גרום פאוול פד
צילום: טוויטר

הפרוטוקולים של הפד' מראים - התלבטות בנוגע להעלאות ריבית נוספות; עדיין צופים מיתון "בינוני" בהמשך השנה

יכול להיות שחזינו כבר בהעלאת הריבית האחרונה לעתיד הנראה לעין? על פי פרסום הפרוטוקולים של שיחות הבנק המרכזי, יכול להיות שזה המצב; מה דעתם של חברי הפד' על בעיית תקרת החוב של ממשלת ארה"ב?
מתן קובי | (2)

בתחילת החודש העלה הבנק המרכזי בארה"ב - הפד', את הריבית ב-0.25% נוסף לטווח של בין 5% ל-5.25%, הטווח הגבוה ביותר מאז 2007. אותה ההחלטה התקבלה, כמו לפני כל העלאת ריבית, בדלתיים סגורות על ידי חברי וועדת השוק החופשי, המורכבת מ-12 מחברי הפדרל ריזרב. היום מתפרסמים הפרוטוקולים של השיחות שהקדימו לאותה ההחלטה ואלו שופכים אור על הדעות של חברי הוועדה בנוגע למצב הנוכחי במשק האמריקאי, צפי להמשך, השפעת הריבית והאם יש להמשיך להעלות אותה.

על פי הפרוטוקולים של הפגישה האחרונה, נראה כי לא כל חברי הוועדה בטוחים כי ראוי להעלות שוב את הריבית בפגישה הבאה - "המשתתפים הביעו באופן כללי חוסר וודאות בנוגע לכמה עוד יהיה ראוי להדק את המדיניות" נכתב. המחלוקת בין חברי הוועדה מגיעה לאחר שהפרוטוקולים של הפגישה הקודמת חשפו כי כל חברי הוועדה הסכימו על כך שיש להעלות את הריבית בעוד 0.25%, למרות משבר הבנקים שהיה בעיצומו לפני קבלת ההחלטה.

אל מול נציגי הפד' שהתלבטו האם יש עוד להדק היו את אלה שהעירו כי "בהתבסס על ציפיותיהם שההתקדמות בהחזרת האינפלציה ל-2% עלולה להמשיך להיות איטית בצורה בלתי מתקבלת על הדעת, סביר להניח כי הידוק המדיניות בפגישות הבאיות יהיה נחוץ". אחד מהאינדיקטורים שעוזרים לחברי הוועדה להחליט האם אכן יש להעלות עוד את הריבית או לא הוא מצב המשק, עליו אמרו חלק מהחברים כי "אם הכלכלה תתקדם בהתאם לתחזית הנוכחית שלהם, ייתכן שלא יהיה צורך בחיזוק מדיניות נוסף לאחר פגישה זו (של מאי)".

בנוגע לתחזית של חברי הוועדה למצב במשק בארה"ב נכתב: "חברי הפד' חזרו על התחזית שלהם ל'מיתון בינוני אשר יחל מאוחר יותר השנה, אשר ילווה בהמשך בהתאוששות בקצב בינוני".

המשתתפים דנו גם במצב תקרת החוב של ממשלת ארה"ב, אשר עד לרגע זה עוד לא נפתר ומאיים להוביל לחדלות פרעון של הממשלה על חלק מחובותיה. "משתתפים רבים ציינו כי חיוני להעלות את מגבלת החוב במועד כדי למנוע את הסיכון לתזוזה חמורה במערכת הפיננסית ובכלכלה הרחבה. כמה משתתפים ציינו את החשיבות של תפקוד מסודר של השוק עבור ניירות ערך של משרד האוצר של ארה"ב (אג"ח) או הדגישו את החשיבות לכך שהרשויות המתאימות ימשיכו לטפל בבעיות הקשורות לחוסן של השוק. מספר משתתפים הדגישו כי על הפדרל ריזרב לשמור על נכונות להשתמש בכלי הנזילות שלו, כמו גם בכלים הרגולטוריים והפיקוחיים המיקרו ומאקרו פרודנציאליים שלו, כדי להפחית את סיכוני היציבות הפיננסית העתידיים".

בנוגע למשבר הבנקים בארה"ב נכתב בפרוטוקולים: "רוב המערכת הבנקאית הצליחה לנהל ביעילות את החשיפה לסיכון ההעלאת הריבית. עם זאת, כישלון של שלושה בנקים, כתוצאה מניהול סיכונים כושל את מול סיכוני ריבית ונזילות, כמה בנקים נוספים נמצאו תחת לחץ. עבור המגזר החוץ בנקאי, המינוף בקרנות גידור גדולות נותר גבוה במקצת ברבעון השלישי של 2022".

