11 משירי אריק איינשטיין, וההקשר לשוק ההון

אורית לוין ורונן מנחם, מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, לקחו את מילות שיריו של אריק איינשטיין ושייכו למצב הכלכלות הגדולות של ימינו
נושאים בכתבה אריק איינשטיין

כותב שורות אלו אוהד הפועל ת"א ומעריץ גדול של שירי אריק איינשטיין, האמן והזמר, שהלך בשבוע שעבר לעולמו. יחד עם אורית לוין, אף היא אוהדת גדולה של הזמר, הכנו רשימה, המשלבת בין מספר משיריו, שנכנסו לפנתיאון, לבין נושאים שהעסיקו ומעסיקים את הכלכלה העולמית והמקומית. לזכרו.

שיר של אחרי מלחמה

אחרי מלחמה. כך נראה העולם אחרי הרס בועת הנדל"ן בשנת 2008. בנקים גדולים קרסו, בתי ההשקעות בארה"ב כמעט נמחקו, מניות צנחו עשרות אחוזים ואלפי בני אדם מצאו עצמם מחוסרי עבודה. שש שנים אח"כ, כלכלות המערב טרם החלימו; חלק ממדינות גוש האירו שרויות בקשיים, השבים ומעמידים במבחן את אחדותו. מישהו אמר את זה קודם...

אני ואתה נשנה את העולם

כך אמרו ועשו נגידי הבנקים המרכזיים של ארה"ב ואירופה. האחד, הוריד ריבית ל-0.25% ורוכש מדי חודש אג"ח ב-85 מיליארד דולר; גם האחר הוריד ריבית ל-0.25% (באיחור מה), והבטיח כי ירכוש אג"ח של ממשלות איטליה וספרד ללא הגבלה. השניים בלמו את התדרדרות הכלכלה העולמית, ולאחרונה אף החלו להופיע סימני התאוששות בארה"ב.

יושב על הגדר

לאחרונה, נגידי בנקים מרכזיים רבים נמצאים במצב סטטי. זו של ארה"ב, Janet Yellen, מתלבטת אם להמשיך להזרים נזילות למשק האמריקני, או לצמצם בהדרגה את המכסה החודשית. על השאלה - האם הכלכלה, התעסוקה וסנטימנט הצרכנים והחברות התאוששו מספיק - קשה להשיב. התלבטות זו תימצא בראש סדר היום, אך לא תיפתר בקרוב ושוקי ההון ישבו על הגדר, בעודם ממתינים בדריכות לתשובה.

אם כבר ישיבה על גדר, רגל פה רגל שם, כך התנהל המשבר בגוש האירו. מיהרו לסייע למדינה אחת, אחר כך החליטו לא לנקוט צעדים "מהירים ופזיזים", גיבשו מדיניות ומנגנוני קבלת החלטות ובינתיים, נזקקה מדינה אחרת לחילוץ מיידי. העיקר להיות בסדר עם כולם. לאחרונה דומה שקבלת ההחלטות השתפרה וחשוב מאוד כי השיפור יימשך.

קפה טורקי

אז תשתה קפה טורקי ותתעורר, אמר המשורר. טורקיה היא אחת הכלכלות המתעוררות הגדולות באירופה ובעולם. הישיבה על הגדר בארה"ב קריטית לה מאוד. כל עוד נמשכת רכישת איגרות החוב של ארה"ב, יש למשקיעים הזרים עניין לקחת הלוואות דולריות ולרכוש נכסים עם סיכוי (וסיכון) קצת יותר גדול, כמו ניירות ערך בטורקיה.

בקיץ ראינו כי חשש מהצטמצמות הרכישות גרם למכירה מבוהלת של ניירות ערך של מדינות כמו טורקיה. אז, האם עד גל השמועות הבא, יש זמן להתרווח ולשתות עוד כוס קפה טורקי? או אולי ברזילאי?

