האם הגיע זמנה של פורד לסגור את הפער מג'נרל מוטורס? האנליסטים מפקפקים
פורד FORD MOTOR מציגה מתחילת השנה ביצועי חסר לעומת המתחרה המיתולוגית ג'נרל מוטורס. בעוד פורד טיפסה ב-15% מתחילת השנה (רובם בימים האחרונים), ג'נרל מוטרס GENERAL MOTORS הספיקה לזנק ב-36%.
איך נוצר הפער? מבחינת הביצועים הכספיים, החברות דומות למדי. שתיהן רווחיות, ושתיהן צומחות. פורד צפויה לייצר רווח של כ-22 מיליארד דולר בשנים 2024 – 2025 וג'נרל מוטורס צפויה לייצר 26 מיליארד דולר באותו זמן. שתיהן גם נכנסו לתחום הרכב החשמלי, וצומחות גם שם.
ישנם בכל זאת שני הבדלים משמעותיים בין החברות. ראשית, המספרים של פורד בכל זאת פחות טובים משל ג'נרל מוטורס, מבחינת שולי הרווח. ג'נרל מוטורס עומדת על שולי רווח נקי של 6.3%, אלו של פורד הם רק 2.21%. זהו פער משמעותי.
בנוסף, ישנו הבדל משמעותי מבחינת שיטת והיקף החזר ההון לבעלי המניות. ג'נרל מוטורס הכריזה על תוכנית ביי-בק בשווי 16 מיליארד דולר, כ-30% מערכה. פורד דבקה בשיטת הדיבידנד המאפיינת אותה, עם דיבידנד רבעוני של 15 סנט למניה ועוד דיבידנד מיוחד של 18 סנט למניה שהוכרז במאי. מחיר המניה הנוכחי הוא כ-14%, כלומר תשואת הדיבידנד מגיעה לכ-2.4% בלבד.
- ההשקות המסחריות המהפכניות ששינו את פני עולם התקשורת ועולם הרכב
- 10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פורד, בהנהגת המנכ"ל ג'ים פיירלי שנכנס לתפקידו באוקטובר 2020 מנסה לסגור את הפערים הללו. פורד מתכננת לקצץ 2 מיליארד דולר בעלויות. בנוסף, עלות המכר של פורד היא 3.5% לעומת 3% של ג'נרל מוטורס ורק 1% בטויוטה. שיפור לרמה המקובלת בשוק אצל המתחרות המתחרות בסעיף הזה יוסיף עוד מיליארד עד 2 מיליארד דולר לרווח התפעולי, ועשוי להביא את הרווח הנקי של החברה בשנת 2024 ל-11 מיליארד דולר, לעומת 8 מיליארד דולר שהיו צפויים קודם לכן. השיפור הגדול ביותר בתזרים החופשי עשוי לבוא דווקא מחטיבת הרכב החשמלי. החטיבה הפסידה 1.3 מיליארד דולר ברבעון. פורד לא נוטשת את התחום, אבל אמורה לצמצם את ההפסדים, בעיקר על ידי הפחתת ההוצאות. על פי תוכנית הקצאת ההון שפרסמה פורד עם דוחות הרבעון השני, נראה שהיא אכן מתכננת לקצץ בסעיף הזה גם.
סיוע נוסף לפורד צפוי דווקא מבחוץ – משוק הרכב האמריקאי. מספר המכוניות החדשות הצפויות להימכר בארצות הברית צפוי לצמוח ל-16 מיליון מכוניות בשנת 2024 לעומת 15.5 מיליון בשנת 2023. הצפי הוא שעד שנת 2028 המספר יעלה ל-17 עד 18 מיליון מכוניות בשנה.
למרות ההסברים לפערי התשואות, פער כזה משמעותי בין שתי החברות שמתנהגות בדרך כלל כתאומות סיאמיות הוא דבר יוצא דופן. האנליסט אדם ג'ונס ממורגן סטנלי כותב בסקירה ללקוחות הבנק כי כשנוצר פער כזה, בדרך כלל זו שמציגה ביצועי חסר תצמצם אותם בהמשך, אך צריך איזה שהוא קטליזטור כדי שזה יקרה. ג'ונס כתב: "אנחנו רואים הזדמנות עבור פורד לצמצם את הפער על ידי הקפדה על משמעת הון" – הוא מפרט את הרכיבים הדרושים: להוציא פחות על רכב חשמלי, לשפר את איכות הפעילות (כלומר את שולי הרווח) ולהתמקד בהחזר לבעלי המניות (כלומר לבצע תוכנית ביי-בק). אדם ג'ונס מציב מחיר יעד של 17 דולר למניה עם המלצת קניה.
- זינוקים בקוונטים; מודרנה וטסלה מאבדות 4% - המדדים נסחרים ביציבות
- וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
האנליסט מייק וורד מחברת פרידום קפיטל מרקטס סבור שאין לצפות מפורד למהלך דומה לזה של ג'נרל מוטורס. לדבריו, למשפחת פורד יש עדיין 40% מזכויות ההצבעה במניות החברה ונציגות בהנהלה, והם אוהבים לקבל את הדיבידנדים שלהם. אבל גם בחזית הזו יש תקווה. התוכנית הנוכחית של פורד היא לחלק כ-40% עד 50% מתזרים המזומנים החופשי כדיבידנד מיוחד. דיבידנדים כאלו צפויים להמשיך לזרום ולצמוח, שכן פורד צפויה לייצר 21 מיליארד דולר של תזרים חופשי בשלוש השנים הבאות. 50% מזה משמעותו 2.6 דולר למניה, או 20% מערך המנייה הנוכחי, וזאת בנוסף ל-15 סנט למניה שמגיעים מדי רבעון. כלומר סך הדיבידנד בשלוש השנים הקרובות צפוי להגיע ל-4.4 דולר למניה – מעל 30% ממחיר המניה - בדומה לחלוקת ההון של ג'נרל מוטורס.
