פייפאל
צילום: Isock

פייפאל אמרה שתקנוס משתמשים ב-2,500 דולר וחזרה בה - נופלת במסחר

החברה התכוונה לקנוס משתמשים שישתמשו במה שהיא תמצא לנכון כמידע מוטעה וחזרה בה לאחר תגובות חריפות בהן של אילון מאסק; במקביל, חובבי קריפטו רבים טוענים כי צריך להפסיק להשתמש בפלטפורמות שירותי התשלום כמו פייפאל
דור עצמון | (2)

מדיניות חדשה באותיות הקטנות של פייפאל PAYPAL עוררה סערה על תוכניות לכאורה להטיל, החל מה-3 בנובמבר, קנס כבד של 2,500 דולר בכל פעם שמשתמש יציג מידע אותו תחשיב החברה כשגוי.

פייפאל התנצלה במהירות בסוף השבוע על מה שהיא כינתה "בלבול", בטענה שמדובר רק בטעות, אבל לא לפני מבול של ביקורת מצד מספר אנשים בעלי פרופיל גבוה - כולל נשיא החברה לשעבר, דיוויד מרקוס. מרקוס כתב בטוויטר שמדיניות השימוש (AUP) החדשה היא "טירוף" שאילץ אותו להתייצב ולבקר את המעסיק הקודם שלו, שם עבד במשך שלוש שנים מ-2011. "ה-AUP החדש של פייפאל נוגד את כל מה שאני מאמין בו", כתב. "חברה פרטית יכולה כעת להחליט לקחת את הכסף שלך אם אתה אומר משהו שהם לא מסכימים איתו".

תומכי חופש הביטוי כמו אילון מאסק, אחד היזמים מאחורי הקמת פייפאל, יצאו גם הם נגד התוכניות. המחלוקת מגיעה כאשר המתיחות גדלה על רקע טענות מוטעות לקראת בחירות אמצע הקדנציה בחודש הבא בארצות הברית, שעשויות לגרום לרפובליקנים להשתלט מחדש על שני בתי הקונגרס.

"למחוק את פייפאל"

"פייפאל לא תקנוס אנשים על מידע מוטעה והשפה הזו מעולם לא הייתה חלק מהמדיניות שלנו", אמר דובר החברה. "אנחנו מצטערים על הבלבול שזה גרם". עם זאת, נראה שהמבקרים לא קנו את הטענות של פייפאל והיא נופלת היום במסחר ביותר מ-6% נכון לשעה זו.

דן הלד, לשעבר ראש שיווק הצמיחה של בורסת הקריפטו Kraken וחובב ביטקוין, טען שמשתמשים צריכים למחוק חשבונות אצל ספק שירותי התשלום כמו פייפאל. "הקפאת כספים מצדה של פייפאל עבור מה שהיא מחשיבה כמידע מוטעה זה דבר בזוי", כתב. אוהדי קריפטו רבים כמו הלד מאמינים שהממשלה ותומכי התאגידים שלה פוגעים בהתמדה בזכויות אדם בסיסיות.

מרקוס, כאמור נשיא פייפאל לשעבר, הוא בעצמו מעריץ של ביטקוין. המדיניות החדשה לכאורה של פייפאל רק החריפה את החשש בקהילת הקריפטו שהמדינה תבקש בסופו של דבר לשלול נכסים וירטואליים באמצעות הכנסת מטבעות דיגיטליים של הבנק המרכזי.

מניית פייפאל ירדה מתחילת השנה ב-57% למחיר של 84.5 דולר המבטא שווי של 97.7 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יסמין 12/10/2022 12:51
    הגב לתגובה זו
    נראה לי סביר שחברת תשלומים תקנוס אנשים שמרמים את הלקוחות שלהם. אני בספק אם החברה מעוניינת להתחיל להתעסק עם עמדות פוליטיות או דברים שנויים במחלוקת כאלה. זה משעשע שלשם קופץ מאסק - אחד שלא ידוע באמיתות הפירסומים שלו צריך להיזהר יותר בנושא הזה.
  • 1.
    מתכוננים לcdbc ולסוף הדמוקרטיה (ל"ת)
    ברק 10/10/2022 22:29
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.