פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

האם הגיע זמנה של פורד לסגור את הפער מג'נרל מוטורס? האנליסטים מפקפקים

מדוע פורד מציגה ביצועי חסר לעומת המתחרה המיתולוגית ג'נרל מוטורס? האם יש סיכוי לשינוי בקרוב ולסגירת הפער? רוב האנליסטים סקפטיים
גיא טל |

פורד FORD MOTOR מציגה מתחילת השנה ביצועי חסר לעומת המתחרה המיתולוגית ג'נרל מוטורס. בעוד פורד טיפסה ב-15% מתחילת השנה (רובם בימים האחרונים), ג'נרל מוטרס GENERAL MOTORS הספיקה לזנק ב-36%.  

איך נוצר הפער? מבחינת הביצועים הכספיים, החברות דומות למדי. שתיהן רווחיות, ושתיהן צומחות. פורד צפויה לייצר רווח של כ-22 מיליארד דולר בשנים 2024 – 2025 וג'נרל מוטורס צפויה לייצר 26 מיליארד דולר באותו זמן. שתיהן גם נכנסו לתחום הרכב החשמלי, וצומחות גם שם.

ישנם בכל זאת שני הבדלים משמעותיים בין החברות. ראשית, המספרים של פורד בכל זאת פחות טובים משל ג'נרל מוטורס, מבחינת שולי הרווח. ג'נרל מוטורס עומדת על שולי רווח נקי של 6.3%, אלו של פורד הם רק 2.21%. זהו פער משמעותי.

בנוסף, ישנו הבדל משמעותי מבחינת שיטת והיקף החזר ההון לבעלי המניות. ג'נרל מוטורס הכריזה על תוכנית ביי-בק בשווי 16 מיליארד דולר, כ-30% מערכה. פורד דבקה בשיטת הדיבידנד המאפיינת אותה, עם דיבידנד רבעוני של 15 סנט למניה ועוד דיבידנד מיוחד של 18 סנט למניה שהוכרז במאי. מחיר המניה הנוכחי הוא כ-14%, כלומר תשואת הדיבידנד מגיעה לכ-2.4% בלבד.

 

פורד, בהנהגת המנכ"ל ג'ים פיירלי שנכנס לתפקידו באוקטובר 2020 מנסה לסגור את הפערים הללו. פורד מתכננת לקצץ 2 מיליארד דולר בעלויות. בנוסף, עלות המכר של פורד היא 3.5% לעומת 3% של ג'נרל מוטורס ורק 1% בטויוטה. שיפור לרמה המקובלת בשוק אצל המתחרות המתחרות בסעיף הזה יוסיף עוד מיליארד עד 2 מיליארד דולר לרווח התפעולי, ועשוי להביא את הרווח הנקי של החברה בשנת 2024 ל-11 מיליארד דולר, לעומת 8 מיליארד דולר שהיו צפויים קודם לכן. השיפור הגדול ביותר בתזרים החופשי עשוי לבוא דווקא מחטיבת הרכב החשמלי. החטיבה הפסידה 1.3 מיליארד דולר ברבעון. פורד לא נוטשת את התחום, אבל אמורה לצמצם את ההפסדים, בעיקר על ידי הפחתת ההוצאות. על פי תוכנית הקצאת ההון שפרסמה פורד עם דוחות הרבעון השני, נראה שהיא אכן מתכננת לקצץ בסעיף הזה גם. 

סיוע נוסף לפורד צפוי דווקא מבחוץ – משוק הרכב האמריקאי. מספר המכוניות החדשות הצפויות להימכר בארצות הברית צפוי לצמוח ל-16 מיליון מכוניות בשנת 2024 לעומת 15.5 מיליון בשנת 2023. הצפי הוא שעד שנת 2028 המספר יעלה ל-17 עד 18 מיליון מכוניות בשנה.

 

למרות ההסברים לפערי התשואות, פער כזה משמעותי בין שתי החברות שמתנהגות בדרך כלל כתאומות סיאמיות הוא דבר יוצא דופן. האנליסט אדם ג'ונס ממורגן סטנלי כותב בסקירה ללקוחות הבנק כי כשנוצר פער כזה, בדרך כלל זו שמציגה ביצועי חסר תצמצם אותם בהמשך, אך צריך איזה שהוא קטליזטור כדי שזה יקרה. ג'ונס כתב: "אנחנו רואים הזדמנות עבור פורד לצמצם את הפער על ידי הקפדה על משמעת הון" – הוא מפרט את הרכיבים הדרושים: להוציא פחות על רכב חשמלי, לשפר את איכות הפעילות (כלומר את שולי הרווח) ולהתמקד בהחזר לבעלי המניות (כלומר לבצע תוכנית ביי-בק). אדם ג'ונס מציב מחיר יעד של 17 דולר למניה עם המלצת קניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

