הבחירות בארה"ב בראי הכלכלה: מה צפוי בשווקים ביום שאחרי?

גיל הוד, מומחה לשווקים עולמיים ויועץ לחברות בינ"ל, על הבחירות הקרבות בארה"ב ועל ההשפעות שלהן על השווקים
גיל הוד |

קמפיין הבחירות בארצות הברית תפס בשבוע האחרון תאוצה עם פרסומם של סקרים עדכניים המצביעים על מירוץ ראש בראש בין המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון לבין המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. השווקים הגיבו לנתונים הללו בירידות שערים במניות ובאג"ח ובמקביל נחלש הדולר מול מספר מטבעות מרכזיים.

עלינו לזכור כי התנודות בשווקים לקראת הבחירות בארה"ב ב-8 בנובמבר מונעות מתדמית וסטיגמה אשר כל אחד מהמחנות, דמוקרטי ורפובליקני, יוצרים אחד כנגד השני. לכן, אנסה להתמקד בקצרה במספר נושאים כלכליים אשר ישפיעו על כולנו ביום שאחרי.

ארה"ב נושאת על גבה גירעון כבד, מצבה של הכלכלה האמריקאית לא פשוט והיא צוברת גירעון של עשרות מיליארדי דולרים מדי חודש. בדרך כלל גירעון ממומן על ידי העלאת מיסים, מהלך שהוא כידוע אינו פופולרי. הגירעון הוא אבן יסוד בדיון על הכלכלה בארה"ב ביום שאחרי הבחירות מכיוון ששני המועמדים מציגים דרכים שונות להניע צמיחה, תוך שהם מתעלמים מהצורך הדחוף בטיפול בגירעון.

שני המועמדים חלוקים גם בנושא ההגירה כאשר קלינטון מעוניינת להמשיך במדיניות ההגירה הקיימת תוך תיקונים קלים ואילו טראמפ דוגל הצהרתית בסגירת האפשרות להגר לארה"ב. נושא ההגירה משמעותי לכלכלת ארה"ב בשל התפישה הרווחת שהגירה מביאה למאזן כלכלי חיובי בעצם גידול האוכלוסייה והצריכה שבאה בעקבותיה.

בנושא המיסוי, קלינטון מעוניינת בהעלאת מס החברות במקביל להעלאת מס לעשירון העליון. טראמפ לעומתה דוגל בהפחתת מס החברות והורדת מדרגות המס לכלל האזרחים. ניתן לראות שבעוד קלינטון נוקטת קו שמרני תוך ניסיון להגדיל במעט את הכנסות המדינה ממסים, תפישתו של טראמפ היא שהורדת מיסים, חסימת הגירה והעלאת מכסים תביא לתאוצה כלכלית והעלאת שכר ואלו בתורן יתרמו לצמיחה ולגביית מיסים נאה. 

שתי הגישות אינן מטפלות בבעיית הגירעון ואינן שמות אותו כיעד, ככל הנראה מהחשש להצהיר על צעדים שאינם אהודים על הציבור. המועמדים ממקדים תשומת לב לסקטורים שלטעמם ישרתו את קהל הבוחרים, בהיבט הצרכני ובהיבט הצמיחה הכלכלית.

ימשיכו את דרכו של אובמה?

קלינטון הצהירה שתתמוך ותפתח את חוק ביטוח הבריאות הממלכתי, מהלך שבו החל הנשיא הנוכחי, ברק אובמה. נגזרת של קידום והעמקת חוק ביטוח הבריאות הממלכתי הינה קידום התרופות הגנריות ובמקביל החלת פיקוח על מחירי תרופות המקור (אתיות) לאור החירות שנטלו לעצמן חברות התרופות בהעלאות תכופות וניכרות של מחירי תרופות להן קהל לקוחות שבוי. טראמפ לעומתה, קורא לביטול החוק פשוטו כמשמעו. מובן מאליו שסקטור יצרניות התרופות כמרקחה ובחירתה של קלינטון לנשיאות תגרום למיני פאניקה בסקטור.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בסקטור הביטחוני בארה"ב יודעים כי בחירה אפשרית של טראמפ לנשיא תביא להגדלה ניכרת בתקציב הביטחון בעוד קלינטון מבשרת המשכיות סבירה. טראמפ, המעוניין להחזיר עטרה ליושנה בה ארה"ב "משליטה סדר" ברחבי העולם ומחזירה לידיה הלכה למעשה את ההגמוניה הגלובלי , זקוק לאמצעים כגון נושאות מטוסים חדשות, מטוסים וכיוב' והתעשייה הבטחונית תזכה לעדנה. יש לזכור כי הפניית תקציב לתעשיה הבטחונית המסורתית תשרת מטרה נוספת של טראמפ והיא החייאת אמריקה העובדת, שמשמעותה פריחת כל אותן מדינות, ערים ועובדים בתעשיות הכבדות, ליבה הפועם של אמריקה הישנה.

ציינתי ששני המועמדים מצהירים על מחויבותם ליצירת צמיחה כלכלית ובנושא מרכזי אחד הם מסכימים: פיתוח התשתיות בארה"ב. הזרמת כספים מתקציב המדינה בהיקף של מאות מיליארדי דולרים לטובת תשתיות הינה נוסחה ותיקה ליצירת תנופה כלכלית וצמיחה. השקעה בתשתית גם מבטיחה בסיס איתן לצמיחה ממושכת תוך הנגשת אזורים למסחר, בניית פלטפורמה לתעשייה ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.