מטוס בואינג דרימליינר
צילום: טוויטר

בואינג צריכה מטוס חדש או שתסתכן באובדן נתח שוק

איירבוס מחזיקה ב-60% משוק המטוסים צרי הגוף. נתח שוק שהוא מתחת לממוצע, לא משנה באיזה פלח, יהווה סיכון עבור התמחור והרווחים של בואינג בהמשך 
אדיר בן עמי | (2)

ענקית המטוסים בואינג BOEING עברה הרבה בשנים האחרונות. כעת, יש לה בעיה חדשה - חוסר במגוון המוצרים שלה. אם לא תטפל בכך, היא עלולה לאבד נתח שוק ורווחים בהמשך. יתכן והפתרון הוא שימוש בטכנולוגיית תעופה חדישה, שתעזור לבואינג לפתוח פער מאיירבוס. מה הכוונה? 

"כשמשווים את החברה ראש בראש אל איירבוס, נראה שלבואינג יש חסרון בשוק המטוסים צרי הגוף, בהתחשב ביכולת והפופולריות של ה-A220 בקצה הנמוך ו-A321 בקצה הגבוה", כתב אנליסט בנק אוף אמריקה, רון אפשטיין. שני המטוסים שאפשטיין הזכיר, מתחרים ב-MAX 737 של בואינג ועל סמך ההזמנות נראה כי איירבוס מחזיקה ב-60% משוק המטוסים צרי הגוף. 

בואינג מובילה בשוק המטוסים רחבי הגוף עם שני מעברים, אך נתח שוק שהוא מתחת לממוצע, לא משנה באיזה פלח, מהווה סיכון עבור החברה. הדבר יכול להוביל לתמחור ורווחיות נמוכים יותר ולהשפיע על יכולתה לתכנן מטוסים חדשים, דבר שמצריך עשרות מיליארדי דולרים. 

התחרות בתעשיית התעופה היא קשה ובואינג עדיין משתקמת ממגפת הקורונה ומנסה להתחמק מבעיות עם דגם ה-737 MAX, שהיה מקורקע ברחבי העולם בין מרץ 2019 לנובמבר 2022 לאחר שתי תאונות קטלניות שהתרחשו בתקופה של חמישה חודשים. ההתרסקויות של המטוס היו קשורות לבעיות בתוכנה. ענקית המטוסים לא ייצרה תזרים מזומנים חופשי חיובי בין 2019 ל-2021. יתרה מכך, תזרים המזומנים החופשי ב-2022 וב-2023 יסתכם בסה"כ בכ-6.5 מיליארד דולר, כשב-2019 לבדה תזרים המזומנים החופשי עמד על 14 מיליארד דולר. 

ההפרש בין הרווחים לתזרים המזומנים החופשי של בואינג הוא כמעט 13 מיליארד דולר בארבעת הרבעונים האחרונים. התורם הגדול ביותר להפרש הוא סעיף תשלומי ההתקדמות, שמסתכם בכ-3.2 מיליארד דולר. אלה בעצם כספים שמגיעים לבואינג ככל שהיא מתקדמת בבניית המטוסים. המזומן נכנס לחברה עוד לפני שהיא מכירה בהכנסות ממכירת המטוס. המלאי הוא עוד מקור לתזרים המזומנים. לחברה יש מלאי של מטוסים מסדרת MAX שלא נמסרו והיא פועלת על מנת להשלים עסקאות וכך מייצרת עוד מזומנים. המלאי של בואינג בסוף הרבעון השני הוערך בכ-78 מיליארד דולר. המלאי ב-2019, לפני הבעיות ב-MAX או הקורונה, הוערך ב-65 מיליארד דולר. ליצרנית המטוסים יש גם יותר התחייבויות לספקים מאשר לקוחות שחייבים לה כסף, או במילים אחרות, הלקוחות משלמים יותר מהר ממה שהיא משלמת לספקים.

בעיות במטוסים ותזרים מזומנים חלש יותר לא מהווים תירוץ עליו בואינג יכולה להסתמך כדי להימנע ממטוס חדש. למעשה, מטוס חדש עשוי להניב יותר מ-100 מיליארד דולר ברווח גולמי לבואינג במהלך חיי התכנית. בוול-סטריט צופים כי הרווח הגולמי של בואינג יעמוד על 13 מיליארד דולר ב-2024. 

טכנולוגיה חדשה היא המפתח. בבנק אוף אמריקה אמרו כי "כנף גבוהה, מונע ב-SAF עם מנוע טורבופאן עם תעלות" הוא הכיוון אליו בואינג צריכה ללכת. כנף גבוהה הכוונה למעשה לכנף ארוכה יותר שתאפשר לייצר יותר עילוי, מה שעשוי גם לתת מראה חדש למטוסים מסחריים. טורבופאן עם תעלות אומנם לא נראה טוב, אבל עוזר ליעילות המנוע. SAF (Sustainable Aviation Fuel) הוא דלק תעופה בר קיימא. כלומר, דלק סילוני שנוצר ממשאבים מתחדשים כמו שמנים צמחיים ופסולת שומנים. בתאוריה, כל מטוס יכול להשתמש בדלק בר קיימא, דבר שיכול לעזור עם טביעת הרגל הפחמנית של המטוס אבל כנראה שפחות עם היעילות הכוללת. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מטוס כזה יהיה קצת יותר גדול מדגמי ה-Max ו-A321 NEO והשוק עבורו צפוי לעמוד על 6,500 יחידות, לפי אפשטיין. בואינג קיבלה יותר מ-7,000 הזמנות עבור דגם ה-Max, בעוד איירבוס קיבלה יותר מ-10,000 הזמנות עבור סדרת מטוסי ה-A220 וה-NEO שלה. 

