סוחר מעו"ף: "מפתיחת המסחר נראה שמישהו פשוט לא נותן לשוק לרדת"

Bizportal מביא רשמים מחדרי המסחר הגדולים בארץ. סוחר בכיר אחר: "קיימת סברה שיש קרן גידור זרה שאכן מחזיקה את השוק"

מדד המעו"ף פתח את יום המסחר בעליות ואף נסחר בעלייה של 0.3% לפני שעבר לצד האדום וסגר לבסוף בעלייה חדה. טרם פתיחת המסחר הערכות בשוק היו לירידות שערים בתל אביב, זאת על רקע ירידה של 4.5% במדד ה-S&P 500 האמריקני. העובדה שמניית טבע, בעלת משקל של 9.5, הגיעה מוול סטריט עם פער ארביטראז' חיובי של 5% (בהמשך לפרסום הדוחות אתמול) ללא ספק תמכה במעו"ף אך מנגד מניית כיל, שהינה בעלת משקל זהה במעו"ף, הגיעה עם לחץ של מכירות.

Bizportal שוחח עם מספר מנהלי מסחר בארץ שביקשו להישאר בעילום שם ולבסוף קיבל התייחסות לנושא גם מזיו פניני, מנהל חדר המסחר של מגדל שוקי הון.

סוחר מעו"ף גדול: "נכון שמתחילת השנה אנחנו רואים את המדדים בארץ עולים ואת המדדים בחו"ל יורדים אבל היו לכך נסיבות, היום זה שונה. השוק היה צריך לפתוח בירידה של 1.5%-2% והוא פתח בעליות. אין לי ספק שיש כאן גוף שפשוט מחזיק את השוק. יש פה הרגשה חזקה של ויסות."

סוחר נוסף, אמר בשיחה עם Bizportal כי "הגעתי בבוקר והייתי מוכן לפתיחה בירידות שערים, אין ספק שמאוד הופתעתי מההתנהגות של מדד המעו"ף וקשה לי להסביר אותה כרגע". עם זאת, נציין כי בשוק יש סברה בימים האחרונים, לפיה פועלת פה קרן גידור זרה שמבצעת רכישות. סוחר אחר איתו שוחחנו אמר, כי "צריך לשים לב גם לעובדה שבאסיה לא ראינו ירידות חדות ולכן לא היה מקום לפאניקה הבוקר. באופן כללי, ירידות דרסטיות בוול סטריט לא בהכרח מצדיקות ירידות בשיעור דומה במקומות אחרים. אני שומע על יותר ויותר אנשים שעושים לונג על הניקיי ושורט אל הנאסד"ק".

זיו פניני: 3 קבוצות נותנות כרגע את הטון

פניני רואה את הדברים קצת אחרת, לדעתו מי שנותן את הטון בימים אלו הם 3 קבוצות: השחקנים הזרים, המשקיעים הגדולים המקומיים והספקונלטים. "הזרים מסתכלים על השוק הישראלי במונחים דולרים כך שמבחינתם מדד המעו"ף לא רק שלא עלה מתחילת השנה אלא אפילו ירד".

הדולר עלה מתחילת השנה בכ-10%, זה בזמן שהמעו"ף הוסיף לערכו 3.5%, כלומר בחישוב מהיר הזרים האמריקנים מופסדים כ-6%-7%.

בעניין המשקיעים הגדולים המקומיים, אומר פניני, כי "הם הורידו חשיפה עד סוף 2008 וכעת הם מעוניינים להגדיל מעת לעת את החשיפה דבר הנותן רוח גבית". בנוגע לקבוצת הספקולנטים, פניני גורס שהקבוצה ראתה כי השוק לא יורד בהתאם למגמה העולמית ולכן הלכה וביצעה פעולות ממונפות קצרות טווח (שורטים) וכעת היא "מקבלת את הירידות בברכה", דבר שלא יוצר לחץ כלפי מטה על המדדים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.