מיקרוסטרטג'י גייסה עוד 3 מיליארד דולר לרכישת ביטקוין
מייקרוסטרטג'י MICROSTRATEGY INC CL A , המחזיקה התאגידית הגדולה בעולם של ביטקוין, הודיעה אמש כי השלימה גיוס של 3 מיליארד דולר באגרות חוב להמרה, כאשר התמורה מיועדת במלואה לרכישת ביטקוין נוספים. החברה, בראשות מייקל סיילור, הגדילה את היקף הגיוס ב-400 מיליון דולר מעבר לתכנון המקורי בעקבות ביקושי יתר משמעותיים מצד משקיעים.
גיוס זה מצטרף למהלך מוקדם יותר החודש, במסגרתו גייסה החברה 6.6 מיליארד דולר ממכירת מניות, כאשר גם תמורה זו מיועדת לרכישת ביטקוין.
המהלכים הללו מהווים חלק מאסטרטגיית "21/21" השאפתנית שהציגה החברה באוקטובר, במסגרתה תגייס עד 2027 סכום של 42 מיליארד דולר - מחציתו ממניות ומחציתו מאג"ח - לרכישת ביטקוין. החברה מחזיקה כיום ב-331,200 ביטקוין, המהווים יותר מ-1.5% מסך המטבעות במחזור, בשווי של כ-32 מיליארד דולר. מאז הבחירות בתחילת נובמבר, מחיר הביטקוין זינק ב-40% והתקרב לרף ה-100 אלף דולר.
משיא לנפילה של 16%
מניית החברה הכפילה את ערכה מאז הבחירות, וביום חמישי אף הגיעה לשיא היסטורי של 543 דולר. עם זאת, בהמשך היום צנחה המניה ב-16% וסגרה ב-397.28 דולר. הצניחה החדה הגיעה בעקבות הודעת קרן המחקר סיטרון ריסרץ' כי פתחה פוזיציית שורט על המניה במקביל להחזקת ביטקוין, בטענה שהמניה "התחממה יתר על המידה".
סיטרון, שהייתה בין התומכות המוקדמות של החברה ב-2020, טוענת כי כיום, כשההשקעה בביטקוין נגישה מתמיד באמצעות קרנות סל, נפח המסחר במניה התנתק מהיסודות של המטבע הדיגיטלי.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שווי השוק הנוכחי של מייקרוסטרטג'י, העומד על כ-107 מיליארד דולר, משקף פרמיה של פי 3.5 על שווי אחזקות הביטקוין שלה - נתון שמעורר דאגה בקרב משקיעים, בפרט לאור העובדה שהמניה נסחרה קרוב לשווי אחזקות הביטקוין רק בסוף 2023. האתגר המרכזי בפני החברה הוא הצורך לשמר או אף להרחיב את הפרמיה הגבוהה על מנת להצדיק את ההשקעה במניה על פני השקעה ישירה בביטקוין או בקרנות סל.
המניה הייתה אתמול השנייה הנסחרת ביותר בנאסד"ק במונחי מחזור דולרי, אחרי אנבידיה בלבד, עדות נוספת לעניין הרב שמעוררת אסטרטגיית הביטקוין האגרסיבית של החברה.
מיקרוסופט תצטרף לחגיגה?
מייקל סיילור פנה לאחרונה למיקרוסופט בהצעה להשקיע חלק מיתרת המזומנים שלה, העומדת על 78 מיליארד דולר, בביטקוין. ההצעה תידון במועצת המנהלים של הענקית מרדמונד במסגרת דיוני התקציב לשנת 2024. הצעתו של סיילור הגיעה על רקע ההצלחה המסחררת של מיקרוסטרטג'י, שמניותיה זינקו ביותר מ-500% השנה בעקבות אסטרטגיית ההשקעה בביטקוין.- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות ההתנגדות הראשונית של מיקרוסופט, העניין הגובר מצד משקיעי ענק כמו בלאקרוק, מורגן סטנלי וג'יי פי מורגן בביטקוין, עשוי להוביל לשינוי בעמדת החברה. יתרה מכך, אם מיקרוסופט תחליט להשקיע בביטקוין, המהלך עשוי לעורר גל של רכישות מצד תאגידים גדולים נוספים.
ואולם, המהלך טומן בחובו גם סיכונים משמעותיים. התנודתיות הגבוהה של הביטקוין, שמחירו לאחרונה מתקרב במהירות לרמת ה-100 אלף דולר, עלולה להשפיע על מניית מיקרוסופט ולפגוע בתדמיתה כמניית "blue chip" יציבה. מועצת המנהלים של מיקרוסופט, בראשות סאטיה נאדלה, תצטרך להכריע בין הפוטנציאל לתשואות גבוהות לבין הסיכון בהפיכת המניה לתנודתית יותר. החלטה חיובית עשויה לחולל מהפכה בשוק הקריפטו ולהפוך את הביטקוין לנכס מרכזי בקרב תאגידים גדולים.
בוול-סטריט מעריכים כי אם מיקרוסופט תאמץ את הצעתו של סיילור, היא עשויה למצב את עצמה כמובילה בתחום הנכסים הדיגיטליים, במיוחד בתקופה שבה המוסדיים מתחילים לראות בקריפטו אפיק השקעה לגיטימי.
הביטקוין בדרך ל-100 אלף
שוק הקריפטו ממשיך להתלהט, כשהביטקוין מתקרב לרף ה-100 אלף דולר. מעבר לאפקט הבחירות בארה"ב, השבוע נרשמה התפתחות דרמטית עם השקת שוק האופציות על תעודות הסל של הביטקוין. ביום המסחר הראשון בלבד נרשם מחזור חסר תקדים של כמעט 2 מיליארד דולר באופציות על תעודת הסל של בלקרוק.
הסנטימנט החיובי בשוק בא לידי ביטוי ביחס פוט-קול מרשים: על כל אופציית מכירה נרשמו 4.4 אופציות קנייה. השקת האופציות צפויה למשוך עוד משקיעים מוסדיים לשוק, שכבר מנהל נכסים בשווי של מעל 140 מיליארד דולר בתעודות הסל בלבד.
גם בזירה הרגולטורית מסתמנות בשורות: הנשיא הנבחר טראמפ נפגש עם בכירים מעולם הקריפטו, כולל מנכ"ל קוינבייס ומנכ"ל בייננס US לשעבר, ושוקל למנות "צאר קריפטו" בבית הלבן שירכז את המדיניות בתחום.
חברות נוספות מצטרפות למגמה: מרת'ון דיגיטל מגייסת 850 מיליון דולר באג"ח להמרה, חלקם לרכישת ביטקוין, ואפילו חברות קטנות יותר כמו מטאפלנט היפנית וסמלר סיינטיפיק האמריקאית הצטרפו למרוץ הרכישות. מניית מטאפלנט זינקה ב-1,146% בשנה האחרונה בזכות אסטרטגיית הביטקוין שלה.
- 3.davis 22/11/2024 19:03הגב לתגובה זוהכל יהפוך ל 0 ואנשים יתאבדו
- 2.בהצלחה למהמרים בפירמידה (ל"ת)ישי 22/11/2024 18:00הגב לתגובה זו
- 1.trump 22/11/2024 17:23הגב לתגובה זוהטימטום חוגג בעולם מטורלל
- שניצאל 22/11/2024 23:59הגב לתגובה זוגדולים. מצד שני אי אפשר להיות מופתעים, הגופים האלה מנוהלים על ידי אנשים כמונו וגם להם יש חולשות. הם רוצים למקסם רווח ואם זה מה שיביא להם עוד לקוחות מצידם למכור קרן על אוויר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