האנליסט ג'ון מרפי מבנק אוף אמריקה גם מעניק המלצת קנייה לחברה. לדבריו היא צפויה ליטול חלק משמעותי בגידול במכירות רכבים בשוק האמריקאי. מחיר היעד שהוא מציב למניה הוא 21 דולר, אפסייד של 60%.

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

זינוקים בקוונטים; מודרנה וטסלה מאבדות 4% - המדדים נסחרים ביציבות
סנקציות של טראמפ על יצרניות אנרגיה רוסיות מקפיצים את הנפט ב-5% ומעוררים חששות מאינפלציה מחודש; במקביל טסלה ו-IBM מכבידות על השוק אבל וול סטריט שומרת על גובה - בינתיים
וול סטריט יציבה, טסלה (TSLA) ו-IBM (IBM) מכבידים על הסנטימנט ומנגד עלייה חדה במחירי הנפט מגבירה את החשש מלחץ אינפלציוני מחודש אבל השוק עדיין יציב. הדאו, ה-S&P 500 והנאסד״ק נסחרים קרוב לרמות הפתיחה.
מחירי הנפט קופצים ביותר מ-5% לאחר שהממשל האמריקני הטיל סנקציות חדשות על יצרניות האנרגיה הגדולות של רוסיה, מהלך שמגביר את הלחץ על
הנשיא פוטין לסיים את המלחמה באוקראינה. מחיר חבית ברנט מטפס לכ-66 דולר, ונפט WTI מתקרב ל-62 דולר.
עונת הדוחות התחילה טוב אבל מתחילים לשמוע חריקות. הדוחות של הבנקים בהכללה היו מצויינים אבל השבוע הפוקוס עובר לענפים ריאלים וגם טכנולוגיים והתוצאות של החברות מנדנדות את וול סטריט. בינתיים החוזים מספרים לנו על פתיחה שתהיה יציבה או לפחות בטווח שערי הפתיחה - החוזים על הדאו, ה-S&P 500 והנאסד"ק נעים סביב האפס. זה עוד יום של דוחות, עוד יום שבו נצטרך לפענח את טראמפ וסימנים ראשונים שהראלי הארוך וההיסטורי מתחיל להתעייף. זה מגיע אחרי יום של ירידות אתמול. אתמול היה יום כואב למשקיעים - שלושת המדדים העיקריים סיימו את יום המסחר בירידות שערים, הנאסד״ק איבד כמעט 1%, הדאו 0.7% וה-S&P ירד ב-0.5%. מדד הפחד קפץ ב-4%. ירידות חדות נרשמו גם בקריפטו, כשהביטקוין איבד כמעט 4% והאיתריום ביותר מ-5%. הזהב עלה ב-0.3% והכסף עם 1.4%. נטפליקס צנחה אתמול ב-10%.
נראה שהשוק מנסה למצוא כיוון חדש בין תוצאות מעורבות של ענקיות הטכנולוגיה לבין סערה שמגיעה ממקום בלתי צפוי - המחשוב הקוונטי. טראמפ רוצה קוונטים. הוא רוצה שארצות הברית תוביל את מה שכבר נראה כמו המהפכה הטכנולוגית הבאה, אולי הגדולה מאז המחשב האישי. לפי דיווחים, הבית הלבן שוקל להזרים כספים ישירות לחברות קוונטום נבחרות - לא כמענק, אלא כמשקיע אמיתי, עם אחזקה רשמית במניות. הרעיון של טראמפ זה במקום לעמוד בצד ולחכות שסין תוביל הממשל האמריקאי יהיה חלק פעיל במרוץ למחשב העל הבא. רק שהשאלה הגדולה היא אם בכלל יש על מה להשקיע - האלכימאים החדשים: טראמפ רוצה מחשב קוונטי - לא משנה המחיר
- הנאסד״ק ירד ב-0.9%; מניות הקוונטים צנחו, נטפליקס נפלה ב-10%
- נטפליקס נופלת, גוגל מתקנת והראלי בביונד-מיט לא עוצר - ומה קורה בחוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה הזאת עדיין רחוקה מאוד מיישום מסחרי. כל אחת מהחברות הבולטות בתחום - איון-קיו (IONQ), ריגטי קומפיוטינג (RGTI) ודי-ווייב קוונטום (QBTS) - שורפת מאות מיליוני דולרים בשנה על מו"פ, כשאין להן עדיין מוצר אמיתי שניתן לשווק. איון-קיו הפסידה בשנה שעברה כ-170 מיליון דולר על הכנסות של 50 מיליון בלבד, ריגטי איבדה מעל 200 מיליון דולר על 11 מיליון הכנסות, ודי-ווייב הפסידה 167 מיליון על מחזור של 22 מיליון. אף אחת מהן לא קרובה לרווחיות, אבל זה לא מפריע למשקיעים לחלום. מדובר בחברות שמונעות על תקווה - ובשוק שמחפש את ה-AI הבא, זה מספיק כדי להצית גל קניות.