בואינג הזכירה מטוס חדש בגודל בינוני מספר פעמים בעבר, אך מעולם לא הצהירה כי היא מתכננת לפעול בנושא בקרוב וציינה כי מטוס חדש נמצא כנראה במרחק של 10 עד 15 שנה מלהגיע לשוק. 

בתחילת יולי דיווחה בואינג על מסירות של 136 מטוסים ברבעון השני, כשהצפי היה למסירות של 112 מטוסים. 60 מטוסים נמסרו בחודש יוני, 50 במאי ו-26 באפריל. בואינג פרסמה את תחזית השוק המעודכנת שלה לקראת התערוכה האווירית הדו-שנתית של החברה. בשנה שעברה, בואינג חזתה שההוצאה המצטברת על מטוסים בין 2022 ל-2041 תסתכם ב-7.2 מיליארד דולר, ללא רוסיה ומרכז אסיה. הנתון החדש מייצג כמות אדירה של כ-42,600 מטוסים חדשים שחברות תעופה תזדקקנה להם עד 2042. מטוסים אלה יגדילו את הצי העולמי של מטוסי נוסעים מסחריים ומטוסי מטען מכ-24,500 כיום ל-48,600 (זאת לאחר גריעת מטוסים ישנים מדי או יקרים מדי).

בואינג נסחרת לפי שווי שוק של 130.6 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-13.7% מתחילת השנה וב-42% בשנה האחרונה כולה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנליסט בכאילו 08/09/2023 13:38
    הגב לתגובה זו
    סוג של swot בשקל של אנליסט מבנק אוף אמריקה.... בואינג לא צריכה להשקיע כלום ושום דבר, היא יכולה כבר מחר לקנות את אמבראר הברזילאית המעולה ולתת מכה אנושה ל a2xx של איירבוס.
  • 1.
    משקיע לטווח ארוךךך 07/09/2023 23:21
    הגב לתגובה זו
    מתבייש בשילכם שהעלתם את זה
טראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AIטראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AI

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע

אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?

מנדי הניג |

גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן. 

מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.

אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.

הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של 2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.

הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?

על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק 10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

לנדבאז
צילום: Weifan Chen

לנדבאזז בדרך לנאסד"ק: חברת הפינטק מציגה זינוק בהכנסות ונערכת להנפקה לפי 1.5-1.3 מיליארד דולר

אחרי הנפקת VIA, עוד חברה סמי-ישראלית בדרך לוול סטריט - יזמים ישראלים, צוות גדול בישראל, רישום בבוסטון

רן קידר |
נושאים בכתבה לנדבאזז

חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית. החברה הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) במטרה להנפיק מניות בנאסד"ק תחת הסימול LBZZ. ההערכות הן כי השווי בהנפקה יעמוד על 1.5-1.3 מיליארד דולר. ההנפקה הזו מצטרפת להשלמת ההנפקה של VIA לאחרונה כשאתמול המניה מטפסת בכ-7% לשווי של כ-3.9 מיליארד דולר

קפיצת מדרגה בצמיחה וברווחיות

לפי התשקיף, ההכנסות החברה שמספקת הלוואות לפי אלגוריתם מסוים, קפצו ב-38% במחצית הראשונה ל-173 מיליון דולר, לעומת 125.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הרווח הנקי הוכפל והגיע ל־11.1 מיליון דולר, לעומת 5.6 מיליון דולר אשתקד.

היקף ההלוואות שהעמידה החברה במחצית הראשונה של השנה טיפס ל-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 53% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2024 כולה עמד היקף ההלוואות על 1.5 מיליארד דולר, גידול של 38% לעומת השנה הקודמת.

ה־EBITDA המתואם לשנת 2024 עמד על 44.4 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2025 הוא הסתכם בכ-23 מיליון דולר.

חד-קרן ישראלי בבוסטון

לנדבאזז נוסדה בבוסטון בשנת 2015 על ידי קלמר ורביב, שהכירו במהלך לימודיהם ב־MIT. קלמר, כיום מנכ"ל החברה, עבד בעבר בקבוצת ההשקעות בטכנולוגיה של דויטשה בנק בבוסטון. רביב, סמנכ"ל הטכנולוגיות, מחזיק בדוקטורט במדעי המחשב מהטכניון ושימש כחוקר פוסט־דוקטורט ב־MIT.

החברה הוכתרה רשמית כחד-קרן בשנת 2023 לאחר שחצתה שווי של מיליארד דולר. מאז המשיכה להתרחב בקצב מהיר, הן בהיקפי האשראי והן במספר סוכנויות הרכב שעובדות עמה. כיום היא משרתת יותר מ-2,100 סוכנויות ברחבי ארה"ב ופועלת בשוק מוערך בלמעלה מ-700 מיליארד דולר.