בפגישה הבאה חברי הוועדה ככל הנראה יתלבטו בין אם להשאיר את הריבית על כנה או להמשיך ולהעלות אותה, בין היתר על בסיס פרסום נתוני מדד ה-PCE השבוע, אך לא סביר כי נראה הורדה של הריבית בזמן הקרוב. "בבחינת פעילות המדיניות המוניטרית ההולמת, המשתתפים ציינו שהאינפלציה עדיין גבוהה משמעותית מהיעד של 2%" - משמע היעד לשמו החלו חברי הפד' להעלות את הריבית עדיין לא קרוב, לא מה שהמשקיעים בוול סטריט רוצים לשמוע.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גדליה מאזןר 25/05/2023 06:35
    הגב לתגובה זו
    הפד כשל בכל צהלכיו בשנים האחרונות צריךתלהתמקד בבינה מאלכותית ולישות כסף
  • היי 25/05/2023 07:20
    הגב לתגובה זו
    טוב חמוד. תחזור לנטפליקס.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט בורסה מסחר
צילום: רוי שיינמן

היום בוול סטריט: האם התיקון יימשך ומה צפוי במניות הבולטות?

על מניית אנבידיה, החוזים העתידיים, האם אנחנו בתיקון? והמניות הבולטות

צוות גלובל |

החוזים על וול סטריט בעליות קלות. אתמול נמשכו הירידות. האם התיקון הקטן הזה נגמר? כדי שזה ייחשב תיקון אמיתי יש עוד דרך לירידות, ה-S&P 500 ירד ב-5%, יש לו עוד 5% כדי שייכנס לתואר הרשמי של תיקון בשוק.הירידות אתמול היו למרות דוחות ותחזית טובים והן מביעות חשש גדול מכך שהיתה ריצת אמוק מוגזמת למניות בעיקר מניות הטכנולוגיה ובמיוחד מניות ה-AI.

הדעות חלוקות, אבל אחרי ריצה גדולה היה שבוע של ירידות, ואולי זה לטובה - שחרור קיטור, שחרור של ידיי חלשות. השחקנים צריכים להפנים שהשוק לא רק עולה. יש גם תקופות של ירידות. התנודתיות גדולה, האווירה מתוחה. רק אל תשכחו - אנחנו במחירי שיא, גם אם השוק יירד בעוד 5%, אנחנו רק 10% מהשיא. זה טבעי ואפילו הכרחי שיהיו גיחות של ירידות, הן משחררות לחץ ואולי דוחות מפולת. זה עדיף על המשך זינוקים ואז הפנמה מהירה שהמחירים לא ריאליים ומפולת. 

אף אחד לא יודע מה לפנינו - חזרה לשגרת עליות שאולי תתחזק עם ראלי סוף שנה, דשדוש, המשך תיקון או מפולת, אבל דבר אחד בהחלט ברור: לראשונה זה הרבה מאוד זמן השוק "מחפש" לרדת. אתמול היו את כל הסיבות הטובות לעליות וזה לא קרה. זה התחיל בעליות מרשימות וקיבל מהר מאוד סיבוב פרסה. אז צריך להיות מאוד זהירים. וכדאי גם לקרוא את נקודת המבט של פרשן וול סטריט שלמה גרינברג, אחרי 50 פלוס שנים של ניסיוןיש לו תובנות  - השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב


המניות הבולטות 

אנבידיה (NVIDIA Corp. -3.15%  ) ללא שינוי בטרום, היא כב היתה במינוס 2%. לאחר דוח רבעוני חזק שכלל צמיחה משמעותית בתחום הבינה המלאכותית ותחזית טובה להמשך, המשקיעים, נותרים ספקנים - הם חוששים מהמיחה העתידית ובעיקר מהיכולת של החברה לשמר את מרווחי הרווח האלו. התחרות מתחילה להיות מורגשת וכשזה קורה גם מתחילים לחצים על המחיר. 

אינטל (Intel Corp -4.24%  )יורדת מעט. מנכ"ל ניסה להרגיע שמועות על הדלפת מידע ממנהל שהגיע מ־TSMC  (הרחבה: האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים), אבל בטייוואן לא מאמינים.