יו"ר ריט 1: "הנדל"ן המניב בישראל יושפע לרעה במקרה של מיתון - המינוף הנמוך של קרנות הריט יעמוד לזכותן"
לקראת תיקון חוק הריט, דרור גד מתריע מפני אפליה בחוק ומסמן את היתרונת של המרת נכסים למניות
יוזמת התיקון לחוק קרנות הריט, שבאה לקדם את ההשקעות בפרויקטים של דיור להשכרה, צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בעוד כשבועיים. שינוי החוק עשוי להוביל לכניסת קרנות ריט נוספות לשוק ההשכרה ארוכת הטווח. המטרה היא הפניית משקיעים לקרנות במקום לנדל"ן במגורים, ואולי כך לצנן במעט את שוק הדיור. השינויים בחוק נועדו לשחרר את החסמים המרכזיים שמונעים מקרנות ריט נוספות להתרומם.
חלק ניכר מהעלייה במחירי הנדל"ן מיוחס למשקיעים פרטיים שראו ברכישת דירות יעד מועדף. קרנות הריט מהוות אלטרנטיבת השקעה למשקיעים, וזאת תוך סיכון נמוך יותר, שכן קרן הריט מפוזרת יותר ומדובר בנכסים להשכרה ללא צורך בתפעול ותחזוקה.
שינוי החוק שנידון בוועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן, נועד גם לפתח את שוק ההשכרה לטווח ארוך בישראל, שוק שמצוי כרגע בתהליכי התעוררות ראשוניים במסגרת 'דירה להשכיר' - החברה הממשלתית לדיור והשכרה. למעשה, כיום פועל השוק על בסיס משקיעי נדל"ן פרטיים, שרוכשים דירות ומשכירים אותן. בעולם המערבי לעומת זאת, קרנות הריט לוקחות חלק מרכזי בשוק. משכך, קידום קרנות הריט בישראל עשוי לסייע בפיתוח שוק ההשכרה לטווח ארוך.
עם זאת, דרור גד, יו"ר ריט 1 0.04% , מסביר בשיחה עם Bizportal כי הדבר לא צפוי להתרחש כל כך מהר: "הרצון לפתיחת קרנות חדשות קיים, ואני יודע על כאלה שמתארגנים לכך. מנגד, אין כרגע מתחמים קיימים של דיור להשכרה ולכן זה עשוי לקחת זמן מבחינת ההשפעות על הציבור. גם אם יתחילו לרכוש קרקעות עד שנראה נכסים עומדים להשכרה ייקח לפחות ארבע שנים".
- הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
- לראשונה בישראל יוסדר מקצוע ייעוץ המשכנתאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינויים המסתמנים בחוק קרנות הריט עוסקים במספר מישורים, וביניהם פטור ממע"מ במקרה של רכישת נכסים מגופים פרטיים שיוסטו לטובת הקרן. בנוסף, במקרה של העברת נכסים לקרן, מס השבח במכירה יידחה למועד מימוש המניות. כיום קרנות ריט יכולות לרכוש אך ורק נכסים ולא איגודי מקרקעין, וגם כאן השינוי יאפשר זאת.
גד מסביר את השינויים הצפויים: "החוק כרגע כולל שלושה חלקים עיקריים, האחד לנסות ולתת הטבות לקרנות ריט שיעסקו בדירות למגורים להשכרה לטווח ארוך. החלק השני דן בנושא של השליטה בקרנות, שכן עד כה לא היה ניתן שיהיה בעל שליטה וכרגע דנים בנושא. שלישית, דחיית מס השבח למי שיכניס נכסים לריט תמורת מניות. המחשבה נכונה ואני מקווה שהיא תצליח, בארה"ב ישנן קרנות ריט שעוסקות במגורים ומדובר בקרנות גדולות וסקטור שלם ומשמעותי".
לא הכל ורוד, וגד מסמן את החסרונות בהצעת החוק: "הבעייתיות בתזכיר החוק המוצע הינו במרכיב השליטה והפיכתו לכזה שאינו מקובל בעולם. המצב הינו שרוצים למשוך בעלי נכסים נוכחיים להקים קרנות ריט חדשות על בסיס נכסים קיימים ובכך תתאפשר לאותם בעלי נכסים שליטה ארוכה בקרן עד 3 שנים. במרבית המקומות בעולם אין בעל שליטה לקרנות ריט והמניות הן של הציבור".
