האם המפולת בנפט היא איום כלכלי - ואיפה זה יעצר?

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, על התהפוכות והגילגולים של מחירי הזהב השחור בחודשים האחרונים, ומה יהיה בסוף?
רונן מנחם | (5)

האם ירידת מחירי הנפט טובה לכלכלה העולמית? ובכן, בכלכלה, כמו בכלכלה, התשובה לשאלה היא תלוי. לכולם די ברור שרמות המחירים מלפני חצי שנה, 90-100 דולר, היו גבוהות מדי. לראיה, ראו כמה מהר ובאיזו עוצמה הם ירדו. מה שגרם לכך הייתה הודעה של קרטל יצרניות הנפט OPEC באוקטובר כי לא יצמצם את תפוקתו, בניגוד גמור לציפיות.

מחירי הנפט החלו לרדת עוד לפני ההחלטה, והיה ברור לכולם שהודעה על קיצוץ התפוקה תגיע כדי לבלום את הירידות - אך כאמור, זה לא קרה. בפירסום ההודעה המפתיעה, התבררו כמה אינטרסים יש בתוך הקרטל ואיך לסעודיה, המתמודדת בשוק הנפט מול אירן שבקרטל וארה"ב שמחוץ לו, יש אג'נדה משלה.

די בסמוך הודיעה סוכנות האנרגיה הבינ"ל על עוד הפחתה של תחזית הביקוש לנפט ב-2015, ושני הדברים ביחד היו יותר מדי בשביל שוק הנפט. לבסוף, באה התחזקות הדולר (החביות והחוזים נקובים בדולרים) ולחצה אף היא כלפי מטה את המחירים הנומינאליים של הזהב השחור.

נו, אז זה טוב או רע?

שוב, תלוי, בעוצמת ומשך הירידה. כשהמחירים החלו לרדת לאזור 80-70 דולר, כולם היו מרוצים. לצרכנים היה יותר כסף בכיסים (בארה"ב ירדו מחירי הבנזין והנפט לחימום הבית) ולחברות היה יותר כסף להשקיע, להצטייד, לשלם דיבידנדים או להציע Buybacks. ההשפעות על הצמיחה והפעילות הכלכלית היו צפויות להיות חיוביות מאוד, האופטימיות חגגה ואיש לא חשב אז על נושא הביקוש לנוזל.

כשהמחירים ירדו מתחת ל-70 דולר ונעו במהירות לכיוון ה-60, החלו להישמע זמירות אחרות. בארה"ב, חברות אנרגיה הפיקו עד אז נפט מפצלי שמן, בעלות זולה יותר. אומרים ש-70 דולר זה תחום הכדאיות לטכנולוגיה חדשנית זו. כעת, הייצור האלטרנטיבי הפך יקר יותר, ובנוסף יש קושי אחר לחברות הללו, שכן שיטת הייצור הזו נחשבת בעייתית מבחינת בטיחותית ומשיקולי איכות הסביבה, ויש לחצים פוליטיים גדולים להפסיקה.

כשהמחירים המשיכו לרדת, אנשים תהו גם לגבי תכנית המשחק של רוסיה. זו צריכה מחיר של כ-70 דולר לחבית כדי לשמור על תקציב מאוזן. רוסיה לא חברה ב-OPEC ויכלה בקלות להקטין את תפוקת הנפט שלה כדי לבלום את קריסת המחירים ולשפר את מצבה. היא לא עשתה זאת ואז החלו לחשוב שהיא מוכנה לקחת סיכון רק כדי לפגוע באירופה, שמטילה עליה חרם ועיצומים בגלל פלישתה לאוקראינה.

אתם רואים איך שוק הנפט לא מוכל בתוך עצמו אלא משפיע ומשקף שיקולים גאו-פוליטיים יצריים חובקי עולם. עכשיו, כשהמחירים יורדים מתחת ל-50 דולר לחבית, ויש המזכירים מספרים של 40, 30 ו-20 דולר, יש כבר חששות גדולים הרבה יותר. האם זה יגרום לדפלציה ויעכב את תהליך ההתאוששות וההבראה של הכלכלות המתקדמות הגדולות בעולם? האם זה מעיד על חולשה גדולה בביקוש העולמי לנפט? הרי אם הביקוש היה בריא, ירידת המחירים הייתה נעצרת הרבה קודם לכן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

וכך, בתוך חודשיים - שלושה, עברנו מהתלהבות לא מסויגת לחששות די גדולים. מדיבורים על בוסט לצמיחה לדיבורים על גלישה לדפלציה. זה מה שיפה בכלכלה העולמית (פרפרזה על זה מה שיפה בכדורגל - קבוצה אחת תוקפת כל המשחק ובסוף השנייה, בד"כ גרמניה, מנצחת).

מה הלאה?

כאן יש לנו תשובה טובה וטיפוסית מאפיזודות קודמות: סביר שהירידה הנוכחית תיעצר, או תתמתן, בקרוב. הרי יש עלויות הפקה לנוזל והן לא ירדו מהר כל כך. כמו כן, הריביות הנמוכות בעולם מבטיחות בכל זאת שהצמיחה הגלובלית תתאושש במהלך 2015. אבל, מה שהיה לא יהיה. יחסי הכוחות השתנו. יצרים ואינטרסים התגלו במערומיהם ברגע שירד מפלס בריכת הנפט. המחירים יתקשו לחזור לרמתם עד לפני שנה, אך לא אופתע אם ישובו הדרגתית לאזור ה-60-70 דולר. כל זאת, בהנחה שלא יהיה שוק אקסוגני, לביקוש או להיצע, שיגרום לשינוי דרסטי בהערכת המצב.

מה שבטוח, ככל שהדברים קשורים בשוק הנפט, כל יום מביא אתו סיפור חדש. פריבילגיה אחת כבר איבדנו בדרך - הפריבילגיה להיות מופתעים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כתבה מיותרת לחלוטין (ל"ת)
    משה ראשל"צ 11/01/2015 23:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שרון 11/01/2015 19:07
    הגב לתגובה זו
    התשובה ברורה. אם מסתכלים על מחירי הנפט בחמש השנים האחרונות מבינים שהוא נמוך בצורה חריגה. מכאן, כל בר דעת יבין, כי בכלכלה גלובלית שיווי המשקל חייב לחזור לשווקים. הנפט יתייצב תוך כמה חודשים בין שבעים לשמונים דולר לחבית. תשואה מובטחת. קצת ביצים וזה משתלם גם אם יירד עוד עשרה דולרים בטרם יתחיל לעלות. אל פחד.
  • 3.
    ננ 10/01/2015 18:46
    הגב לתגובה זו
    בקיצור הלכתה על כל האפשרויות על מנת לכסות לעצמך את התחת, לא יכול להיות שאתה טועה
  • 2.
    משקיף 09/01/2015 23:31
    הגב לתגובה זו
    ירדו, מחירי המוצרים יירדו,הרווחים ,הכסף הפנוי והביקוש יעלו,התל"ג יגדל והכל באירופה המערבית יגילו וישמחו.אז על מה מבוססת הכתבה ההזויה הזאת.
  • 1.
    שטחי ביותר -אני ממש מצטער - אין שום חידוש - מכבסת מילים (ל"ת)
    גליל 09/01/2015 15:13
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.