מתחברת למערב: סין מצטרפת למועדון המטבע האקסקלוסיבי
בשנים האחרונות העולם עובר שינויים רבים מבחינה כלכלית, פוליטית ואף דתית, וישנן פרשנויות שונות מכל כיוון ותחום. לטעמי, אחד הגורמים המשפיעים ביותר בשנים האחרונות, אשר יהפוך לשחקן מרכזי ודומיננטי יותר ויותר בכל תחום ותחום באופן הדרגתי, זו סין. כולם יודעים שכוח כלכלי וכוח פוליטי הם זיווג רב עוצמה המוליד מעצמות אשר השפעתן על האנושות הינה מכרעת לרוב.
לעיתים השינויים הגדולים באים לידי ביטוי במעשים קטנים אשר נעלמים מעיני רוב. לדעתי, שינוי כזה קרה ממש עכשיו, ומצריך מעקב מקרוב הן מבחינת שוק המניות הסיני שחווה רכבית הרים תשואתית ועשוי לשוב להיות אטרקציה מרכזית בפארק השעשועים המוניטארי העולמי והן מבחינה מדינית ותרבותית. ומכאן, פנינו ל-SDR.
Special Drawing Rights - סל מטבעות שנועד לשמש את המעצמות הגדולות בעולם, בין היתר, כמקור הלוואות זול במיוחד ביחס לאלטרנטיביות במצבים מסוימים. הוא אינו נגיש לכל מבקש, ומחושב על בסיס כל המטבעות החברים בו.
ב-30 השנים האחרונות, רק פעם אחת חל שינוי חברות במועדון האקסקלוסיבי הבינלאומי. בשנת 1999, אז החליף האירו את המארק הגרמני והפרנק הצרפתי. ללא התחשבות בשינוי טכני זה, ניתן לומר כי ארבעת המטבעות המובילים בעולם (אירו, ליש"ט, ין יפני, דולר אמריקני) למעשה שלטו בסל ה-SDR מאז שנת 1973, בה נזנח הזהב כבסיס על ידי קרן המטבע העולמי (IMF).
- סין מרחיבה את התמיכה ביואן באמצעות הנפקת שיא של אג"ח בהונג קונג
- מכה ליואן: החברות הסיניות יחלקו 13 מיליארד דולר כדיבידנד ברבעון הראשון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לחובבי הפוקר אפשר לומר שבשולחן של ארבעה שחקנים שמשחקים שעות התיישב שחקן חדש עם כמות גדולה של צ'יפים, ועכשיו, המשחק צפוי להשתנות מעט. יש לציין שסין אינה עומדת בכל הקריטריונים שמכתיב ה-IMF לחברות ב-SDR. אולם, השימוש ביואן הולך וגובר וכן מניח הדעת בהחלט בכל הקשור ל-IMF.
חלקו של היואן בכמות התשלום הבינלאומית עולה בהתמדה ועומד על כ-2.5%, כשבתחילת השנה עמד השיעור על 2.17% ובתחילת 2014 עמד על כ0.63%. התקדמות מטאורית לכל הדעות. בדרך למעלה חלף בקלילות מעל הדולר האוסטרלי, הקנדי ולאחרונה הין היפני. כשמעליו ניצבים כאמור, הליש"ט, האירו והדולר האמריקני עם 7.9%, 28.5% ו-44.7% בהתאמה.
הסעיף העיקרי בו היואן אינו עומד בקריטריונים של הIMF הוא שקיפות הדיווחים על רזרבות המטבע של סין, הבא לידי ביטוי למשל בהצמדה של היואן לדולר האמריקני ביחס של 6.2 ל-1 במשך כשנתיים עד לאוגוסט האחרון - מאמץ אשר עלה לסינים במעל לשמינית מיתרות המט"ח הדולריות שלהם, עד אשר החליטו להוריד את שווי היואן לעומת הדולר האמריקני ליחס של 6.4 ל-1 בשתי פעימות.
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מבחינת הסינים, מדובר בצעד לגיטימי לעבר שוק מט"ח חופשי יותר במקביל לשיפור בשקיפות, אך עבור העולם האירוע נתפש כהמשך במלחמת המטבעות והפגנת כוח. ובכן, חשוב לומר שבזמן שסין לא דיווחה על עליות ביתרות הזהב ברשותה במהלך השנה, פתאום באמצע השנה גדל המלאי בכ-600 טון.
המהלך לצירוף סין למועדון האקסקלוסיבי של ה-SDR הינו אמירה פוליטית בראש ובראשונה, אך אפילו ממעט הנתונים המוצגים כאן קשה להעריך האם מדובר במהלך שנובע מפחד בשל ההתקדמות המטאורית (של אומה אשר עד לא מזמן התפרנסה מתפירת נעליים ע"י ילדים) או מניסיון לחנך את הילד החדש לפני שהגולם יקום על יוצרו.
עושה רושם שמדובר בחבורת גמדים המבקשים לגנוב אבן יקרה מתחת לאפו של הדרקון האיום בספרו של טולקין, ויש לקוות שההמשך לא יהיה דומה בשום צורה לעלילת הספר ההוא.
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