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ואלה שמות

דה נאפולי, מלדיני, דאג'וסטיני, קרנאבלה... 141 שחקני כדורגל הוזכרו מעשה ידי אומן בשירו של עלי מוהר ז"ל, שנכתב לרגל מונדיאל 1990, שנערך באיטליה. כלכלת איטליה היא מהבעייתיות יותר בגוש האירו. החוב לתוצר זינק ל-127% תוצר, האבטלה נסקה מעל 12% ואיגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך, שתשואות הפדיון שלהן קרבו לרמת חדלות פירעון, אך לפני שנתיים, נזקקו להבטחה של הבנק המרכזי של אירופה ירכוש כל כמות מהן (בתנאים מסוימים) כדי להתאושש. יכול להיות שאירוח מונדיאל נוסף יפתור חלק מהבעיות, אך עם כל הכבוד לכדורגל, באיטליה מבינים היום כי תהליך ההבראה הוא משהו שלא הולך ברגל.

קח לך אישה ובנה לה בית

בשבוע שעבר הודיעה הלמ"ס, שבשנים האחרונות פוחת והולך שיעור משקי הבית שדירתם בבעלותם, ומנגד גרות יותר משפחות בדירות שכורות. האם אנו זקוקים לקריאת השכמה, כהצעת השיר, האם היד כבר לא משגת, או אולי מדובר בשינוי טעמים של הציבור? התשובה, כך נראה, היכן שהוא באמצע.

עטור מצחך זהב שחור

הזהב השחור - כך מכונה הנפט. השנים האחרונות עמדו בסימן מהפכות חברתיות במדינות ערב ועימות נוקב בין אירן וצפון קוריאה לבין המערב. לאחרונה ירדה המתיחות וגם מחיר הנוזל השחור עושה דרכו דרומה. הוועידה החצי שנתית של ארגון אופ"ק תיערך בעוד מספר ימים, וההערכות הן כי ירידת המחירים תימשך.

אדוני השופט

בימים אלו של הסדרי חוב והתדיינויות משפטיות סביב חברות החזקה גדולות במשק, אנו נזכרים במילות השיר ששר איינשטיין: "אדוני השופט! אדוני השופט! זאת האמת וכל האמת...". יש לקוות כי ההסדרים יהוו חלק מגישה חדשה, כוללת, שתוביל להתנהלות סדירה ותקינה של שוק אג"ח החברות, החשוב כל כך לגיוס ההון של המגזר העסקי.

עיניים גדולות

לא רק מאמן הכדורסל בסרט הנהדר, גם ציבור המשקיעים בשוק ההון מתמודד מדי יום עם הרצון להצליח יותר. אנו, הכלכלנים והיועצים הבקיאים בתחום, רואים לנגד עינינו, הן את הסיכוי והן את הסיכון הכרוכים בכל השקעה, וחותרים להציג ללקוחות את התמונה המלאה והמאוזנת ביותר שניתן - לתועלתם ולרווחתם. השנים האחרונות הוכיחו כי גורמי הסיכון אינם מעטים והיכולת ללמוד ולהפיק לקחים מהמשברים השונים שהתחוללו במהלכן חשובה ביותר.

ככה נפרדים. יכול להיות שזה נגמר?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ועוד אחד 02/12/2013 11:33
    הגב לתגובה זו
    על כתבים כלכליים שנותנים במה לאנליסטים חסרי אחריות שגורמים לעדר להפסיד.
  • 5.
    יצירתי, אחר, נפלא. (ל"ת)
    איתן 01/12/2013 16:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מרי לו 01/12/2013 13:12
    הגב לתגובה זו
    אפשר להעביר מסרים גם באמצעות שירים. אולי זו הדרך לגרום לאנשים להבין. מקסים!
  • 3.
    ארתור 01/12/2013 12:43
    הגב לתגובה זו
    בחרתי בכותרת במילים מתוך המערכון שבו מחכה אריק פרשן כדורסל מסויים .. אכן שימוש מעניין נעשה ע"י הכותבים במילים של שירי אריק . זה אפשרי בגלל המיגוון העצום של שיריו . אין ספק שהכותבים את המאמר אורית לוין ורונן מנחם הצליחו במשימה של איזכור שמו של אחד מטובי הזמרים בארץ מאז ומעולם וגם הציפו והעלו נושאים כלכליים באופו מאד מקצועי ומהנה לקריאה.
  • 2.
    כל הכבוד ! רשימה נהדרת. (ל"ת)
    אחת 01/12/2013 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מקסים! (ל"ת)
    אלעד 01/12/2013 11:00
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.