זהירות, בועה לפניך: פרייסליין בדרך ל-1,000 דולר, במהלך אדיר

מניית אתר המסחר האינטרנטי לא עוצרת. מאז 2006 השלימה עלייה של לא פחות מ-4000%, ואנליסטים מצפים להמשך העליות
ידידיה אפק |

האם זו תחילתה של בועת טכנולוגיה חדשה? מניית פרייסליין (סימול: PCLN) המריאה לרמה של 990 דולר בפתיחת יום המסחר האחרון (ו'), וננעלה במחיר של 969.9 דולר למניה, לאחר שפרסמה תוצאות רבעוניות טובות מהמצופה. אבל עם כל האופטימיות, בהאפינגטון פוסט חושבים שמדובר במניה כל כך מנופחת שהיא עלולה להתחיל בועה חדשה.

הקפיצה של פרייסליין לא התחילה השנה. חברת המסחר האינטרנטית שחולשת בין היתר על האתר Booking.com, הנפיקה מניות לראשונה בחודש מרץ 1999, כשכולם חשבו שמניות טכנולוגיה ואינטרנט ימשיכו לעלות ולא ירדו לעולם. תוך חודש מחיר המניה כמעט הכפיל את עצמו לרמת שיא של 974 דולר, אבל אז התפוצצה בועת הדוט קום והמניה צללה למחיר של 10 דולר בסוף שנת 2000. מאז ועד 2006 התקשתה המניה לעבור את רף 30 הדולר, ואז דברים התחילו להשתנות.

מאז ינואר 2006 ועד היום השלימה המניה מהלך של 4124%, כשהמשבר הגדול שפקד את שוק המניות העולמי ב-2008 דגדג אותה מעט אבל לא מנע את המשך העליות. בחמש השנים האחרונות המניה טיפסה 914%, בזמן שה-S&P 500 הוסיף 30.5%.

הנתון המדהים הוא שאף מניה בהיסטוריה של מדד ה-S&P 500, שכולל את מניית פרייסליין, לא עברה את המחיר של 1000 דולר. וזה כולל מניות כמו אפל (סימול: AAPL) וגוגל (סימול: GOOG), שבשיאן עברו במעט את רף ה-900 דולר. לפי נתוני טומסון רויטרס, מחיר היעד הממוצע שנותנים אנליסטים למניה עוד יותר גבוה - 1,105 דולר, כשהמחיר האופטימי ביותר עומד על 1,200 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.