ניסיון עשיר, האם העדר חוסנו הכלכלי והעדר כל ניסיון מקצועי של היזם יסייעו לקבוצת הרכישה או יפגעו בה?

משנקבע ע"י היזם מחיר דירה משוער, בלתי מחייב ועל הצד הנמוך(משיקולי קדום מכירות) כי אז דרכו של הפרויקט מלכתחילה לא תהיה "סוגה בשושנים". ראשית היזם קיבל את עמלתו כבר בתחילת הדרך ושכרו אינו תלוי עוד בהתקדמות הפרויקט או בהצלחתו(כפי שקיים בחוק מכר דירות).

שנית, קבוצת הרכישה בבואה להתאים את מחירי התשומות במהלך הבניה למחיר שנקבע מראש ע"י היזם עלולה לבצע החלטות שגויות המבוססות על חוסר ניסיון וחוסר מקצועיות.

כך למשל באחד הפרויקטים שנבנו לאחרונה בצפון ת"א ע"י קבוצת רכישה המליצו שני יועצי קרקע מובילים על בניית כלונסאות לבנין בעומק 40 מ"ר (עומק חריג שנבע בשל הקירבה לירקון מתוך חשש ליציבות הבניין). אלא שבניה כזו הייתה גורמת לחריגה ממחיר הדירה המשוער, ולפיכך החליטה קבוצת הרכישה להחליף את יועצי הקרקע ביועץ קרקע אחר אשר הסכים לאשר את בניית הכלונסאות בעומק 20 מ"ר בלבד.

או למשל בתחום של בניית עמודי בטון בבניין. בעוד חוק המכר דורש סימון של כל העמודים בשלב גמר השלד, אין הדבר מחייב את קבוצת הרכישה שכן החוק אינו חל לגביה, ולפיכך מספר העמודים נקבע ע"י קבוצת הרכישה, ולא תמיד משקולים מקצועיים.

מעבר לכך, איזה תמריץ יש ליזם להתמודד עם בעיות במהלך הבניה, לרבות מאבקים משפטיים עם קבלני משנה , פשיטות רגל, אי עמידה בהתחייבויות , כאשר הוא קיבל את שכרו מראש?

את התוצאות של מצב אנומלי זה, יש להניח, אנו נראה בשנים הקרובות ולמעשה אנו עדים כבר לסימני אזהרה ראשונים בשטח.

דרושה הסדרה דחופה בחקיקה של תחום קבוצות הרכישה

לפני שרוכשי דירות בקבוצות הרכישה יאבדו את מיטב כספם ולפני שיגרם אסון או נזק חמור לחברי קבוצות הרכישה נדרש משרד השיכון לפעול באופן מיידי להסדרת התחום בחקיקה.

בין היתר יש להחיל על קבוצות הרכישה את חוק מכר דירות בכל הנוגע לאופן הבניה ואיכותה. יש לקבוע כי שכרו של יזם ישולם ע"פ התקדמות הליכי הבניה ולא מראש , כמו כן יש להציב תנאי סף מקצועיים ופיננסים לרבות ניסיון בהקמה וניהול פרויקטים , לכל היזמים המעוניינים להקים קבוצות רכישה.

עד שלא יוסדר הנושא, לדעתנו מהמר ציבור רוכשי הדירות בקבוצות רכישה על מיטב כספו.

עו"ד דוד לוי הינו הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.