- האם פרויקט הפינוי-בינוי הענק בבית שמש יבטיח את הגיוון של האוכלוסיה בעיר?
- פטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
"יש להבין כי הצעת החוק מאפשרת לאדם להעביר את הנכסים שבבעלותו לקרן תמורת קבלת מניות בה ולדחות את תשלום מס השבח על הנכסים שהועברו עד למועד מימוש המניות שהונפקו או מימוש הנכסים. החשש הגדול שלנו הוא מהשלב שבו בעלי השליטה יקימו ריט ויעבירו את נכסיהם ביוקר תוך שמירת השליטה וקבלת הטבות מס, והמחיר יתגלגל לציבור המשקיעים".
וזה לא הכל. גד מתריע מפני אפליה בהצעת החוק: "נושא בעייתי הינו נכסים תמורת מניות המכיל אלמנט אפליה בהצעת החוק הנוכחית שלא מאפשרים להזרים נכסים לקרן ריט קיימת תמורת מניות באותם תנאי המיסוי שהחוק החדש מאפשר. רק אדם עם היקף נכסים של 200 מיליון יוכל להמירם למניות בהקמת קרן ריט ואילו אדם עם נכס בערך של כ-50 מיליון לא יוכל להפכו למניות ריט ויש בכך אלמנט מפלה".
מדוע אין כמות משקיעים בקרנות ריט כמו בנדל"ן למגורים?
"אנשים מבינים כי המשמעות של השקעה בנדל"ן היא רכישת דירה וזוהי למעשה התרבות בישראל. קרנות ריט הינן חדשות בישראל, בהשוואה לארה"ב ששם הקרנות פעילות כבר 60 שנה. רמת התפוצה בישראל שונה לחלוטין בהתייחסות לדירות בכלל ודירות להשקעה בפרט. לא חושב שאנשים חשופים לאופציה של השקעה בריט. כמו כן, הקרנות בישראל עוסקות רק בנדל"ן מניב ומסחרי ולא למגורים. זאת משום שהתשואה במגורים היא כמחצית מאשר בסקטורים האחרים".
השקעה בריט זהה להשקעה בנדל"ן מניב?
"אנשים פרטיים משקיעים יותר ויותר בקרנות ריט ברגע שהם מבינים כי מדובר בהשקעה הדומה לנדל"ן מניב. החוק של הריטים ממוקד; נדל"ן מניב, פעילות שעיקרה בישראל - מקסימום 25% השקעה בחו"ל וקבלת דיבידנד. כמו כן, לא יהיה יותר מ-60% חוב במאזן הנכסים ולכן שיעור המינוף הוא מוגבל. ארבעת החוקים האלה מתחברים למשוואה המאפשרת נדל"ן מניב בסיכון נמוך, כאשר החוק החמישי אומר שקרנות ריט בישראל לא יהיה בהן בעל שליטה, לא רק שאדם אחד לא יחזיק 50% אלא גם 5 אנשים לא יחזיקו 50% (Five or fewer rule REIT)".
מהן ההשפעות של התרחבות שוק המשרדים והטענות לאפשרות של היצף בשוק על קרנות הריט?
"אני לא יודע מה יהיו ההשלכות בעתיד ואנחנו כריט 1 פחות מושפעים מכך בגלל פיזור נכסים גיאוגרפים, ומבני משרדים מהווים רק כמחצית התיק ומרביתם אינם בת"א".
- 2.שכח להזכיר 50% מס מהדיבידנדים=בריחת משקיעים (ל"ת)ותשואה מינימלית 01/03/2016 16:45הגב לתגובה זו
- 1.משקיע מאוכזב 01/03/2016 16:28הגב לתגובה זוהמס על דיוידנד או רווח הון במכירת מניות ריט גבוה בהרבה מ- 25% מה שמוריד בהרבה את כדאיות ההשקעה למשקיעים פרטיים
אספת דיירים (X)כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים
דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה.
טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין
במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש.
בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.
בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש. זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה, הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.
בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה.
מה מייקר את דמי הוועד
הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.
הדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיותהאם פרויקט הפינוי-בינוי הענק בבית שמש יבטיח את הגיוון של האוכלוסיה בעיר?
