arm
צילום: טוויטר

מה באפט יגיד? מניית Arm תחליף את Sirius XM במדד הנאסד"ק 100

הסיבה המסתמנת היא העובדה ששווי השוק של Sirius XM ירד מתחת ל-0.1% משווי השוק הכולל של המדד שעומד על 22 טריליון דולר
אדיר בן עמי |

מניית מעצבת השבבים Arm ARM HOLDINGS , שבשליטת סופטבנק, תיכנס למדד הנאסד"ק 100 במקומה של  Sirius XM Holdings SIRIUS XM HOLDINGS ב-24 ביוני לפני תחילת המסחר. Arm נסחרת כעת לפי שווי שוק של למעלה מ-160 מיליארד דולר, לעומת 10 מיליארד דולר של חברת הרדיו הלוויני שאחד המשקיעים הגדולים שלה, הוא לא אחר מוורן באפט.

בנאסד"ק לא ציינו סיבה רשמית לשינוי, אך הסיבה המסתמנת היא העובדה ששווי השוק של Sirius XM ירד מתחת ל-0.1% משווי השוק הכולל של הנאסד"ק 100. אחד מהקריטריונים להיכללות במדד הוא שמירה על שווי שוק של לפחות 0.1% מסך שווי המדד. הנאסד"ק מאוזן מחדש מדי רבעון והמניות החברות בו נבחנות מדי שנה בחודש דצמבר. עם זאת, שינוי במניות החברות יכול להתרחש במקביל לאיזון מחדש, כאשר השקלול נעשה בין היתר על סמך מספר המניות המשתנה של החברות.

היציאה מהמדד תגרום למכירה של בין 75 ל-100 מיליון מניות של Sirius XM, או בין 2% ל-3% מסך המניות שלה. מניית החברה ירדה אמש ב-3.6% ל-2.54 דולר למניה לאחר שהגיעה לשפל חדש של 52 שבועות. השמועות עוד טרם היציאה מהמדד כנראה תרמו גם הן לחולשה במניה, שירדה השנה ביותר מ-50%.

מניית Arm עשויה להרוויח מהיכללות בנאסד"ק שמחזיק בשווי שוק של 22 טריליון דולר, כאשר המניה תירכש גם על ידי מספר לא קטן של גופים וקרנות סל.

באפט רכש ברבעון האחרון 35 מיליון מניות נוספות של Liberty Sirius XM, החברה העוקבת אחר Sirius XM וסיימה את הרבעון עם 98 מיליון מניות. במסמכים אחרים של החברה נחשף כי מאז דיווחה על החזקות הפורטפוליו שלה, ברקשייר המשיכה להגדיל את החזקותיה בחברת הרדיו הלוויני. ברקשייר מחזיקה יותר מ-36 מיליון מניות של Sirius XM Holdings, או 1% מהון המניות של החברה.

 

דוחות Arm

בתוצאותיה לרבעון הראשון הציגה Arm עלייה של 21% בהכנסות ל-928 מיליון דולר.  האנליסטים צפו לחברה הכנסות של 875.6 מיליון דולר, כאשר החברה עקפה גם בשורה התחתונה עם רווח של 36 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 30 סנט למניה, ומעל לתחזית החברה שהייתה ל-28-32 סנט.

ההכנסות מתמלוגים הסתכמו ב-514 מיליון דולר, עלייה של 37%. ההכנסות מרישוי הסתכמו ב-414 מיליון דולר, עלייה של 60%, גידול שהחברה אומרת שהוא משקף "מספר הסכמי רישוי יקרי ערך" הקשורים לשבבים המשמשים ליישומי בינה מלאכותית (AI).

לרבעון השני, החברה צופה הכנסות של 875 מיליון דולר עד 925 מיליון דולר, עם רווח מתואם של 32 עד 36 סנט למניה. האנליסטים בוול סטריט צופים הכנסות של 866 מיליון דולר ורווח של 31 סנט למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

קצת על הנאסד"ק

ישנם שני מדדים שונים שנוטים להתבלבל ביניהם. כשאומרים מדד הנאסד"ק סתם, או כשרואים באתר ביזפורטל ואתרים אחרים את "ביצועי מדד הנאסד"ק" מתכוונים ל- NASDAQ Composite Index ולא למדד הנאסד"ק 100.  מדד הזה הוא מדד מקיף וכולל את כל המניות הנסחרות בבורסת הנאסד"ק (למעלה מ-3000 כעת). המניות מגיעות מכל 11 הסקטורים (עליהם כתבנו בשבוע שעבר), אך המדד נוטה מאד לכיוון סקטור הטכנולוגיה, שמהווה את המרכיב המרכזי שבו.

מדד הנאסד"ק 100 לעומת זאת מורכב מ-101 מניות של 100 החברות הלא פיננסיות הגדולות ביותר הנסחרות בנאסד"ק (לחברת אלפבית שתי סדרות של מניות). ישנו מדד נפרד למניות הפיננסיות שנקרא נאסד"ק פייננשיאל 100 אך הוא הרבה פחות משמעותי.

למרות ההבדלים המשמעותיים במספר המניות ישנה קורולציה של כ-90% בין המדדים, כיוון שעקב המשקל המשמעותי של המניות הגדולות במדד, הנאסד"ק 100 מהווה 90% משווי השוק של הנאסד"ק קומפוסייט. בכל זאת יש הבדלים ביניהם. כך לדוגמה מדד הנאסד"ק עומד כעת על מעט יותר מ-15,000 נקודות והוא עלה השנה ב-44%:

מדד הנאסד"ק קומפוסייט (להלן: מדד הנאסד"ק) הושק בשנת 1971. בינואר 1985 השיקה בורסת הנאסד"ק שני מדדים נוספים, הנאסד"ק 100 עם 100 חברות בעיקר מסקטור הטכנולוגיה אבל גם מתחום התעשייה, קמעונאות, שירותי בריאות, תחבורה ועוד, וכן את מדד הנאסד"ק פייננשל 100 שכלל מניות מתחום הבנקאות, חברות הביטוח, ברוקראג' ומשכנתאות. בהמשך התפתחה בועת הדוט.קום, ושני המדדים, הנאסד"ק 100 והנאסד"ק המקורי, נסקו לגבהים לא הגיוניים. בשיא הבועה, מכפיל הרווח של המדדים היה מעל 200.

 

קריטריונים להיכלל במדדים

שני המדדים הם מדדים מבוססי שווי שוק. כלומר משקל כל מניה במדד נקבע לפי שווי השוק שלה, עם כמה מגבלות שנועדו לצמצם מעט את השפעת המניות הגדולות על המדד, לא בהצלחה יתירה, שכן המניות הגדולות מהוות כיום חלק מכריע במדד.

הקריטריונים המרכזיים להיכנס למדד הנאסד"ק 100 הם להיסחר בבורסת נאסד"ק באופן בלעדי, ולהיות אחת מ-100 החברות הגדולות הנסחרות שם. בנוסף ישנן דרישות פרוצדורליות מסוימות כמו נפח מסחר מינימלי, הגשת דוחות בזמן וכאמור שווי שווק של לפחות 0.1 משווי המדד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.