האם המפולת בנפט היא איום כלכלי - ואיפה זה יעצר?

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, על התהפוכות והגילגולים של מחירי הזהב השחור בחודשים האחרונים, ומה יהיה בסוף?
רונן מנחם | (5)

האם ירידת מחירי הנפט טובה לכלכלה העולמית? ובכן, בכלכלה, כמו בכלכלה, התשובה לשאלה היא תלוי. לכולם די ברור שרמות המחירים מלפני חצי שנה, 90-100 דולר, היו גבוהות מדי. לראיה, ראו כמה מהר ובאיזו עוצמה הם ירדו. מה שגרם לכך הייתה הודעה של קרטל יצרניות הנפט OPEC באוקטובר כי לא יצמצם את תפוקתו, בניגוד גמור לציפיות.

מחירי הנפט החלו לרדת עוד לפני ההחלטה, והיה ברור לכולם שהודעה על קיצוץ התפוקה תגיע כדי לבלום את הירידות - אך כאמור, זה לא קרה. בפירסום ההודעה המפתיעה, התבררו כמה אינטרסים יש בתוך הקרטל ואיך לסעודיה, המתמודדת בשוק הנפט מול אירן שבקרטל וארה"ב שמחוץ לו, יש אג'נדה משלה.

די בסמוך הודיעה סוכנות האנרגיה הבינ"ל על עוד הפחתה של תחזית הביקוש לנפט ב-2015, ושני הדברים ביחד היו יותר מדי בשביל שוק הנפט. לבסוף, באה התחזקות הדולר (החביות והחוזים נקובים בדולרים) ולחצה אף היא כלפי מטה את המחירים הנומינאליים של הזהב השחור.

נו, אז זה טוב או רע?

שוב, תלוי, בעוצמת ומשך הירידה. כשהמחירים החלו לרדת לאזור 80-70 דולר, כולם היו מרוצים. לצרכנים היה יותר כסף בכיסים (בארה"ב ירדו מחירי הבנזין והנפט לחימום הבית) ולחברות היה יותר כסף להשקיע, להצטייד, לשלם דיבידנדים או להציע Buybacks. ההשפעות על הצמיחה והפעילות הכלכלית היו צפויות להיות חיוביות מאוד, האופטימיות חגגה ואיש לא חשב אז על נושא הביקוש לנוזל.

כשהמחירים ירדו מתחת ל-70 דולר ונעו במהירות לכיוון ה-60, החלו להישמע זמירות אחרות. בארה"ב, חברות אנרגיה הפיקו עד אז נפט מפצלי שמן, בעלות זולה יותר. אומרים ש-70 דולר זה תחום הכדאיות לטכנולוגיה חדשנית זו. כעת, הייצור האלטרנטיבי הפך יקר יותר, ובנוסף יש קושי אחר לחברות הללו, שכן שיטת הייצור הזו נחשבת בעייתית מבחינת בטיחותית ומשיקולי איכות הסביבה, ויש לחצים פוליטיים גדולים להפסיקה.

כשהמחירים המשיכו לרדת, אנשים תהו גם לגבי תכנית המשחק של רוסיה. זו צריכה מחיר של כ-70 דולר לחבית כדי לשמור על תקציב מאוזן. רוסיה לא חברה ב-OPEC ויכלה בקלות להקטין את תפוקת הנפט שלה כדי לבלום את קריסת המחירים ולשפר את מצבה. היא לא עשתה זאת ואז החלו לחשוב שהיא מוכנה לקחת סיכון רק כדי לפגוע באירופה, שמטילה עליה חרם ועיצומים בגלל פלישתה לאוקראינה.

אתם רואים איך שוק הנפט לא מוכל בתוך עצמו אלא משפיע ומשקף שיקולים גאו-פוליטיים יצריים חובקי עולם. עכשיו, כשהמחירים יורדים מתחת ל-50 דולר לחבית, ויש המזכירים מספרים של 40, 30 ו-20 דולר, יש כבר חששות גדולים הרבה יותר. האם זה יגרום לדפלציה ויעכב את תהליך ההתאוששות וההבראה של הכלכלות המתקדמות הגדולות בעולם? האם זה מעיד על חולשה גדולה בביקוש העולמי לנפט? הרי אם הביקוש היה בריא, ירידת המחירים הייתה נעצרת הרבה קודם לכן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

וכך, בתוך חודשיים - שלושה, עברנו מהתלהבות לא מסויגת לחששות די גדולים. מדיבורים על בוסט לצמיחה לדיבורים על גלישה לדפלציה. זה מה שיפה בכלכלה העולמית (פרפרזה על זה מה שיפה בכדורגל - קבוצה אחת תוקפת כל המשחק ובסוף השנייה, בד"כ גרמניה, מנצחת).

מה הלאה?

כאן יש לנו תשובה טובה וטיפוסית מאפיזודות קודמות: סביר שהירידה הנוכחית תיעצר, או תתמתן, בקרוב. הרי יש עלויות הפקה לנוזל והן לא ירדו מהר כל כך. כמו כן, הריביות הנמוכות בעולם מבטיחות בכל זאת שהצמיחה הגלובלית תתאושש במהלך 2015. אבל, מה שהיה לא יהיה. יחסי הכוחות השתנו. יצרים ואינטרסים התגלו במערומיהם ברגע שירד מפלס בריכת הנפט. המחירים יתקשו לחזור לרמתם עד לפני שנה, אך לא אופתע אם ישובו הדרגתית לאזור ה-60-70 דולר. כל זאת, בהנחה שלא יהיה שוק אקסוגני, לביקוש או להיצע, שיגרום לשינוי דרסטי בהערכת המצב.

מה שבטוח, ככל שהדברים קשורים בשוק הנפט, כל יום מביא אתו סיפור חדש. פריבילגיה אחת כבר איבדנו בדרך - הפריבילגיה להיות מופתעים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כתבה מיותרת לחלוטין (ל"ת)
    משה ראשל"צ 11/01/2015 23:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שרון 11/01/2015 19:07
    הגב לתגובה זו
    התשובה ברורה. אם מסתכלים על מחירי הנפט בחמש השנים האחרונות מבינים שהוא נמוך בצורה חריגה. מכאן, כל בר דעת יבין, כי בכלכלה גלובלית שיווי המשקל חייב לחזור לשווקים. הנפט יתייצב תוך כמה חודשים בין שבעים לשמונים דולר לחבית. תשואה מובטחת. קצת ביצים וזה משתלם גם אם יירד עוד עשרה דולרים בטרם יתחיל לעלות. אל פחד.
  • 3.
    ננ 10/01/2015 18:46
    הגב לתגובה זו
    בקיצור הלכתה על כל האפשרויות על מנת לכסות לעצמך את התחת, לא יכול להיות שאתה טועה
  • 2.
    משקיף 09/01/2015 23:31
    הגב לתגובה זו
    ירדו, מחירי המוצרים יירדו,הרווחים ,הכסף הפנוי והביקוש יעלו,התל"ג יגדל והכל באירופה המערבית יגילו וישמחו.אז על מה מבוססת הכתבה ההזויה הזאת.
  • 1.
    שטחי ביותר -אני ממש מצטער - אין שום חידוש - מכבסת מילים (ל"ת)
    גליל 09/01/2015 15:13
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.