דגל טורקיה
צילום: Pixbay

האינפלציה הטורקית ב-73.5% במאי; הנתון הגרוע ב-23 שנה האחרונות

מדד מחירי המזון במדינה זינק ב-91.6% אשתקד, כאשר אזרחי המדינה מושפעים מהפגיעה בשרשראות האספקה, הגידול במחירי הנפט, והפלישה הרוסית לאוקראינה. כלכלנים רבים מאמינים כי האינפלציה הטורקית תחצה את ה-80% במהלך הרבעון השלישי

תומר אמן | (8)

קצב עליית מדד המחירים לצרכן (אינפלציה) הטורקית עמד בסוף חודש מאי על 73.5% אשתקד, הקצב הגבוה ביותר ב-23 השנים האחרונות, כאשר אזרחי המדינה מתמודדים כעת עם גידול במחירי המזון, האנרגיה, והגישה ה-"לא אורתודוקסית" של נשיא המדינה ארדואן. 

מדד מחירי המזון במדינה, בה 84 מיליון אזרחים, זינק ב-91.6% במהלך השנה החולפת, כך מסר המכון הטורקי לסטטיסטיקה - נתון אשר מדגיש את הקושי אשר חווים אותם אזרחים כאשר הפגיעה בשרשראות האספקה, הגידול במחירי הנפט והפלישה הרוסית לאוקראינה מאיצים את האינפלציה העולמית. 

במשך שנים נהנתה טורקיה מצמיחה מהירה, אך הנשיא סרב במהלך הזמן להעלות את הריבית על מנת להאט את קצב עליית המחירים, דבר אשר הפיל את הלירה הטורקית והחליש את כוח הקנייה של הצרכן הטורקי הממוצע. 

ארדואן הנחה את הבנק הטורקי המרכזי - אשר אינו ריבון לעצמו בפני הנשיא, להוריד את הריבית במדינה אפילו כאשר האינפלציה הטורקית עולה. מנהיגים רבים מתוך הבנק אשר התנגדו לסל הפעולות עליו הורה ארדואן פוטרו. כמו כן, בבנק הוחלפו יו"רים כמו גרביים, כאשר עד לאביב 2021 ראה הבנק 4 יו"רים שונים במשך שנתיים. 

הנשיא הטורקי התחייב בעבר כי יביא מודל כלכלי חדש עליו תתבסס המדינה - המדינה תייצא עושר בזכות הלירה הזולה, דבר אשר יאפשר למדינה להיפטר מהגירעון התקציבי שלה ובכך להיפטר מהאינפלציה. 

דבר זה לא קרה. במקום כך, ממשיכה טורקיה להיאלץ לשלם על משאבי האנרגיה שלה בדולרים, אם כי כעת מדובר בהרבה יותר דולרים בעקבות הירידה בנפח המטבע הטורקי, דבר אשר מוסיף לחץ לכלכלה המקומית. 

בנוסף לכך, כלכלנים רבים מאמינים כי האינפלציה הטורקית רק בתחילתה, וצופים כי זו תמשיך להאיץ בתקופה הקרובה. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    טל 05/06/2022 23:22
    הגב לתגובה זו
    שני הלייצנים הבטיחו לעם שלהם "תוכנית סינגפור" ושניהם דפקו ללא חשבון את העם שלהם
  • 6.
    דמוקרטיה היא שיטה בעייתית לעם טיפש (ל"ת)
    בן 05/06/2022 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יאאלה כבר, תשחררו את ארדואן הרודן (ל"ת)
    גשש בלש 04/06/2022 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יריב 04/06/2022 11:43
    הגב לתגובה זו
    טורקיה לא תוכל לתפקד לאורך זמן עם יוצר מ 80% אינפלציה. את הטעויות שלו ילמדו עוד בבתי ספר לכלכלה בעולם.
  • 3.
    טוב מאוד 03/06/2022 20:29
    הגב לתגובה זו
    בקרוב לפה של דונר באיסטנבול תעלה 5 שקלים...וחדר במלון 50 ש"ח ללילה, נעבוד מהבית באיסטנבול...
  • 2.
    אמן בקרוב אצלנו (ל"ת)
    שי 03/06/2022 19:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה קראתי פה? 03/06/2022 18:30
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם במשפט המקורי בטורקית יש איזשהו הגיון שהלך לאיבוד בתרגום.
  • שלומי 04/06/2022 07:41
    הגב לתגובה זו
    אשרי המאמין
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.