טסלה
צילום: טוויטר

גולדמן זאקס: טסלה לא תציג צמיחה במסירות ב-2024

בית ההשקעות צופה אי-צמיחה במסירות ב-2024, בניגוד להערכת החברה; הפער מתבטא כבר ברבעון הרביעי עם תחזית למסירת 510 אלף רכבים לעומת הצפי של טסלה ל-515 אלף

אדיר בן עמי |

חוות דעת חדשה מבית ההשקעות גולדמן זאקס מטילה צל על תחזיות הצמיחה של טסלה TESLA INC . בבית ההשקעות פרסמו היום (רביעי) הערכה לפיה יצרנית הרכב החשמלית לא תצליח להגדיל את המסירות ב-2024. הערכת האנליסטים עומדת בניגוד חד לתחזיות הנהלת טסלה, אשר הביעה בשיחת הרווח של הרבעון השלישי ביטחון ביכולתה להציג צמיחה שנתית במסירות.

הפער בין התחזיות צפוי לבוא לידי ביטוי כבר בתוצאות הרבעון הרביעי. בעוד שהנהלת טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב, בגולדמן מעריכים כי החברה תמסור כ-510,000 יחידות בלבד. הערכות האנילסטים, המבוססות על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימיות יותר מקונצנזוס האנליסטים של FactSet, הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.

בהתבסס על הערכותיו, בבית ההשקעות מדרגים את מניית טסלה ב-"החזק" עם מחיר יעד של 250 דולר למניה - הערכה הנמוכה משמעותית ממחיר המניה הנוכחי העומד על כ-350 דולר.

אתגר נוסף שמציגים האנליסטים נוגע ליעדי 2025. בעוד שטסלה מתכננת להשיק דגם חדש וזול יותר בתחילת השנה ומכוונת לצמיחה של 20% עד 30% במסירות, וול סטריט סקפטית לגבי היכולת לעמוד ביעדים אלו.

 

הצפי ל-2025

המחשה לפער בין התחזיות ניתן לראות במספרים: טסלה מדברת על מסירות של כ-2.3 מיליון כלי רכב ב-2025, בעוד שתחזית האנליסטים עומדת על 2.1 מיליון בלבד. הספקנות של וול סטריט מגיעה למרות העלייה החדה של כ-67% שרשמה מניית טסלה מאז פרסום דוחות הרבעון השלישי, כשחלק ניכר מהעלייה (כ-42%) התרחש לאחר הבחירות בנובמבר.

בתוך כך, החברה ממשיכה לקדם את תוכניותיה בתחום הרכב האוטונומי, כשהיא מתכננת להשיק את שירות הרובוטקסי בסוף 2025. בוול-סטריט סבורים כי היחסים הקרובים בין מנכ"ל החברה אילון מאסק לנשיא הנבחר דונלד טראמפ עשויים לתרום להקלות רגולטוריות בתחום הרכב האוטונומי.

בגולדמן נוקטים בזהירות בעקבות אתגרים נוספים העומדים בפני החברה, ובהם המאבק המשפטי סביב חבילת התגמול של מאסק, לאחר שבית המשפט בדלוור סירב לאחרונה לבטל את פסיקתו המקורית שפסלה את החבילה בת 300 מיליון האופציות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

חבילת התגמול של מאסק

שופטת בית המשפט בדלוור, קתלין מקורמיק, הנחיתה לאחרונה מכה נוספת על טסלה כשדחתה בפעם השנייה את חבילת התגמול של אילון מאסק. ההחלטה המפתיעה הגיעה למרות שבעלי המניות של החברה הצביעו פעמיים בעד אישור החבילה, שכוללת כאמור כ-300 מיליון אופציות.

גרי בלאק, מייסד-שותף ב-Future Fund Active ETF, מעריך כי ההחלטה תתהפך בערעור. לדבריו, העובדה שבעלי המניות תמכו בעסקה פעמיים מעידה כי מדובר במטרד בירוקרטי יותר מאשר איום ממשי על מעמדו של מאסק בחברה.

נקודה משמעותית שעולה מהפרשה נוגעת לשווי חבילת התגמול. בעוד שערכה המקורי עמד על כ-2.3 מיליארד דולר בעת הענקתה ב-2018, הסכום של 56 מיליארד דולר שמוזכר תכופות בתקשורת מתייחס לפוטנציאל הרווח של מאסק אם יעמוד בכל אבני הדרך. כיום, בעקבות עליית מחיר המניה, האופציות מוערכות בלמעלה מ-100 מיליארד דולר, על פי חברת Equilar.

דירקטוריון טסלה עומד כעת בפני שתי אפשרויות: לערער על ההחלטה או לעצב חבילת תגמול חדשה שוות ערך. ההצבעה השנייה של בעלי המניות מאותתת כי הדירקטוריון מתכוון לשלם למאסק את הסכום שהובטח לו ב-2018.

המצדדים בחבילת התגמול הנדיבה טוענים כי היא נחוצה כדי להבטיח את מעורבותו המלאה של מאסק בטסלה, במיוחד לאור עיסוקיו הרבים בחברות אחרות כמו X, SpaceX ו-xAI. יתרה מכך, הם מדגישים כי מאסק לא יקבל דבר אם מחיר המניה לא יעלה.

בתגובה לדחייה הראשונית של חבילת התגמול, טסלה כבר העבירה את מקום התאגדותה מדלוור לטקסס. עם זאת, חבילת התגמול מ-2018 עדיין כפופה לחוקי דלוור, מה שמסביר את המשך ההליכים המשפטיים במדינה זו.

 

טסלה הפתיעה לטובה בדוחות

יצרנית הרכבים החשמליים הציגה תוצאות מרשימות ברבעון השלישי, עם רווח למניה של 72 סנט - גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שצפו רווח של 58 סנט למניה. ההכנסות הסתכמו ב-25.2 מיליארד דולר, קרוב מאוד לצפי של 25.4 מיליארד דולר.

הנתון המפתיע ביותר בדוחות היה שיעור הרווח הגולמי, שעמד על 19.8% - טוב משמעותית מהערכות האנליסטים שצפו 16.8%. תוצאה זו מרשימה במיוחד לאור הורדות המחירים האגרסיביות שביצעה החברה בשנה האחרונה. תזרים המזומנים החופשי של החברה הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, כמעט פי שניים מהתחזיות שעמדו על 1.61 מיליארד דולר. 

המסירות באותו רבעון הציגו צמיחה של יותר מ-6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מה שסימן את הרבעון הראשון של צמיחה לאחר ירידה במחצית הראשונה של השנה. זאת, בין היתר, הודות לאסטרטגיית המימון החדשה של החברה, הכוללת אפשרויות מימון זולות יותר והנחות.

מניית החברה, הנסחרת לפי שווי של 1.1 טריליון דולר, זינקה כבר ב-41% מתחילת השנה וב-47% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שבביםשבבים

בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026

בבנק צופים עשור של צמיחה מואצת בהובלת הבינה המלאכותית, עם עדיפות לחברות שבבים בעלות שולי רווח גבוהים ושליטה בשווקים קריטיים; מה האנליסטים חושבים על התמחור של אנבידיה?
אדיר בן עמי |

בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.

לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.


ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.


שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר 

התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר. 

עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.