גרום פאוול פד
צילום: טוויטר

הפרוטוקולים של הפד' מראים - התלבטות בנוגע להעלאות ריבית נוספות; עדיין צופים מיתון "בינוני" בהמשך השנה

יכול להיות שחזינו כבר בהעלאת הריבית האחרונה לעתיד הנראה לעין? על פי פרסום הפרוטוקולים של שיחות הבנק המרכזי, יכול להיות שזה המצב; מה דעתם של חברי הפד' על בעיית תקרת החוב של ממשלת ארה"ב?
מתן קובי | (2)

בתחילת החודש העלה הבנק המרכזי בארה"ב - הפד', את הריבית ב-0.25% נוסף לטווח של בין 5% ל-5.25%, הטווח הגבוה ביותר מאז 2007. אותה ההחלטה התקבלה, כמו לפני כל העלאת ריבית, בדלתיים סגורות על ידי חברי וועדת השוק החופשי, המורכבת מ-12 מחברי הפדרל ריזרב. היום מתפרסמים הפרוטוקולים של השיחות שהקדימו לאותה ההחלטה ואלו שופכים אור על הדעות של חברי הוועדה בנוגע למצב הנוכחי במשק האמריקאי, צפי להמשך, השפעת הריבית והאם יש להמשיך להעלות אותה.

על פי הפרוטוקולים של הפגישה האחרונה, נראה כי לא כל חברי הוועדה בטוחים כי ראוי להעלות שוב את הריבית בפגישה הבאה - "המשתתפים הביעו באופן כללי חוסר וודאות בנוגע לכמה עוד יהיה ראוי להדק את המדיניות" נכתב. המחלוקת בין חברי הוועדה מגיעה לאחר שהפרוטוקולים של הפגישה הקודמת חשפו כי כל חברי הוועדה הסכימו על כך שיש להעלות את הריבית בעוד 0.25%, למרות משבר הבנקים שהיה בעיצומו לפני קבלת ההחלטה.

אל מול נציגי הפד' שהתלבטו האם יש עוד להדק היו את אלה שהעירו כי "בהתבסס על ציפיותיהם שההתקדמות בהחזרת האינפלציה ל-2% עלולה להמשיך להיות איטית בצורה בלתי מתקבלת על הדעת, סביר להניח כי הידוק המדיניות בפגישות הבאיות יהיה נחוץ". אחד מהאינדיקטורים שעוזרים לחברי הוועדה להחליט האם אכן יש להעלות עוד את הריבית או לא הוא מצב המשק, עליו אמרו חלק מהחברים כי "אם הכלכלה תתקדם בהתאם לתחזית הנוכחית שלהם, ייתכן שלא יהיה צורך בחיזוק מדיניות נוסף לאחר פגישה זו (של מאי)".

בנוגע לתחזית של חברי הוועדה למצב במשק בארה"ב נכתב: "חברי הפד' חזרו על התחזית שלהם ל'מיתון בינוני אשר יחל מאוחר יותר השנה, אשר ילווה בהמשך בהתאוששות בקצב בינוני".

המשתתפים דנו גם במצב תקרת החוב של ממשלת ארה"ב, אשר עד לרגע זה עוד לא נפתר ומאיים להוביל לחדלות פרעון של הממשלה על חלק מחובותיה. "משתתפים רבים ציינו כי חיוני להעלות את מגבלת החוב במועד כדי למנוע את הסיכון לתזוזה חמורה במערכת הפיננסית ובכלכלה הרחבה. כמה משתתפים ציינו את החשיבות של תפקוד מסודר של השוק עבור ניירות ערך של משרד האוצר של ארה"ב (אג"ח) או הדגישו את החשיבות לכך שהרשויות המתאימות ימשיכו לטפל בבעיות הקשורות לחוסן של השוק. מספר משתתפים הדגישו כי על הפדרל ריזרב לשמור על נכונות להשתמש בכלי הנזילות שלו, כמו גם בכלים הרגולטוריים והפיקוחיים המיקרו ומאקרו פרודנציאליים שלו, כדי להפחית את סיכוני היציבות הפיננסית העתידיים".

בנוגע למשבר הבנקים בארה"ב נכתב בפרוטוקולים: "רוב המערכת הבנקאית הצליחה לנהל ביעילות את החשיפה לסיכון ההעלאת הריבית. עם זאת, כישלון של שלושה בנקים, כתוצאה מניהול סיכונים כושל את מול סיכוני ריבית ונזילות, כמה בנקים נוספים נמצאו תחת לחץ. עבור המגזר החוץ בנקאי, המינוף בקרנות גידור גדולות נותר גבוה במקצת ברבעון השלישי של 2022".

בפגישה הבאה חברי הוועדה ככל הנראה יתלבטו בין אם להשאיר את הריבית על כנה או להמשיך ולהעלות אותה, בין היתר על בסיס פרסום נתוני מדד ה-PCE השבוע, אך לא סביר כי נראה הורדה של הריבית בזמן הקרוב. "בבחינת פעילות המדיניות המוניטרית ההולמת, המשתתפים ציינו שהאינפלציה עדיין גבוהה משמעותית מהיעד של 2%" - משמע היעד לשמו החלו חברי הפד' להעלות את הריבית עדיין לא קרוב, לא מה שהמשקיעים בוול סטריט רוצים לשמוע.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גדליה מאזןר 25/05/2023 06:35
    הגב לתגובה זו
    הפד כשל בכל צהלכיו בשנים האחרונות צריךתלהתמקד בבינה מאלכותית ולישות כסף
  • היי 25/05/2023 07:20
    הגב לתגובה זו
    טוב חמוד. תחזור לנטפליקס.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.