הוועדה המחוזית אישרה את פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר בבית שמש ואחד מהגדולים בארץ, הכולל 3,467 יח"ד ומודל "בינוי-פינוי" חדשני; התוכנית, המשתרעת על 152 דונם בשכונת גבעת שרת, תחליף 486 יחידות דיור ישנות ומסוכנות; בא כוח הדיירים, עו"ד אברהם בבג'נוב:
״בתוך שנה וחצי ייצא לפועל שלב א'״
ועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים קיבלה החלטה היסטורית, ובזמן שיא כשהפקידה לאישור סופי את תוכנית הענק הממוקמת בשכונה הוותיקה גבעת שרת בדרום-מערב העיר - בין רחובות הנרקיס והרקפת. תוכנית הנרקיס היא פרויקט פינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר, והיא עתידה לחולל מהפך תכנוני, חברתי וסביבתי.
התכנית הזאת מעבר להיקפה העצום יכולה גם לתרום לגיוון האוכלוסיה בעיר. התכנית מבוצעת בחלק הישן של העיר, איזור שמאוכלס ברובו על ידי אוכלוסיית המגזר החילוני או הדתי בשונה מרמות א׳, ב׳, ג׳ וד׳ שמאוכלסות ברובן על ידי חרדים. בנוסף, בניה לגובה, כמו שהתכנית הזאת מתעדת להיות, היא דרך נוספת לעצב צביון של שכונות בגלל שחלק מבני המגזר, בעיקר חסידים וליטאים אינם סומכים על ההיתר להשתמש במעליות שבת ומשכך בוחרים לגור בבניינים בעלי קומות לא גבוהים במיוחד, סביב 4-5 קומות כאלו שהטיפוס אליהן במהלך השבת הוא נסבל ואפשרי.
הצורך הדחוף בקידום הפרויקט נבע מחשיבות ציבורית ותכנונית גבוהה, לאור מצבם הירוד של מבני השיכון הקיימים בשטח של 152 דונם, המכילים כ-486 יחידות דיור. חלק ממבנים אלו אף הוכרזו כמסוכנים ופונו מדיירים, דבר שהאיץ את הצורך במציאת פתרון יסודי ומהיר. וכך, תוך שנתיים מההגעה לרוב הדרוש אושרה התב"ע של היזם גולדן ישראל על ידי הועדה המחוזית.
מודל מימוש חדשני
בינוי-פינוי באמצעות "מגרש חלוץ" על מנת להבטיח את ישימותה הכלכלית של התוכנית ולצמצם
ככל הניתן את הפגיעה באיכות חייהם של הדיירים הוותיקים, אישרה הוועדה מודל מימוש ייחודי של "בינוי-פינוי". מתווה זה יתאפשר על ידי שימוש ב"מגרש חלוץ"– קרקע פנויה בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכללת בתחום התכנית. מודל זה יאפשר לדיירים לעבור ישירות מדירתם הישנה
לדירה החדשה שתוקם בשלב הראשון במגרש החלוץ, תוך הימנעות ממעבר כפול וממגורים זמניים מחוץ למתחם. השימוש במגרש החלוץ גם מסייע להפחתת היקפי הבינוי הנדרשים לישימות כלכלית בפרויקט מורכב זה.
- בית שמש - 2,600 דירות חדשות; צמיחה דמוגרפית מהירה, שוק נדל"ן בר השגה
- בית שמש צמחה בהכנסות אבל שורת הרווח נשחקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת התוכנית יפונו וייהרסו המבנים הקיימים ובמקומם יוקמו
3,467 יחידות דיור חדשות בבנייה חדשה ואיכותית המשלבת מגדלים עד 40 קומות עם מבנים מרקמיים, לצד הקמת שני בתי ספר חדשים ופיתוח תשתיות ציבוריות מלאות. הגישה התכנונית החדשנית מאפשרת שילוב של שני טיפוסי בינוי עיקריים: האחד הוא בנייה מגדלית: מגדלי מגורים גבוהים במיוחד,
אשר יגיעו לגובה של עד כ-40 קומות (לפחות 145 מטרים), והשני הוא בינוי מרקמי, עם מבני מגורים בגובה נמוך יותר של עד 10 קומות, המשתלבים עם הרקמה העירונית הוותיקה.