האנליסט מייק וורד מחברת פרידום קפיטל מרקטס סבור שאין לצפות מפורד למהלך דומה לזה של ג'נרל מוטורס. לדבריו, למשפחת פורד יש עדיין 40% מזכויות ההצבעה במניות החברה ונציגות בהנהלה, והם אוהבים לקבל את הדיבידנדים שלהם. אבל גם בחזית הזו יש תקווה. התוכנית הנוכחית של פורד היא לחלק כ-40% עד 50% מתזרים המזומנים החופשי כדיבידנד מיוחד. דיבידנדים כאלו צפויים להמשיך לזרום ולצמוח, שכן פורד צפויה לייצר 21 מיליארד דולר של תזרים חופשי בשלוש השנים הבאות. 50% מזה משמעותו 2.6 דולר למניה, או 20% מערך המנייה הנוכחי, וזאת בנוסף ל-15 סנט למניה שמגיעים מדי רבעון. כלומר סך הדיבידנד בשלוש השנים הקרובות צפוי להגיע ל-4.4 דולר למניה – מעל 30% ממחיר המניה - בדומה לחלוקת ההון של ג'נרל מוטורס. 

האנליסט ג'ון מרפי מבנק אוף אמריקה גם מעניק המלצת קנייה לחברה. לדבריו היא צפויה ליטול חלק משמעותי בגידול במכירות רכבים בשוק האמריקאי. מחיר היעד שהוא מציב למניה הוא 21 דולר, אפסייד של 60%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


נובו נורדיקס
צילום: Johan Wessman

נובו נורדיסק מקבלת אישור בארה״ב לגלולת ווגובי להפחתת משקל

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מאשר סמגלוטיד בבליעה לשימוש כרוני, והחברה יוצאת להשקה בתחילת ינואר בזמן שאלי לילי מתקרבת עם גלולה מתחרה

ליאור דנקנר |

נובו נורדיסק Novo Nordisk 7.09%  , חברת תרופות דנית שמתמחה בטיפולים לסוכרת ולהשמנה, מקבלת אישור בארה״ב לשיווק גרסה בבליעה של ווגובי, תרופת הירידה במשקל שלה מקבוצת ג׳י אל פי אחת. מדובר בגלולה במינון 25 מיליגרם של סמגלוטיד, אותו חומר פעיל שנמצא גם בווגובי בהזרקה וגם באוזמפיק. הגלולה תימכר תחת המותג ווגובי, לצד פעילות קיימת של נובו בתחום סמגלוטיד בבליעה לסוכרת סוג 2 עם ריבלסוס.

המניה של נובו נורדיסק נסחרת סביב 48 דולר, אחרי שנה תנודתית. בשבוע האחרון היא יורדת בכ-2.6% ובחודש האחרון בכ-1.9%, כשמתחילת השנה הירידה עומדת על כ־44.1% וב-12 החודשים האחרונים על כ-53.5%. סביב הודעת האישור לגלולת ווגובי נרשמה קפיצה של כ-8% במסחר המאוחר בארה״ב, על רקע ניסיון של החברה לעצור שחיקה בנתח השוק מול זפבאונד של אלי לילי והלחץ מצד גרסאות מרקחת בשוק האמריקאי. שווי השוק של החברה עומד על כ-214.7 מיליארד דולר, והמכפיל הנוכחי סביב 12.6.


המספרים שמאחורי האישור ומה הוכיח הניסוי

האישור נשען על תוצאות ניסוי שלב מתקדם בשם אואזיס ארבע שנמשך 64 שבועות. המשתתפים שנטלו סמגלוטיד בבליעה במינון 25 מיליגרם פעם ביום ירדו בממוצע 16.6% ממשקל הגוף, לעומת 2.7% בקבוצת פלצבו. הנתונים מציבים את פורמט הבליעה קרוב לתוצאות שמקושרות לטיפולים בזריקה, אבל עם שגרת שימוש יומיומית אחרת.

ההתווייה המאושרת היא ניהול משקל כרוני למבוגרים עם השמנה או עודף משקל ולפחות מצב רפואי נלווה אחד. ההגדרה הזו מרחיבה את קבוצת היעד לעומת שיח שמתמקד רק במדד מסת הגוף, והיא מגיעה בתקופה שבה מבטחים, מעסיקים וממשלות מתמודדים עם עלויות בריאות שעולות סביב השמנה וסיבוכיה.

החברה מתכננת להתחיל למכור את הגלולה בארה״ב בתחילת ינואר, כחלק ממהלך שמטרתו להרחיב את היצע הפורמטים מעבר להזרקה. נובו גם מציינת שהגישה בקשות לאישור באירופה ובאזורים נוספים בעולם במחצית השנייה של השנה, כחלק מפריסה רחבה יותר של אותו מוצר.